Patellaupphakning eller ej?

B

Binegar

Min 7årga arabvallack köptes i somras och han besiktigades innan köp osv och på röntgen visades en patellaupphakning på vänster bak. Självklart sitter en patellaupphakning i knät på hästen.

Men det som slog mig först NU är - vi röntgade aldrig något knä?! Vi röntgade haserna och det var här som "patellaupphakningen" skulle sitta enligt vet.
Patella vill jag ju minna är just "knä" på Latin.

Hur ligger det till egentligen? Kan en patellaupphakning eller liknande upphakning finnas i hasen på hästen? Och om inte, vad är det då?

Sv: Patellaupphakning eller ej?

Det känns ju inte så troligt att en patellaupphakning (patella=knäskål) kan diagnosticeras via rtg av hasen? Du kan inte ha råkat missuppfatta vets utlåtande?

Ring besiktande vet och hör, journalerna och bilderna ska finnas kvar (om det inte var du som beställde bes, ring förra ägaren och fråga om du får tillgång till journal)

Det var inte spatt-förändringar som veterinären menade? Det är ju det som brukar finnas i hasen om det är något där.

Kan patellaupphakning synas vid röntgen? Det är väl ett ligament/muskelproblem?
Det var inte så att han hakade vid böjprovet eller arbetsprovet?

Patella syns ju inte på rtg, det är ju en låsning i knät.
Ingen permanent skada eller hur man ska säga.

Det känns ju inte så troligt att en patellaupphakning (patella=knäskål) kan diagnosticeras via rtg av hasen? Du kan inte ha råkat missuppfatta vets utlåtande?

Ring besiktande vet och hör, journalerna och bilderna ska finnas kvar (om det inte var du som beställde bes, ring förra ägaren och fråga om du får tillgång till journal)

Jag är 100% säker på att det var patellaupphakning vet snackade om. Det är även det vi har kollat om hjälp för med både hovslagare, tränare osv.

Det som, enligt vet och rtgbilderna, skulle vara problemet var ledkulan som skulle vara ojämna i hasen. Därav av rullar det inte över det ska utan "hakar i" eftersom det "fastnar". Helskumt. :confused:

Kan patellaupphakning synas vid röntgen? Det är väl ett ligament/muskelproblem?
Det var inte så att han hakade vid böjprovet eller arbetsprovet?

Nej han hakade varken vid böjprov eller arbetsprov.
Det är inte ofta han hakar, nästan aldrig. Så det var väl inte så konstigt att han inte hakade i där heller egentligen.

Men vet var bergsäker på att det var "patellaupphakning i hasen på vänster bak".

Jag känner mig väldigt förvirrad.

Patella syns ju inte på rtg, det är ju en låsning i knät.
Ingen permanent skada eller hur man ska säga.

Det finns ingen av de som haft honom tidigare som kan påstå/säga/erkänna eller vad man ska kalla det, att han har haft en skada tidigare som skulle kunna ha gett bestående men.

Men å andra sidan så var det väldans mycket baktal om den här hästen när vi spekulerade på honom.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 650
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
985
Senast: Sirap
·
Avel Enligt Jordbruksverkets defektlista är patellaupphakning på vuxen häst en defekt som gör att hästen inte bör/ska användas i avel. Men...
Svar
5
· Visningar
910
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 808
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka