Den klassiska ridkonsten, särskilt skolorna över marken baserades väl på naturliga rörelser hästarna gjorde när de är i frihet i hagen. Så jag kan till viss del köpa att skolorna över marken faktiskt är en fortsättning på det och inte gör att hästen mår illa i botten. Jämför man vid gamla tiders dressyrryttare så gick de i en helt annan form och var en annan slags häst. Kanske en del av problemet är att vi avlat fram överrörliga krutpaket som slår knut på sig själv för att göra ryttaren till lags och att de premierat flashiga gångarter framför mer 'naturliga' gångarter och temperament. Även här på buke skriver vanliga hobbyryttare (inte någon individ menas) om problemet att gångarterna räcker inte till för att tävla i lätt klass och att domarna premierar flash framför ridbarhet och bra ridande.
Jag la för ett tag sedan upp en filmsnutt med Reiner Klimke och Ahlerich som då rörde sig som en gud och nu har ordinära gångarter och rids i en fri form. Jag hävdar inte att gamla tider var bättre, man ser hård ridning där också. Men imo så rör sig hästarna på ett annat, trevligare, sätt. Och de krullar inte ihop sig som idag.
Skolorna ovan mark är oerhört beroende av samling. Samling är totalt onaturligt för ett flyktdjur.
Jag har heller aldrig sett korrekt utförda skolor ovan mark av hästar som inte har rätt mkt spanskt blod i sig, antingen PRE, Lussar etc eller Lippizzar som har spanskt i sig. Det krävs en större förmåga till samling än de flesta andra raser har förmåga till. Det ska ju lyfta ur samling och i luften om man tex gör capriole bli en spark för att sedan landa i samling på bakbenen först.
Att hoppa, bocka, stegra etc är ngt totalt annat.
Även de spanska hästarna är extremt rörliga och ibland rätt heta/känsliga.
Problemet med att vi avlat fram överrörliga, känsligare halvblod är väl att man rider dem på kraft. På styvare, mindre rörliga och mindre gångartsbegåvade tex gamla militärstammen kunde man rida mer med kraft och i obalans utan att hästarna påverkades så mkt negativt.
Rider man rörligare och balanskänsligare halvblod på teknik och i balans håller de fint och bibehåller arbetsvilja.
Jag upplever att något som är värre för hästen än viss rätt rejäl smärta är obalans. Ett flyktdjur vill ju kunna fly och för det måste den känna sig i balans. Är de så rörliga, har så mkt gång kan de behöva mer hjälp i ridningen rent tekniskt i hur de ska röra sin kropp. Inte genom ett fysiskt stöd/ngt att hänga i etc. Utan via ett språk där man säger typ ”lägg balansen utåt och häng inte på inner bog”. När den är i balans blir det möjligt för den att bli lösgjord.
När de inser att man hjälper dem med det brukar de tycka mycket om dressyrträningen.
En välutbildad häst ska veta hur jäkla bra den är. Ofta får de då en självkänsla och en utstrålning som gör att övriga hästar noterar det.
Problemet för mig är att det är för mkt spänning och för mkt balansmissar. Då går hästarna sönder på sikt. Och i ett korttidsperspektiv är det inte kul för hästen.