Patellaupphakningar

Nebraska

Trådstartare
Det var ju en diagnos som var på modet för ett par decenier sen. Vad hände sen? Finns det inga hästar med det idag?

Sv: Patellaupphakningar

Jopps..min tenacious...han tog jag patellorna på som sen 4 åring...när han började starta som 5 åring hade han typ 9000 på sig...han hade bara omotiverat hoppat som 3 o 4 åring. Sen gick det som ett lavemang :D

Jag är lite fundersam,för ibland "fastnar" märra med ett bakben. Det händer aldrig ut från boxen eller så.Utan tex. från defileringsvolten eller från start.Märkligt.

Min hakade aldrig men däremot hoppade han omotiverat, han stod alltid o vägde på bakbenen och det klickade...sen har patellahästar alltid svårare från start ( volt) och i in o utgång av kurvorna. Min hakade antagligen blixtsnabbt så galoppen v´bara kom , eller så hade han såpass ont ( grov bakaktion) så han blev som framhjulsdriven....i början såg jag honom dra sig fram i loppen med frambena.
Vettarna hittade inga fel alls :crazy: Men det var Jonas Tornell o Sven R som hjälpte mig tillslut :bow:

..patellaproblememn har ju såklart inte försvunnit, men av nån anledning är vettarna lite aviga mot att snitta. Det är ju en relativt enkelt ingrepp under lokalbedövning.

Tror nog det var en liten sån här mode sak under en tid som många veterinärer tyckte var roligt att skylla på. Och nu är det inget roligt att skylla på just det igen. Så snart får vi höra någon ny åkomma som massa hästar har. Som du säger är det ju ett enkelt ingrepp och ingen jättelång konvalescenstid heller.
Ett tag skulle ju alla underhudsblistra bakknän och nu vet jag inte många som gör det.

Fast det är ju inte så att det inte finns hästar med problemen, jag harde ett litet h-e att få min snittad pga inställningen. Min häst bara galopperade han hade fått in 9 000 på 2 år , han var en väldig snackhäst och alltid betrodd...när jag tog patellan så tog han 14 segrar , vann på alla distanser, från alla lägen på bra tider och när han galopperade så fannd det anledningar till galopperna...utan den open hade han inte gjort de rsultaten, det garanterar jag.
Han slutade dessutom väga bakbenen och klickljuden försvann.

underrhudsblistrar bakknän vet jag många som gör faktiskt, det kanske är mer lokala grejor då---

Inte vet då jag hur jag skulle lyckas hålla hästarna fräscha utan underhudsblistring...

underrhudsblistrar bakknän vet jag många som gör faktiskt, det kanske är mer lokala grejor då---

Kanske men jag tror nog det är vanligare ju mera norrut man kommer. Kompisen i Östersund underhuds blistrar sina hästar med jämna mellanrum. Medan vi här omkring "aldrig" gör det.

Jag har en. Hon tävlar på, men springer inte vackert. För ett par år sedan hakade benet upp sig också, men det går att träna bort och nu gör hon aldrig det längre.

jag hade en hingst för ett par år sedan som jag ibland var tvungen att backa igång, men fick rekomendationen att köpa beviplex forte på appoteket och under det år jag då hade honom fungerade det han var helt symtomfri ett litet tipps bara....

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: Unafraid
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: Cattis_E
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
431
Senast: Pegasus63
·
Det här. Jag hade en kollega inom autismspektrat en gång. Han fungerade i de allra flesta fall som "alla andra" så det var inget man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
5 116
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar