"Patellahage"

FengurLaugar

Trådstartare
Nu har jag tänkt en massa..min 1 åriga islandshingst har lätta patellaupphakningar. Han borde egentligen inte stå på box för länge. Jag har honom och min andra häst inne om natten nu "vintertid". Så jag har funderat på att göra en liten inhängnad utanför stallet och ha 1 åringens boxdörr öppen så kan han gå in och ut som han vill, då rör han sig mer än om han blir tvingad stå inne i boxen hela natten. Det blir ju lite som en lösdrift men med en minihage :) Jag hoppas detta kommer funka. De är ju självklart ute från tidig morgon till sen kväll varje dag, men nu kan han gå lite som han vill. Vill han stå inne och äta hö eller sova är det bara att vandra in i boxen, vill han gå ut en sväng så får han det. Känner jag honom rätt så kommer han inte stå i boxen hela tiden, utan utnyttja min idé att få gå runt lite :D

Jag är rätt nöjd med min idé. JAG VET att det bästa är att släppa honom i flock på riktig lösdrift, men just nu finns det inga möjligheter till det, för det fanns ingen plats och jag vill inte köra honom långa sträckor utan vill ha honom nära. Så han får åka dit till våren då det är meningen att det ska finnas plats :)

Ni behöver inte ge en massa dålig kritik, för jag försöker hjälpa min lilla och han tar ingen skada av att få gå ut och in som han vill. Men jag ville bara berätta om min idé, som jag iallafall kommer prova :)

Sv: "Patellahage"

jag har också en islandshäst som är 4nästa år och han har också patellaupphackningar,det är som värst när han växer.mina hästar ärute väldigt mycket och sedan har han fått en box på 15kvm.har också märkt att han blir bättre om han får ha mycket spån i boxen.dem säger att det ska försvinna när man börjar rida dem och dem får muskler så vi får väl tro på det.
vart kommer din islänning i från?
nyfiken du får gärna skicka i mitt pm.

Skicka hästen på lösdrift, så slipper du ha dessa bekymmer. OM problemen inte är av allvarlig art, tycker mig ha förstått det i dina tidigare inlägg. Då kommer unghästen att träna sig och växa sig ut det här, box det sämsta alternativet för en häst med patella problem.

Jag vet att det bästa är att släppa honom på lösdrift. Men jag tycker inte att det är några mer bekymmer att grejja och dola så här med honom. Jag vill ju ha mina hästar hemma på gården och tycker det är roligt. Han är ute i en stor kuperad hage om dagarna och leker jättemycket med sin kompis och springer runt och har det roligt.

Jag har inga erfarenheter av patellaupphakningar sedan innan, men jag har förstått att det inte är så allvarligt. Det bara hakar upp ett par ggr precis när han kommer ut på morgonen. Men det händer inte varje dag ens, så jag tror det kommer försvinna tillslut, hoppas iallafall :)

Varför inte låta honom gå ute med den andra hästen även på natten?

Ja, det skulle kunna gå. Men den andra hästen tränas och är klippt och blir dyng svett av en ridtur och torkar sakta så jag vill ha honom under tak och torr "backe" när han sover, vi har inget vindskydd eller nåt i hagen heller, bara skog.
Men vi ska försöka fixa till en riktig hage i skogen bakom stallet + framför så båda två kan välja vart dom vill vara. Har inte haft hage där på några år, men nu ska vi nog göra det :) Så flyttar vi bara över dom på kvällen när det är kvällsmat på menyn, så får dom stallet som vindskydd.

Liknande trådar

Hästvård Halloj, Min grabb går på beräknad foderstat och alla behov är tillgodosedda. Han går vanligtvis på lösdrift men pga skada och sen...
Svar
5
· Visningar
894
Senast: CarroT
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 499
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 164
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka