Patellaupphakning & Tuppspatt

C

crixi

Patellaupphakning & Tuppspatt

Har sökt både på Buke och på "nätet" i kväll om dessa 2 åkommor. Och det lilla jag har hittat, så tycker jag att dessa 2 symptomer låter väldigt lika.
Är det så att det är samma åkomma?
Eller hur ser man skillnaden? :confused:

Mari

Re: Patellaupphakning & Tuppspatt

Det är INTE samma åkomma.
Jag har sett flera hästar med patellaupphakning, samt har ägt två hästar med tuppsteg. Den ena av den äger jag än, och han har haft tuppsteg i tiotalet år.
Dessutom vet jag flera hästar som har tuppsteg.

Med lindrig patellaupphakning tycker jag det ser ut som om benet liksom stannar i "bakläge" lite för länge.
Benet fastnar till i läget där hästen ska föra det framåt, och benet liksom blir rakriktat i stället för böjt som hästen ville.

Vid värre patellaupphakning är det ju så illa att benet FASTNAR i det bakersta läget, och hästen SLÄPAR benet!
Det ser jätteläskigt ut tycker jag! :crazy:

Med tuppsteg rycker hästen benet UPPÅT. Men trots ryckningen uppåt, är rörelsen jämn, benet stannar inte till i ett visst "moment" av rörelsen.

En känd häst som hade tuppsteg var hästen Lennart Lindelöw tävlade i svår hoppning. Den hette Merillo.

Tuppsteg "förstör" inte hästens hållbarhet på ngt sätt, men tävlar man dressyr, får man underkänt i de moment hästen tuppstegar.

Min häst med tuppsteg är nu 21 år. Han har haft tuppsteg i tiotalet år, och han är besiktigad ua på böjprov som
17-åring på klinik, med veterinärens ord "så här friska
17-åringa finns inte!"
Gissa hur glad matte pålle hade då?! :D

Min häst har också tuppspatt, vilket jag fått förklarat för mig har med senan att göra, och som kopparberg skriver rycks benet uppåt så att det ser sprättigt ut, men hästen haltar inte (vilket man kan höra om man tex skrittar på asfalt).

Patellaupphakning har med knät att göra och kan i vissa fall tränas bort, tror jag att jag har läst, men det kan inte tuppsteget. Min häst är 18 år och har också fått tuppspatten på äldre dar, medan patellaupphakning vad jag förstått ofta är medfött och kan växa bort mer eller mindre(med tiden då de får mer muskler), och alltså förekommer oftare på yngre hästar. TROR jag, av min erfarenhet.

Att man kan "träna bort" patellaupphakning har jag också hört flera ggr.
Senaste gången var när en kamrats egna uppfödning som
2-åring hade ENORMA problem med patellaupphakning.
Kompisen fick då rådet av klinikveterinär att börja jobba hästen, så den musklade sig mer, för då skulle problemen kunna försvinna utan operation.
Så från att ha fått TOTAL upphakning av benet som 2-åring, så var problemen nästan helt borta när hästen var 5 år.

Men även tuppsteg går att "behandla". Om tex hästen ska tävla dressyr. Tydligen så går det att skära av ett ligament så tuppsteget försvinner.

Vad gäller operation av senan för tuppsteg finns tydligen inga garantier, har jag hört. Vet inte hur många som det verkligen försvinner på, vet bara en som försökt utan skillnad.

Intressant!
Men jag har hört sägas att tuppsteg är till viss del att betrakta som en "ovana", och om det är så, så måste det ju vara svårt att operera bort det?

visst kan patellaupphakning tränas bort eller rättare sagt så försvinner det ju mer en häst musklar sig precis som du också skriver, men om det går bort helt eller inte beror helt på hur "alvarliga" uppakningar det har.
Det är vanligast på unghästar och försvinner när det börjar sätta muskler.
Något som underlättar är att ge dem B-vitam.

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
702
Senast: tara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 226
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 251

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat