Patellaupphakning, muskelbristning?

B

bootzie

Har en ungponny på 5 år. igår i hagen såg jag att han vissa steg i skritten liksom fastnade och benet ryckte som upp under magen, när ja provade lyfta vänster bakben som det gäller så röcks bakbenet bakåt. om man lyfter höger bak så ramlar han nästan för att han inte har någon stabilitet vid kotan i vänster bak. han kotar ibland över åt fel håll har sett han stödja på ovansidan av hoven! inge svullen inge varm och helt rena ben.

Sv: Patellaupphakning, muskelbristning?

Låter som om han har upphakning i knäet. Detta har min häst haft flera gånger nu i sommar och han har samma symtom som din.

Sv: Patellaupphakning, muskelbristning?

troligtvis patellaupphakning,ge extra b-vitaminer och ut och skritta för att bygga muskler,det går att få bort med en enkel operation om det skulle behövas,om jag inte missminer mig helt fel är det hästar som har gjort operationer mot patella upphakning och tävlar i höga klasser,ser oftast värre ut än vad det är.Och vad jag har förstått så är det inte smärtsamt för hästen,den bästa medecinen är motion.(Om det är patella upphakning.)

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 048
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Hästvård Köpte nyligen en häst. Den var nyligen röntgad (typ 4-5 dagar innan jag provridit den), tyckte om den, den besiktades och gick igenom...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 903
Senast: unoannis
·
Hästvård Hej på er! Skulle gärna vilja höra era tankar om det här då jag är väldigt orolig.. Mitt 17-åriga d-ponny sto var ljummen/lätt varm och...
2
Svar
22
· Visningar
2 898
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar