Patellaupphakning?? *långt*

sandra87_

Trådstartare
Hej.

Har en unghingst ,halvblod, precis 2 år fyllda.
För närvarande går han på sommarbete tillsammans med en arabhingst i samma ålder. De går i en stor, kuperad hage med tillgång till lösdrift.
I söndags kväll fick jag ett samtal från betesägaren om att han rörde sig stelt och ovilligt med bakdelen. Dock hade han norrmal puls, ingen feber, äter och dricker som han ska och han verkar inte ha ont. Jag åkte naturligtvis ut samma kväll.

Har varit med om ett par ungästar när jag jobbade utomlands som hade patellaupphakning, och jag kunde bara konstatera att detta var misstänkt likt.
När han ska gå framåt ser det ut som att knät liksom låser sig, så att benet blir släpande bakom. Efter nåt steg släpper det till så att han får fram benet, men sedan är det ju samma visa med andra bak.
Då han inte verkade ha ont, (normal puls m.m) så beslutade vi att ringa veterinären måndag morgon ist för söndag kväll.
Ringde ATG på morgonen, och de trodde som vi att det till stor del beror på att han har växt väldigt mycket. Släppte honom för ca 3 veckor sen, och han har växt minst 1 dm sen dess.
De tyckte att vi skulle avvakta någon vecka, låta honom röra sig som han vill själv och se vad som händer.

På eftermiddagen ringde betesägaren igen och berättade att han hade skrittat normalt i rask takt nerför en backe och även stått på 3 ben och kliat sig bakom örat med ena bakbenet.
Imorse hade han även travat runt och sett alldeles normal ut. Skönt tänkte vi.
Åkte ut nu på dagen och hittar honom ståendes inne i lösdriften och likadan som i söndags kväll. :cry:
Kan det vara patellaupphakning?
Vet att B-vitamin injektioner kan hjälpa mot det, men kan man börja med att ge honom via fodret? Han får lite betforvatten varje kväll för att hålla magen igång så han skulle ju kunna få det då isf.
Ska dit imorgon kväll igen, och är det inte bättre då så ska vi kontakta vet igen.
Någon som har några tips eller erfarenheter sålänge?
:cry:
 
Sv: Patellaupphakning?? *långt*

Hur gick det med benet sedan? Såg att denna tråden var sedan juli :)
 
Sv: Patellaupphakning?? *långt*

Jo det var ett tag sedan. :)

Det löste sig bra faktiskt. Fick rådet av vet att prova ge honom massa B-vitamin i fodret så vi gav honom maxdos av detta och gav honom även maxdos av nypon.
Efter ett par veckor var symptomen som bortblåsta. Låter lite konstigt och jag trodde knappt på det själv men det har inte synts något alls på honom efter det.
Han går fortfarande på en liten dos b-vitamin och nypon varje dag men det är mest i förebyggande syfte eftersom han fortfarande växer en hel del. :)
 

Liknande trådar

Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 370
Senast: Pinus
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 479
Senast: Ela
·
Kropp & Själ Minns någon tråden jag skapade för 16 år sedan här? Det var egentligen i går för 16 år sedan, och sedan fylldes den på. Blev rätt lång...
2
Svar
38
· Visningar
3 964
Senast: Luff
·
Hästvård Jag var bortrest i helgen och på söndag hörde hästvakten av sig och tyckte att det var konstigt att min ena häst inte ville äta, efter...
Svar
13
· Visningar
2 201
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp