Patella-upphakningar

Armani__

Trådstartare
Är inte helt hundra på stavningen (patella), men ni förstår nog vad jag menar ändå =)

Kom ut till stallet härom morgonen och upptäckte att lill-hästen (shettis-sto) inte kunde få med sig sitt bakben. Hon kunde stå på det, men det hängde inte med när hon skulle gå utan släpade det med sig.
Ringde vet. i panik som började prata om patella-upphakningar.
Jag skulle backa henne. Och jag skulle lyfta benet upp/fram mot magen och samtidigt trycka mot knäskålen.

Till slut "hoppar" det rätt igen och jag kan äntligen släppa ut henne i hagen, lilla hjärtat..
Vet. sa att detta är jätte-vanligt på shettisar och att ca 70% av alla shettisar råkar ut för detta, speciellt ung-hästar. Med hjälp av rätt träning går det i många fall träna bort.
Min Malva är 1,5 år ca och detta var första gången det hände, vad jag vet (har haft henne sedan augusti). Hon är ute med mig på promenader ca 3 ggr/vecka. Vet. tyckte det var dags att kanske börja så smått med tömkörning och kanske även kortare stunder longering så hon får "anstränga" sig lite mer.

Jag vill, med tråden, veta lite om era erfarenheter om upphakningar, kanske speciellt på shettisar, men det är väl egentligen inte så relevant. Och dessutom vad ni gör åt det, alltså hur ni förebygger det.
Hon är redan nu ganska stor (säkert över metern, har inte mätt henne än!), kan det påverka, alltså hur de växer och utvecklas, eftersom det är vanligast på yngre häst menar jag.
Ja berätta vad ni vet helt enkelt :)

Sv: Patella-upphakningar

När en unghäst börjar haka ser jag till att korta tån och att hovis kommer ofta och underhåller detta. Att röra sig mkt men undvika djup lera hjälper också till. HH

Jämn regelbunden träning så att musklerna kring knät stärks och att de aldrig skall stå några längre perioder utan rörelse är A och O. Blir det för kraftigt med åldern så finns ju operation att tillgå.

Det som gjorde min patellaponny symtomfri var extra proteiner och mycket foderjäst/B-vitaminer. På honom växte det inte bort under de 5 år han levde och det kom alltid tillbaks om jag tog bort ovanstående. Det var inte ofta han hade det utan det kom mestadels i samband med skoningen när han inte fick extratillskotten, men det syntes ändå dagligen i träningen det första året att han var en patellahäst.

Detta med att de ofta stutsar in och ur galoppen, har svårt att hålla takten och är lite mer stelare än andra och tar lång till på sig att bli starka baktill.

Regelbunden motion, mycket utevistelse och B-vitamin, B12 injektion. Jag har inte fått ngn effekt av de B-vitaminer som ges i munnen.
Operationer vet jag inte om det är så vanligt längre, man hör mera sällan talas om det tycker jag.

en bekant till mig har en häst som hade riktiga problem m p-hakning (travhäst) hon hade ut vet. som fixade det på plats. mkt enkelt ingrepp som gav mkt bra resultat

Gav det varaktigt bra resultat? Det jag har hört bl a är att man inte längre opererar i samma utsträckning p g a att det inte ger tillräckligt god effekt.

Vi hade travhästar förr och då var det en rätt vanlig operation, det är det kanske fortfarande i de kretsarna? Har kommit lite ifrån travvärlden o hamnat i ridträsket ist;)

har ett litet ponny sto som jag fick som 3 åring fick då patellaupphakning med precis som dig fick ja panik. Hände några gånger sen under sommaren så reds hon in och de försvann helt. Så nu i sommras när hon blev 4 år kunde hon ruskigt mycke så alla sa åt mig att ta ett föl då hon inte nöjer sig med att skritta ut mm. Sagt och gjort hon blev betäckt. Efter de har hon haft massor av infektioner alltså har hon inte kunnat motionerats så mycke och nu har hon haft mycke upphakningar även fast hon får b och e vitaminer samt selen. Så jag beställe faktiskt tid till veterinären något måste göras. Kom in och ponnyn har en ny infektion alltså inget arbete. Ja valde att röntga henne för att se hur de ligger finns ju så man kan operera om de är allt för jävligt. Den möjligheten hade vi men valde att avstå lite till då hon växer som ogräs och till 90% så försvinner de när hon kommer igång och slutar växa. Men under tiden så kunde man underlätta med ringsko och en kilklack detta får min hovis fixa ihop då de inte finns så små men veterinären som hade hand om min var gamal hovslagare och sa att detta kan underlätta:D annars är de väl bara att hålla tån kort:D

Hej! Vi har en ponny i stallet som också har det som jag red förut. Reds hon normalt varje dag märkte man knappt av det, bara om hon stått inne en längre period under natten. Vilade hon in några dagar kom det på en gång, så försök att röra på henne och motionera henne så mycket som det går!

Jämn regelbunden träning så att musklerna kring knät stärks och att de aldrig skall stå några längre perioder utan rörelse är A och O. Blir det för kraftigt med åldern så finns ju operation att tillgå.

Det som gjorde min patellaponny symtomfri var extra proteiner och mycket foderjäst/B-vitaminer. På honom växte det inte bort under de 5 år han levde och det kom alltid tillbaks om jag tog bort ovanstående. Det var inte ofta han hade det utan det kom mestadels i samband med skoningen när han inte fick extratillskotten, men det syntes ändå dagligen i träningen det första året att han var en patellahäst.

Detta med att de ofta stutsar in och ur galoppen, har svårt att hålla takten och är lite mer stelare än andra och tar lång till på sig att bli starka baktill.

Tack för ditt utförliga inlägg!

Ska först och främst berätta det för min hovslagare nästa gång han kommer ut. Han är en underbar hästmänniska som jag litar på till 100%, och som har massor med års erfarenhet.
Jag hoppas såklart att detta var en engångsgrej, men i mitt fall (och min vanliga otur..) så är det nog att hoppas på för mycket.
Men mer motion ska hon få, helt klart. Ska deffinitivt börja tömköra henne, men behöver få henne att sluta resa sig så fort hon blir laddad, innan dess vågar jag inte tömköra själv. Så det får bli promenader och vi jobbar lite med longeringen. Inte så lätt, då hon mest busar eller ska gå in och mysa hos mig i mitten :D Fler idéer, någon?

När en unghäst börjar haka ser jag till att korta tån och att hovis kommer ofta och underhåller detta. Att röra sig mkt men undvika djup lera hjälper också till. HH

Tyvärr går våra hästar i dåliga hagar, vilket innebär en del lera.. Kan inte göra mycket åt det. Får endast nyttja de stora hagarna f.o.m april t.o.m oktober..

Röra sig mer, det ska hon med all sannolikhet få göra :)

Regelbunden motion, mycket utevistelse och B-vitamin, B12 injektion. Jag har inte fått ngn effekt av de B-vitaminer som ges i munnen.
Operationer vet jag inte om det är så vanligt längre, man hör mera sällan talas om det tycker jag.

Går det inte över så får jag kanske prata med veterinären och höra om injektion av b-vitamin. Allt för att underlätta för Malva såklart!

Ja, hör med Anna på kliniken, hon är duktig på "småttingar". Fast jag tror inte du behöver vara så orolig, prova nu först med lite mer motion och se om du får ngn effekt av det. Oftast så fungerar det riktigt bra bara med en sån enkel åtgärd.

En annan sak är att hon växer väl säkerligen en hel del just nu och är kanske lite överbyggd för tillfället? Det påverkar också negativt men rättar ju till sig när den värsta växtperioden är över.

Ja, hör med Anna på kliniken, hon är duktig på "småttingar". Fast jag tror inte du behöver vara så orolig, prova nu först med lite mer motion och se om du får ngn effekt av det. Oftast så fungerar det riktigt bra bara med en sån enkel åtgärd.

En annan sak är att hon växer väl säkerligen en hel del just nu och är kanske lite överbyggd för tillfället? Det påverkar också negativt men rättar ju till sig när den värsta växtperioden är över.

Ja nej en sak i taget ;)
Ja just nu växer hon en del och är väldigt ojämn, överbyggd bak som sjutton så det, precis som du säger, kan säkert bidra en hel del.
Idag ska jag longera tösen lite på gräset utanför stallet, på "hemma-plan" reser hon sig inte alls i samma bemärkelse som utanför, tokhästen :cool: :D

vet jag vanlig, men det händer nog.
hittills har det fungerat bra, kanske 2 år sen ingreppet.

Min häst fick ngt som vi upplevde var patellaupphakningar i ena bak en tid. Men det höll inte i sig utan det hakade upp sig och sen kom han loss direkt.

Vi fick rådet att ge en kur med b-vitamin och efter det såg vi det aldrig mer. Detta var flera år sen.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 362
Senast: Stergo
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
597
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 490
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Höstföräldrar 2023