Patellaupphakning

Aningsfull

Trådstartare
Har någon här någon erfarenhet av det?
Våran lilla dvärgpinscherflicka ska in för undersökning imorgon och jag är nervös som få. Dels för att mina drömmar om att någon gång kunna avla på henne kan gå i kras redan nu, och för att jag inte vet hur det upplevs för hunden? Är det någonting som kan förhindra dem att klara av vardagen, eller fungerar dom precis som friska hundar?
Hittills har hon aldrig haft några problem att ta sig fram någonstans och är alltid pigg och glad, förutom hennes "skuttande" med ena bakbenet ibland.

Förresten så måste jag nästa tala om att hon löper för första gången nu. :D :love:
Upptäckte det när hon på nyårsafton ville vara med i min klädutprovning och satte sig på min vita kjol. :o :D
Nåväl, en kjol mindre att välja mellan i alla fall, lite lättare blev det. ;)

Sv: Patellaupphakning

Jag har erfarenhet av det på katt, har en liten tjej nu med patellaluxation fast utan hakningar än så länge.
Det är ärftligt, så avel är inte att rekomendera. Man vet inte exakt hur det nedärvs, men ärftligt är det. Antagligen nedärvs det polygent, alltså kan dyka upp i princip hur som helst.

Det är nästan alltid operation vad jag förståt, det kan bli förslitningsskador uppe på kanterna och det blir tillslut smärtsamt. Efter operation kan dom oftast leva resten av livet utan problem.

Men som sagt, helst ingen avel. Min veterinär som gav min kisse diagnosen sade iaf åt mig att inte avla.

jag vet bara en häst som har det och han tävlar 120 klasser hoppning... men det är ju som sagt en häst och inte en hund.

Nej, avel är uteslutet om hon skulle visa sig ha det, vill inte avla på en hund om den inte är 100 % frisk. Men det känns tråkigt om det skulle bli så.
Men vi har en tik tingad av samma ras fast svart, så skulle det nu gå dåligt med Julie får vi hoppas på nästa.

Förstår precis, katten jag har är min egen uppfödning, förstfödd, vacker som en dag (otroligt rastypisk) och har i princip allt en av hennes ras ska ha. Men har patellaluxation, dubbelsidig.

Behöll henne för att kunna kastrera mamman och istället använda henne. Tji fick jag. Nu kan jag ha 2 operationer som om inte försäkringsbolaget går in och ersätter kostar mig 8000:-/st.

Senast ändrad:

Kan du komma och ta med min katt på undersökning? :smirk:

Men vad konstigt om hon får hakningar, vad berodde dessa på?

Ibland gör min ena ras, Lancashire Heeler, en rörelse med bakbenen som kan uppfattas som hakningar.
Men det är det sällan utan hos den sägs det vara ett sätt att ge benet en micropaus. Skall hänga kvar sedan valltiden när de kunde jobba hela dagarna på gården.

Jo, hon ska även ögonlysas innan det blir dags för någon parning. Fast det är ju ett bra tag kvar innan det skulle bli tal om någonting sånt, så vi väntar ett litet tag med ögonlysningen. Vi kom på lite väl sent att vi hade kunnat ta det i samma veva.
Men det skulle verkligen vara underbart om hon skulle lämpa sig för avel, vi har redan ett flertal människor som är intresserade om vi någon gång skulle ta valpar efter henne. :)

Okej. Spännande ! Vad jag förstår (kan inte hundar vidare bra) så rör sig en äkta patellaupphakning om flera steg. Är det samma på den rasen då elle är det kortare "upphängningar"?

Liknande trådar

Övr. Hund För 1 vecka sedan gick jag och min sambo in på stan med våran 3,5-åriga tik, en cool och världsvan tjej med kanonpsyke, det enda hon har...
Svar
13
· Visningar
5 426
Senast: Zuzzi
·
Övr. Hund Ni som har varit på My dog hundmässan i Göteborg med eran hund (dvs via utställning, tävling etc) hur ser möjligheterna för rastning...
Svar
11
· Visningar
1 627
Senast: Ramona
·
Hundavel & Ras Kom verkligen inte på någon bra rubrik... Nu är det så att vi ska skaffa ytterligare en vovve, har en blandis här hemma,pitbull/boxer...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 133
Senast: Belethien
·
Hundhälsa Vet inte om ni minns min lilla gula som var på rymmen då vi nyss fått hem honom? Här kommer iaf en liten uppdatering om hur det gått...
Svar
11
· Visningar
1 392
Senast: Emor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix