Patellaluxation

surprice1985

Trådstartare
Någon med erfarenhet av patellaluxation? Vårt 20-åriga sto stod plötsligt halt i hagen en dag.
Jag misstänkte hovböld men efter att veterinären kikat på henne blev detta diagnosen...
Han kunde flytta knäet i sidled ganska enkelt.
Jag har aldrig sett några hakningar på henne tidigare och det syntes inte nu heller för det hoppade i och ur så fort att man inte märkte det sa veterinären, hon är alltså så halt att man inte ser att det hoppar utan bara att hon haltar.
Han skrev ut Metacam, ordinerade sjukhage och ville ge henne till jul för att se om det blir bättre.
Hon kan vara symptomfri en månad eller ett halvår innan det visar sig igen om det blir bra nu enligt vet.
Jag var lite disträ eftersom vi precis innan tagit bort vår minishettis pga fång så jag hängde inte helt med i pratet 😔

Det jag inte kan förstå är hur det ska kunna bli bra?
Är det inte bara att skjuta fram det som komma skall?
Någon med erfarenhet? Det ska ju tydligen vara vanligt på shettisar.
Varför kom detta nu? Kan det bara komma såhär helt plötsligt? Hon har aldrig varit dålig under alla år vi haft henne.

Ska ringa en vet. till för ett andra utlåtande och för att rådfråga men det snurrar i huvudet så jag vill gärna kolla om någon kanske har lite erfarenheter som kan lugna tankarna.

Min hade det och det var rätt allvarligt. Jag hade honom i 4,5 år (han blev 12..). Gissar att han hade det dels pga arv, men också för att han inte reds ordentligt som ung. Han hade rundad patellaled och slappa ligament. Ligamenten behandlades genom blistring med askorbinsyra och så rehabade vi mkt på töm över låga bommar.

Vi börjar med att reda ut begreppen lite.
Patellaupphakning kallas också patellafixation. Det är när knäet låser sig.

Patellaluxation är något helt annat och jag har faktiskt aldrig hört talas om det hos någon annan ras än shetlandsponnyn - därmed inte sagt att det inte finns. Vad är det för ras på hästen ifråga?
Patellaluxation är medfött och så som jag har uppfattat saken så är rullkammen i knäleden "sned" åt ena hållet, så att knäskålen inte hålls i läge som den ska, vilket ger instabilitet i knäet.

Jag blir mest fundersam.
Om en 20-årig häst gått med patellaluxation i hela sitt liv (sannolikt lindrigt), så låter det i mina öron galet att den plötsligt ska bli halt av det. Jag kan ha helt fel, men hade det varit min häst så hade jag rådgjort med en till veterinär.

Vi börjar med att reda ut begreppen lite.
Patellaupphakning kallas också patellafixation. Det är när knäet låser sig.

Patellaluxation är något helt annat och jag har faktiskt aldrig hört talas om det hos någon annan ras än shetlandsponnyn - därmed inte sagt att det inte finns. Vad är det för ras på hästen ifråga?
Patellaluxation är medfött och så som jag har uppfattat saken så är rullkammen i knäleden "sned" åt ena hållet, så att knäskålen inte hålls i läge som den ska, vilket ger instabilitet i knäet.

Jag blir mest fundersam.
Om en 20-årig häst gått med patellaluxation i hela sitt liv (sannolikt lindrigt), så låter det i mina öron galet att den plötsligt ska bli halt av det. Jag kan ha helt fel, men hade det varit min häst så hade jag rådgjort med en till veterinär.
Lite OT men patellaluxuation finns inom SWB också, som min som var efter Don Primero och så har jag hört om det inom Connemara också. Patellaleden är rundad och inte platt, samt att ligamenten inte håller emot som de ska, så det blir en överrörlighet som inte är nyttig.

En häst med patellaluxuation ska inte vila. Den ska aktiveras för att stärka sig, annars blir ligament och muskler än instabilare. De mår oftast inte bra av att vara ute på lösdrift då det kan vara svårare för dem att vila klokt om bakbenen inte låser sig som de ska... Detta till skillnad från upphakningarna då leden är lite urskålad.

Precis som du är jag också förvånad över att det ska ha synts först nu? Kanske har hästen vilat nu och då blivit svag och därför har det börjat synas?

Tack för alla svar!
Ponnyn i fråga är just en shetland.
Hon har aldrig använts hårt utan mest gått som sällskap samt lite lättare ridning när barnen "åkt runt" på henne.
Vet. uteslöt först hovböld eftersom det var det jag misstänkte då hon inte ville sätta ner trakten och var så halt.
Efter att ha tittat på henne frågade han mig om jag hade sett att hon hakar men det har jag faktiskt aldrig gjort, har ändå haft henne i nästan 10år....
Han tog tag och kände lite och kunde då flytta hela knäet hur lätt som helst. Sa att hakningarna inte syntes för att det hoppade så snabbt i och ur att vi inte kunde se det utan bara att hon var halt. Han har opererat många shettisar med samma problem berättade han.
Skrev ut metacam och ville ge henne en chans att blir bättre, vi ska höras av en gång i veckan för att se hur hon är.

Han satte inte just diagnosen patellaluxation rakt ut utan sa bara att det är patellan. Jag har själv läst mig till att det borde vara det. Hon går inte med benet som vid upphakningar utan är rejält halt och man ser att hon inte har någon direkt styrsel i det samt att hon är just en shettis. Jag kan ju ha fel.
Det som är säkert är att det är patellan problemet sitter i, där finns inga tvivel.

Jag pratade med hennes uppfödare och hon hade inte märkt av att någon annan avkomma skulle ha detta, sa också att upphakningar kan vara så milda att det inte riktigt syns men just såhär dålig har hon aldrig haft någon som varit och blev fundersam till varför det kom just nu.

Tack för alla svar!
Hon har aldrig använts hårt utan mest gått som sällskap samt lite lättare ridning när barnen "åkt runt" på henne.
Vet. uteslöt först hovböld eftersom det var det jag misstänkte då hon inte ville sätta ner trakten och var så halt.
Efter att ha tittat på henne frågade han mig om jag hade sett att hon hakar men det har jag faktiskt aldrig gjort, har ändå haft henne i nästan 10år....
Han tog tag och kände lite och kunde då flytta hela knäet hur lätt som helst. Sa att hakningarna inte syntes för att det hoppade så snabbt i och ur att vi inte kunde se det utan bara att hon var halt. Han har opererat många shettisar med samma problem berättade han.
Skrev ut metacam och ville ge henne en chans att blir bättre, vi ska höras av en gång i veckan för att se hur hon är.

Han satte inte just diagnosen patellaluxation rakt ut utan sa bara att det är patellan. Jag har själv läst mig till att det borde vara det. Hon går inte med benet som vid upphakningar utan är rejält halt och man ser att hon inte har någon direkt styrsel i det samt att hon är just en shettis. Jag kan ju ha fel.
Det som är säkert är att det är patellan problemet sitter i, där finns inga tvivel.

Jag pratade med hennes uppfödare och hon hade inte märkt av att någon annan avkomma skulle ha detta, sa också att upphakningar kan vara så milda att det inte riktigt syns men just såhär dålig har hon aldrig haft någon som varit och blev fundersam till varför det kom just nu.
Är det patellaluxuation så skulle jag be om UL på minisken för instabiliteten i leden sliter på den och då ska man absolut kolla för att se hur hela leden mår. Det räcker inte med röntgen tyvärr.

Förhoppningsvis kanske det är nåt annat :(
Vätska eller inflammation eller nåt som kan bli bra igen...
Hon är alltså inte röntgad utan endast undersökt.

Tack för alla svar!

Börja med att ringa din veterinär och fråga om det är upphakning eller luxation som ponnyn har. Det är två helt skilda saker och på det du beskriver låter det som att vetetinären blandat ihop begreppen.

Förhoppningsvis kanske det är nåt annat :(
Vätska eller inflammation eller nåt som kan bli bra igen...
Hon är alltså inte röntgad utan endast undersökt.
Min häst levde ju i 4 år med rätt hög press (red Msv dressyr) så det går absolut att klara att leva med det om man är beredd att lägga tid och pengar på rehab och behandling...

Med en häst som din är väl första man får göra om den nu inte blir helt fräsch av lite metacam att undersöka och få en riktig diagnos. Annars blir det bara en massa gissningar.

Min häst har avplanade kondyler i knä ena bak. Han är överrörlig som bara den och har lite glappa ledband/menisk. Han är halvblod.
Han är smärtfri/symptomfri då han tränas korrekt. Han är rätt högt utbildad och jag kan iom det styrketräna riktat genom ex piaff och då stärka muskulaturen för att stabilisera knäet.
Han har blivit halt 2 ggr under våra 9 år ihop. Båda gånger har hans defekta knä gett upp då han försökt avlasta andra bak. Ena gången trampade han in en pinne i andra bak. Andra gången vrickade han andra bak efter att ha försökt fly bromsar när stallägare tagit av insektsskydd och han fick panik.
Dvs i normala fall så funkar han fint. Efter ovan incidenter så blev han 0,5 grad halt. Då hann jag ta det kvickt så det inte blev mer båda gånger. Vet sprutade då en gång vardera.
Jag jobbar själv med dressyr och rehab. Och är noga med att träna hästen med fokus på det sjukgymnastiska. Har man en led som är överrörlig så måste den bli stark innan man jobbar i mest utsträckta läge/maxar rörligheten. Så jag är alltid noga med att styrketräna dem och minska rörligheten i början på såna individer. Minska rörligheten kan ju vara att inte rida så fort tex, korta stegen.

Så det kan vara så att hästen nu har en skörare länk i kedjan, ett bakknä som är glappt tex. Vid påfrestning går den svagaste länken sönder först. Den påfrestningen kan ju komma sig av antingen långsam delbelastning under lång tid eller av en snabb olycka i hagen.
Och visst kan man i en del fall hålla dem symptomfria genom att stärka dem.

Jag har rehabat en lite halvgammal häst som slet sönder menisk och korsband etc i knäled bak. Den trodde vet var ganska körd. Den rids fortfarande av matte i alla grenar ca 8-9 år senare.
Men den rehabtränades 1 år. Dvs det fick ta tid. Och det kostade matte mycket att hyra in mig så länge.
Det kostade också i specialskor, mediciner, tillskott etc.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 835
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
927
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 135
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 770
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama