Påverkan på senskida

S

Sassa

Va in med syrrans häst till veterinär idag. Hon blev kraftigt halt under en ridtur i skogen...
Det visade sig vara en påverkan på senskidan med blödningar runt om enligt UL. Vi fick antiinflamatoriskt som hon ska ha i två veckor, därefter ska vi tillbaka på återbesök för att se så svullnaden gått ner. Efter det skulle hon få kortison.
Det blir liten sjukhage nu dessa två veckor. Under dessa två veckor, ska hon gå med "zinkomslag?"

Mina frågor och funderingar är:
Vad kan jag göra för att hjälp henne mer? Har ni tex några bra idéer på omslag?

Jag har ingen erfarenhet av detta tidigare och skulle gärna höra era!!

Jag hade tänkt jag ska slå upp en sjukhage i sommarhagen...för då kan hon fortsätta gå på bete, bara att flytta den allt eftersom hon betat ner. Det måste väl vara ok, eller ska hon tas bort från bete och bara äta hö?? Kan väl inte spela någon roll :confused:

Jag är medveten om att detta kommer ta lång tid och tips på rehabilitering under alla "stadier" emottas gärna!

Hästen i fråga är en d-ponny, 13år, korsning arab/connermara.

Sv: Påverkan på senskida

Ingen som har några tips?

Jag har hört att det ska vara bra för senorna att rida på hårt underlag, stämmer det??

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
992
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 648
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 722
Senast: tuaphua
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 359
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar