Patellaupphakning

FT_ryttare

Trådstartare
En häst jag hjälpt ägaren med nu under 2 månader hade patellaupphakning som unghäst, började vid 1-2 års ålder tror jag.
han är idag 5 år, blev inriden för drygt ett år sen och har sen dess hållt igång och tävlat hoppning tom 120.

Han som tävlat hästen har inte märkt av upphakningen något mer än nån enstaka gång i början av inridningen, jag har inte märkt ngt nu under dessa 2 månader.

nu funderar jag på köp... men är osäker på om denna upphakning som unghäst kan bli problem för vår träning/tävling.
Jag vill kunna träna fullt ut o tävla iaf 140..

han har rätt raka haser.. kan de ha ngt med patellan o göra??

hur skulle ni göra..?
Självklart ska han bes, exportröntgas osv..

Sv: Patellaupphakning

Patellan är ingen fara, jag har haft en galopphäst som hade patella som åring men det försvann iockmed att han blev ordentligt musklad.
Även mitt förra avelssto hade patella och den visade sig när hon var i låg kondition och om hon blev för lång i tårna bak.
Så att korta tårna och i allvarliga fall sko med kilsulor bak kan hjälpa i uppträningsfasen.
Sen finns det givetvis allvarliga fall där det är befogat med operation men det låter ju inte som att det skull vara aktuellt med din häst.
Lycka till!

har för mej att dom röntgade han som unghäst o då sa vet att de var så lite så de var ingen ide till op.
Men ändå så funderar man när de gäller köp. villgärna höra fler erfareheter från er andra.

Röntgas patellan på en exportröntgen eller ska man begära en patellaröntgen oxå??

Jag tror inte att det är någon fara. Min är fyra nu och hakar inget längre. Hon hakade väldigt mycket som 1-, 2-åring och lite som 3-åring. Vad du däremot kan kolla på röntgen är så att bakknäna är färdiga i övrigt, rullkammarna tex brukar kunna vara omogna på patella hästar. Även detta är ju ett tecken på att hästen är sen i tillväxten. Absolut inget farligt men om man tar hästen för hårt kan det bli spänningar och sekundära grejer av det.
Lycka till med hästen! Jag har aldrig varit med om att patella ställt till med något senare i livet men det är bra att ha lite koll på det!

Patellan brukar oftast försvinna när hästen är färdigväxt. Försvinner den inte brukar den inte ställa till något problem sålänge hästen får daglig motion.

Förra hästen hade ganska stora problem och hade upphakningar t ex vid utsläpp på morgonen när hon stått stilla länge. Och ibland vid framskrittning inför ridning. Ändå gick hon ute ca 10 timmar om dagen och var i full kondition. Hon opererades och hade efter det inga problem.

Har ingen aning tyvärr.. Var så längesen och var min syster som hade hästen då.. Men jag antar att försäkringen täckte..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 073
Senast: fejko
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V