K

kbr

Hej min häst har ibland svårt att släppa efter på benet när jag ska kratsa hovarna Bakbenen.
Hon liksom drar åt sig benet uppåt och det tar ett tag innan hon släpper efter.
Förut stetchade jag varje gång jag var i stallet och då tyckte jag att hon blev bättre men nu säjer min hovslagare att det kan vara patella och att man apsolut inte ska stretcha då.
Hon blir nu 14år kan hon bara vara stel?
Vilka symtom vissar en häst med Patella?

Kan det vara patella hon har?

MVH Karin

Sv: Patella?

Ja, när de har patellaupphakning låser sig benet i ett läge, jag känner till en häst väl som haft det i båda bakbenen, är opererad för det och helt frisk efter det. Oftast märktes det när hon stått inne över natten och skulle ut i hagen på morgonen, hon stannade i boxöppningen då benet låste sig, vi fick ibland backa henne för att det skulle lossna.

Har alldrig varit med om att hon har haft ett sådant problem. Det enda är att hon drar upp bakbenet när jag ska kratsa dom. Hon liksom drar åt sig bakbenet svårt att få henne att slapna av när jag strechar ut bakbenet hoppas att du förstår vad jag menar.

Min kompis ponny har patellaupphakning. Det brukar dock gå över om han backar, men det ser ut som han ska ramla innan det släpper. Han är 12 (tror jag? inte så gammal iaf), så det är lite konstigt att han har det. Kan det bero på att du motionerar din häst för lite? Ponnyn får det nämligen om han står en dag.

Det låter inte som patella! Vissa hästar är bara så.... dom drar till sig benet å man får liksom "dra" ut det innan dom slappnar av:D
Det är riktigt att man inte ska dra i ett patellaben.. överrörliga leder ska inte stretchas!
//C

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 502
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 478
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 206
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård