Patella Upphakning

ragge

Trådstartare
Vad tycker ni man ska göra med en häst med patella upphakning?Har provat allt..skoning, klättring mm.
han har patella på båda men mest på höger..tycker ni man ska operera eller inte?Jag har haft han sen han var bebis och nu är han 11 år och det är/blir inte bättre.:crazy:

Sv: Patella Upphakning

en bekant till mig hade en D-ponny som hade patella båda bak. komer inte ihåg vilket ben som va värst, men dom opererade först det "sämsta" och något år senare det andra (h*n va då 6 år). h*n fungerade mycket bra som ridhäst efter det, blev enligt ägaren helt bra. h*n är runt 12-13 års åldern idag.

vad kostar en operation?och det viktigaste som jag har funderat på i många år nu..är det bra prognos på operationen?Hur länge är hästen konvalicent efter?

vad operationen kostar vet jag inte, men den täcktes av försäkringen. prognosen på den hästen bedömdes som god, man opererade ett ben i taget, och det skulle återhämta sig innan nästa ben opererades. det är ju ganska många år sedan, men jag har inte för mig att det va jätte lång konvalicent tid efteråt.

ring och hör med lite olika veterinärer/kliniker vad dom har för åsikt/erfarenhet av det.

hoppas det löser sig för er ;) lycka till

Det är inte så dyrt kanske runt 1000 kr per ben
Jag har opererat 2 st och det har varit under lokalbedövning....först tar man ena benet, börjar skritta dagen efter och efter ca 7 dagar jogga på fast underlag, sen tar du det andra benet ca 10-14 dagar efter och samma konvalecens ( dvs nästan ingen alls)
Nu har jag haft travare och jag har börjat köra tempo 14 dagar efter sista op.

Det är viktigt att hästen rör på sig ordentligt så du inte får ärrbildning i snittet som kan spöka till det.

En av våra ponnyer (många år sen...) opererades för patellaupphakning på båda bak. Kostnad kommer jag inte ihåg, men det borde väl gå på försäkringen?

Konvalecenttiden var nog ca sex veckor/ben, men det andra benet opererades typ tre veckor efter det första så det blev inte så länge. Korta promenader varje dag som utökades efter hand.

Nu var detta lääängesen... Borde varit typ -90... Men han blev iallafall helt återställd, såldes till Norge och tävlade både NM i fälttävlan och EM i hoppning!

ge B vitamin vrje dag(kan hjälpa lite).
Operation är bra ,har själv gjort det på en polle som blev helt återställd!
lycka till!

Hej!

Hur gamla ska de vara när man opererar? En 2-åring som har upphakningar eller tappar bakbenet i snabbjobb, är det indikation för operation?

:p

MIn sexåring har patella. Jag har valt att inte operera än så länge. Det kan ju forfarande bli bättre av sig själv. Har dock hört mig för lite(ytterst lite) om operation och vad jag har hört finnse det två sätt. Dels att man typ bara snittar av nån sena, som sedan läker sig själv. en nyare metod är att typ banka sönder någonting(hittar inte ordet), och att det läker sig själv. det skulle ta ungefär sex veckor innan hästen kunde gå förfullt igen, men man tar ofta bägge benen med två veckors mellanrum = 8 veckor. operationen är i regel okomplicerad och resultatet är i dom allra flesta fall väldigt lyckat. Det ska inte vara någon större skillnad om man opererar en ung häst eller en äldre.

Min ena pålle har oxå patellaupphakningar på båda bak. Det var värst när han va tre - fyra år och sen med lite jobb att bygga muskler blev han bättre. Nu är han snart sjutton år och "lider" inte nämnvärt av det.
Vet rådde mig då när han va ung att så länge det inte blir värre utan "lossnar" av sig själv är det ingen större mening att operera. Han sa oxå att man märker det oftast som unghäst och sen kan det försvinna lite eller nästan helt för att sen kanske återkomma när dom blir äldre igen.
Jag har/är noga med att se till att han inte blir kall över korset och att hålla igång honom lagomt mycket.

Men det är klart det bästa är nog att rådfråga en vet, det är ju som sagt ganska många år sen min häst va ung och metoder kan ju ha ändrats...

Lycka till!!!

Hej!

Hur gamla ska de vara när man opererar? En 2-åring som har upphakningar eller tappar bakbenet i snabbjobb, är det indikation för operation?

:p

2 åringar opererar man nog helst inte utan dom får bli äldre då hakningen kan växa bort när dom är "färdiga". Men klart skall du ha det i åtanke om det fortsätter efter 3 års säsongen....försök att muskla upp hästen så mycket det nu går med en tvååring....

Min tog jag i slutet av 4 års säsongen efter ideliga galopper "utan anledning" ...han hade då 9 000 på sig. Sen fick han visa att han inte hoppade av tjurighet och 72 starter 14 segrar 7 andra o 5 tredje senare var han han halvmiljonär :love:

Men passa dig så din inte får rädsla av att tappa benen i jobben...lägg ner ett tag istället för speciellt på hösten och i tillväxt kan det te sig värre...psyket är svårare att rätta till än själva patellan. Jag har en som är 5 nu som hade stora hakningar som unghäst men idag finns inte tillstymmelse kvar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
582
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
706
Senast: tara
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 977
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 219
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar