Påverka väg, buss, planering, något?

Monstermom

Trådstartare
Jag vet inte hur man gör, men det gör säkert ni! :D

Tänk er såhär: vajerväg (100), på ena sidan ett industriområde som är en yttre stadsdel av en mindre stad och på andra sidan en liten by (4-5 hus kanske) och så en aktivitetslokal. Som jag fattar är väl industrisidan del av stadsplaneringen, men inte andra sidan (gissning, men det verkar rimligt). Det finns inget sätt att korsa vägen, det finns ingen cykelväg, och det finns ingen busslinje. Man måste alltså köra bil för att kunna ta sig dit. Hur gör man för att försöka påverka kommunen(?) att dra en busslinje som går dit, utöka en gång/cykelväg, bygga tunnel/bro, eller något annat? Alltså på något sätt möjliggöra för stadsbor att ta sig över vägen utan att köra bil. I nuläget måste man ta en omväg på ca 4-5 km ut i ingenstans och tillbaka om man inte vill/kan köra...

Hur stor chans man har att få gehör beror på kommunen i fråga antar jag(?), men det vore ju bra att ha en tåt att försöka dra i i alla fall. :D
 
Att påverka fungerar ofta förvånansvärt bra.
De flesta i ledande ställning - politiker och tjänstemän vill befolkningens bästa. Däremot VET de inte alltid allt.

Många kommuner har medborgarförslag. Dvs var och rn boende i kommunen kan skriva ner sina förslag på ett papper och sända till kommunen. Fullmäktige är då tvungna att ta upp det till behandling. Dvs det ska igenom alla instanser av beredning och remisser i berörda nämnder och styrelser.

Finns inte medborgarförslag i din kommun kan du ta kontakt med en politiker och be hen att föra fram ditt förslag som sitt eget.

Alternativet är att kontakta tidningen och starta påverkan via personliga kontakter och via sociala media.

Fast - du måste ju först ta reda på vem som "äger" busstrafiken i kommunen. Vem bestämmer var bussarna kör.
 
Att påverka fungerar ofta förvånansvärt bra.
De flesta i ledande ställning - politiker och tjänstemän vill befolkningens bästa. Däremot VET de inte alltid allt.

Många kommuner har medborgarförslag. Dvs var och rn boende i kommunen kan skriva ner sina förslag på ett papper och sända till kommunen. Fullmäktige är då tvungna att ta upp det till behandling. Dvs det ska igenom alla instanser av beredning och remisser i berörda nämnder och styrelser.

Finns inte medborgarförslag i din kommun kan du ta kontakt med en politiker och be hen att föra fram ditt förslag som sitt eget.

Alternativet är att kontakta tidningen och starta påverkan via personliga kontakter och via sociala media.

Fast - du måste ju först ta reda på vem som "äger" busstrafiken i kommunen. Vem bestämmer var bussarna kör.

Tackar! :up:
Gör ett försök, totalt obegripligt på kommunens sida exakt hur man gör men det ska gå i alla fall. Det ska nog gå att räkna ut. :)
 
Tackar! :up:
Gör ett försök, totalt obegripligt på kommunens sida exakt hur man gör men det ska gå i alla fall. Det ska nog gå att räkna ut. :)
Fast "medborgarförlag" behöver du inga instruktioner för. Så du behöver inget "hur".

Jag har varit med och behandlat handskrivna brev från lågstadiebarn.

Ta ett papper och skriv vad du vill framföra. Skriv under och se till att dina uppgifter (namn adress kontaktuppgifter) finns med. Knata in till stadshuset eller annat lämpligt ställe och lämna in.

PM:a mig om du vill
 
Fast "medborgarförlag" behöver du inga instruktioner för. Så du behöver inget "hur".

Jag har varit med och behandlat handskrivna brev från lågstadiebarn.

Ta ett papper och skriv vad du vill framföra. Skriv under och se till att dina uppgifter (namn adress kontaktuppgifter) finns med. Knata in till stadshuset eller annat lämpligt ställe och lämna in.

PM:a mig om du vill

Aha? Vi mailade kommunen för en månad sedan och har inte hört något alls tillbaka. Inte ett medborgarförslag kanske, beskrev problemet och föreslog några olika lösningar men frågade framförallt vart vi skulle vända oss/vem vi skulle prata med för att diskutera saken? Det har ju varit helger emellan så kanske har de bara inte hunnit med det, eller så blir det inget med det. Lite därför jag tänkte det kanske finns någon mer formell väg att gå, så vi i alla fall vet vad/om något händer.
(Jag skriver "vi" för vi är flera, men mailet var undertecknat som du säger.)

Men kanske vänta lite till först då, och se om vi får något svar. :)
 
Det var väl förrä året när lokaltarfik försökte banta busshållsplatser här var vi bor men vi var rätt många som reagerade på de och skrev brev till ansvariga. Vi pratade för det mesta med trafikkoordinator hos bussfirman, det är väl dom som bestämmer i slutändan om det finns tid och pengar. Vi reagerade för det mesta på att deras kalkyler, som var underlag för att ta bort vissa hållplatser. var uppenbarligen fel.

Och ja, hållplatser får vara kvar. Tanken är väl att man ska minska på dom när cykelväg(runt 2 mil) är klar hela vägen till stan. Det lär väl dröja minst 10 år.

Så det lönar sig att försöka påverka.
 
Det var väl förrä året när lokaltarfik försökte banta busshållsplatser här var vi bor men vi var rätt många som reagerade på de och skrev brev till ansvariga. Vi pratade för det mesta med trafikkoordinator hos bussfirman, det är väl dom som bestämmer i slutändan om det finns tid och pengar. Vi reagerade för det mesta på att deras kalkyler, som var underlag för att ta bort vissa hållplatser. var uppenbarligen fel.

Och ja, hållplatser får vara kvar. Tanken är väl att man ska minska på dom när cykelväg(runt 2 mil) är klar hela vägen till stan. Det lär väl dröja minst 10 år.

Så det lönar sig att försöka påverka.

Det fanns en busslinje här förr, men hållplatsen var på andra sidan 100-vägen och att korsa den till fots är ju inte precis en höjdare... Den togs bort eftersom ändå ingen klev av eller på. :meh:
 
Det var väl förrä året när lokaltarfik försökte banta busshållsplatser här var vi bor men vi var rätt många som reagerade på de och skrev brev till ansvariga. Vi pratade för det mesta med trafikkoordinator hos bussfirman, det är väl dom som bestämmer i slutändan om det finns tid och pengar. Vi reagerade för det mesta på att deras kalkyler, som var underlag för att ta bort vissa hållplatser. var uppenbarligen fel.

Och ja, hållplatser får vara kvar. Tanken är väl att man ska minska på dom när cykelväg(runt 2 mil) är klar hela vägen till stan. Det lär väl dröja minst 10 år.

Så det lönar sig att försöka påverka.

Det är sällan de som utför busstrafiken som bestämmer var det ska vara hållplatser utan kommun/landsting som har någon form av trafikavdelning.
 
Nu vet jag inte hur det är på andra platser men i Stockholm ligger planering för lokaltrafiken (även budget) under landstinget - min syster jobbar med infrastruktur och analys av lokaltrafiken där - och som jag har förstått det samarbetar de med kommunerna men det är inte kommunernas yttersta ansvar eller beslut. Jag vet att i princip samtliga kommuner vill ha spår vilket är dyrt och inte lönsamt. I just Stockholm är det just nu ansträngd ekonomi (därav höjd avgift på månadskort tex) eftersom Nya Karolinska har kostat så fruktansvärt mycket och därför kommer det blir mycket svårare för kommunerna att få igenom sina krav. Busslinjer tas bort eller det blir glesare med turer eftersom man tittar på lönsamhet och antal passagerare. Ett exempel, på en plats där det bor många pensionärer drogs natt och sen kvällstrafiken in eftersom analysen säger att det är bara några få från området som använder lokaltrafiken efter en viss tid. Naturligtvis blir de boende där förbannade men det är inte mycket de kan göra åt det.

Busstrafiken som tex SL har inget eller mycket lite att säga till om vad gäller indragning av linjer, förtätning eller andra förändringar. Det är därför man inte ska ringa och klaga på deras kundtjänst - däremot förseningar och liknande är det dit man ska vända sig. Jobbigt att faktiskt veta vem som är ytterst skyldig eftersom det är så många inblandade och alla skyller på varandra.
 
Nu vet jag inte hur det är på andra platser men i Stockholm ligger planering för lokaltrafiken (även budget) under landstinget - min syster jobbar med infrastruktur och analys av lokaltrafiken där - och som jag har förstått det samarbetar de med kommunerna men det är inte kommunernas yttersta ansvar eller beslut. Jag vet att i princip samtliga kommuner vill ha spår vilket är dyrt och inte lönsamt. I just Stockholm är det just nu ansträngd ekonomi (därav höjd avgift på månadskort tex) eftersom Nya Karolinska har kostat så fruktansvärt mycket och därför kommer det blir mycket svårare för kommunerna att få igenom sina krav. Busslinjer tas bort eller det blir glesare med turer eftersom man tittar på lönsamhet och antal passagerare. Ett exempel, på en plats där det bor många pensionärer drogs natt och sen kvällstrafiken in eftersom analysen säger att det är bara några få från området som använder lokaltrafiken efter en viss tid. Naturligtvis blir de boende där förbannade men det är inte mycket de kan göra åt det.

Busstrafiken som tex SL har inget eller mycket lite att säga till om vad gäller indragning av linjer, förtätning eller andra förändringar. Det är därför man inte ska ringa och klaga på deras kundtjänst - däremot förseningar och liknande är det dit man ska vända sig. Jobbigt att faktiskt veta vem som är ytterst skyldig eftersom det är så många inblandade och alla skyller på varandra.

Jag bor i Skåne, och har verkligen noll koll på vart man ska vända sig för vad. Men förhoppningsvis kan man väl bli hänvisad vidare om man bara hittar någon att prata med... Nu är inte buss vad vi helst skulle vilja ha eftersom det som sagt var samma problem även när det fanns en busshållplats ganska nära - det var ändå på fel sida vajervägen, och alltså inte något som gjorde det just lättare att ta sig hit. :nailbiting:

Helst skulle vi vilja ha en gångväg eller liknande, men buss skulle ju kunna funka också om den faktiskt åkte in i byn...
 
Jag bor i Skåne, och har verkligen noll koll på vart man ska vända sig för vad. Men förhoppningsvis kan man väl bli hänvisad vidare om man bara hittar någon att prata med... Nu är inte buss vad vi helst skulle vilja ha eftersom det som sagt var samma problem även när det fanns en busshållplats ganska nära - det var ändå på fel sida vajervägen, och alltså inte något som gjorde det just lättare att ta sig hit. :nailbiting:

Helst skulle vi vilja ha en gångväg eller liknande, men buss skulle ju kunna funka också om den faktiskt åkte in i byn...

Vägar skulle jag tro är kommunens ansvar så där kan det nog hjälpa med påtryckningar, hur stor är din kommun? Det är nog lättare att driva desto mindre kommunen är, ja och så spelar naturligtvis ekonomin in. Du kan alltid kolla det snabbt genom att se vad du betalar i kommunalskatt, ju högre procent desto sämre ekonomi :)
 
Vägar skulle jag tro är kommunens ansvar så där kan det nog hjälpa med påtryckningar, hur stor är din kommun? Det är nog lättare att driva desto mindre kommunen är, ja och så spelar naturligtvis ekonomin in. Du kan alltid kolla det snabbt genom att se vad du betalar i kommunalskatt, ju högre procent desto sämre ekonomi :)

Skatten är ungefär mittemellan, lite under genomsnittet. Inte jättestor. Men jag funderar på om det är något krångel att ena sidan vägen är inom stadsgränsen och andra sidan är utanför...?

Men lite får väl kommunen själv svara på också, kanske! :D
 
Det fanns en busslinje här förr, men hållplatsen var på andra sidan 100-vägen och att korsa den till fots är ju inte precis en höjdare... Den togs bort eftersom ändå ingen klev av eller på. :meh:
Ena sidan av mig håller med, det är ingen höjdare att behöva passera 100-vägen till fots för att ta sig till busshållplatsen.
Andra sidan av mig säger att det är precis så vi har det här, när vi ska åka annan buss än skolbussen... Det är förvisso en korsning där vägen passeras, så om det kniper kan man stanna halvvägs för att ta sig över. Men...
Det är länets mest trafikerade vägavsnitt och det år få som håller 100... Korsningen är mitt på en flera km lång raksträcka, strax efter ett litet krön från ena hållet.
 
Jag vet inte hur man gör, men det gör säkert ni! :D

Tänk er såhär: vajerväg (100), på ena sidan ett industriområde som är en yttre stadsdel av en mindre stad och på andra sidan en liten by (4-5 hus kanske) och så en aktivitetslokal. Som jag fattar är väl industrisidan del av stadsplaneringen, men inte andra sidan (gissning, men det verkar rimligt). Det finns inget sätt att korsa vägen, det finns ingen cykelväg, och det finns ingen busslinje. Man måste alltså köra bil för att kunna ta sig dit. Hur gör man för att försöka påverka kommunen(?) att dra en busslinje som går dit, utöka en gång/cykelväg, bygga tunnel/bro, eller något annat? Alltså på något sätt möjliggöra för stadsbor att ta sig över vägen utan att köra bil. I nuläget måste man ta en omväg på ca 4-5 km ut i ingenstans och tillbaka om man inte vill/kan köra...

Hur stor chans man har att få gehör beror på kommunen i fråga antar jag(?), men det vore ju bra att ha en tåt att försöka dra i i alla fall. :D
Först måste du ta reda på om det är en kommunal eller en statlig väg du bor efter. Är vägen kommunal lämnar du in ett medborgarförslag för det måste du få svar på. Är det en statlig väg får du kontakta Trafikverket.
 
Tyvärr kostar vägar och liknande mycket, mycket, pengar så kommunen kommer att göra en kostnadsbedömning om det är värt det eller inte - alltså inte bara byggandet utan också underhåll vilket många glömmer bort. Är marken där lämplig att gräva i. Är jorden sandig så krävs det ofta merkostnader. Vet inte hur många ni är som skulle använda gångvägen regelbundet? Tänk på att det är tjänstemännen som gör analysen (inkluderad kostnaden) och sedan politikerna som beslutar med det som underlag. Visst kan politiker köra över utredningen men det händer relativt sällan. Och även om ni skulle få ja så kommer det att ta lååång tid (tänk år) innan allt har beslutats om, skickats ut på remiss, förhoppningsvis kommer ingen att överklaga beslutet (svenskar är mycket bra på att överklaga) för då måste överklagan behandlas genom alla instanser igen. Sedan ska det ske upphandling, offentlig sådan, har man otur så överklagas beslut om vem så får kontraktet och då måste ibland upphandlingen göras om igen.

Och som sagt är det en statlig väg då är det samma process bara oändligt mycket längre och mindre chans att det blir ja.

Sedan ska eländet byggas och det brukar också dra ut fruktansvärt på tiden. När min lilla väg skulle breddas, nu pratar vi om några hundra meter max, så tog det tre gånger så lång tid som det beräknades. (nästan två år).

Sorry att låta som en riktigt neggo olyckskorp, det kanske går jättesmidigt hos er, men jag ville bara förvarna om att det ofta är en ganska invecklad process :)
 
Tyvärr kostar vägar och liknande mycket, mycket, pengar så kommunen kommer att göra en kostnadsbedömning om det är värt det eller inte - alltså inte bara byggandet utan också underhåll vilket många glömmer bort. Är marken där lämplig att gräva i. Är jorden sandig så krävs det ofta merkostnader. Vet inte hur många ni är som skulle använda gångvägen regelbundet? Tänk på att det är tjänstemännen som gör analysen (inkluderad kostnaden) och sedan politikerna som beslutar med det som underlag. Visst kan politiker köra över utredningen men det händer relativt sällan. Och även om ni skulle få ja så kommer det att ta lååång tid (tänk år) innan allt har beslutats om, skickats ut på remiss, förhoppningsvis kommer ingen att överklaga beslutet (svenskar är mycket bra på att överklaga) för då måste överklagan behandlas genom alla instanser igen. Sedan ska det ske upphandling, offentlig sådan, har man otur så överklagas beslut om vem så får kontraktet och då måste ibland upphandlingen göras om igen.

Och som sagt är det en statlig väg då är det samma process bara oändligt mycket längre och mindre chans att det blir ja.

Sedan ska eländet byggas och det brukar också dra ut fruktansvärt på tiden. När min lilla väg skulle breddas, nu pratar vi om några hundra meter max, så tog det tre gånger så lång tid som det beräknades. (nästan två år).

Sorry att låta som en riktigt neggo olyckskorp, det kanske går jättesmidigt hos er, men jag ville bara förvarna om att det ofta är en ganska invecklad process :)

Jodå, det förstår jag! Men försöker man inte så blir det ju definitivt inte. :)
 
Tillägg: hur stora är MP hos er? De är väl det parti som skulle kunna driva frågan just med anledning av att miljön påverkas negativt i dagsläget :)

Nu vet jag inte - trots nyligen godkänt teoriprov! - om man får sätta upp ett övergångsställe, det skulle ju absolut vara det enklaste och billigaste alternativet. :up:
 
Tillägg: hur stora är MP hos er? De är väl det parti som skulle kunna driva frågan just med anledning av att miljön påverkas negativt i dagsläget :)

Nu vet jag inte - trots nyligen godkänt teoriprov! - om man får sätta upp ett övergångsställe, det skulle ju absolut vara det enklaste och billigaste alternativet. :up:

På en 100-väg? :crazy:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Lägger in texten jag har på min hemsida rakt av. Men vill uppmärksamma alla på at vara extra försiktiga. Jag kommer jobba för att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
13 053
Senast: syrran
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
2 002
Senast: alice
·
S
Distans Så var årets första tävling genomförd (ej inräknat Bergas 40 km CR) 80 km på Nybygget i lördags. Jag har själv känt mig ganska ur form...
Svar
7
· Visningar
1 508
Senast: Macken22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp