Patella upphakning ?

V

vblpower

När mitt sto går så knäpper det om ett av hennes bakben. När hon stått still och ska börja gå så lyfter hon det extra högt upp. Sen vill hon inte lyfta upp hoven när man ska kratsa den. men när man väl får upp den så skjuter hon upp den riktigt högt (och det knäpper om det) hon vilar ganska mycket på det benet och vill inte flytta "sida" när man ber om det.
Fast det har knäppt om benet rätt så ofta. tror ni det är patellaupphakning? :confused:
Själva hästen är ingen unghäst. står på box på natten och är ute omkr 12 timmar om dagen.

Sv: Patella upphakning ?

Min erfarenhet är att det är växande unghästar som oftast får patellaupphakning. Om de "fastnar" och inte kan gå framåt brukar de kunna det igen om man backar de bakåt ett steg först.

Jag gissar på hasledinflammation, eller spatt.
Varför jag tänker på det är att hon inte vill gå åt sidan och inte lyfta hoven.

För att du ska få en diagnos måste du besöka veterinären. Du kan ju försöka göra ett böjprov hemma och se om hon haltar på den hasen/bakknä.

Försök INTE att göra ett böjprov hemma, som någon föreslog. Det kan göra skada, veterinärer är utbildade på att kunna böja på rätt sätt, lämna det åt dem!

Att böja ihop benet, böjprov, (alltså belasta leden med tryck ca en minut) förstår jag inte hur det ska kunna vara skadligt? Självklart måste man ju veta hur leden ska böjas... Men man håller så jämt och konstant tryck man kan och har hästen ont så protesterar den oftast redan vid böjningen, sedan ser man hur den springer på det aktuella benet.

Ska man lyckas skada hästen med böjprov hemma är man nog inte en vanlig hästtjej.. styrka ryck och slit åt fel håll kan jag tänka mej kan skada hästen vid böjprov. Men med böjprov menar jag ju abslolut inte att man ska göra så - för då är det inte ett korrekt böjprov :crazy:

Min erfarenhet är att det är växande unghästar som oftast får patellaupphakning. Om de "fastnar" och inte kan gå framåt brukar de kunna det igen om man backar de bakåt ett steg först.

Jag gissar på hasledinflammation, eller spatt.
Varför jag tänker på det är att hon inte vill gå åt sidan och inte lyfta hoven.

För att du ska få en diagnos måste du besöka veterinären. Du kan ju försöka göra ett böjprov hemma och se om hon haltar på den hasen/bakknä.

Det hjälper inte om jag backar för då blir det samma sak igen. Så fort vi har backat och ska börja gå så "fastnar" det.
Varför tror du det är halsledsinflamation eller spatt? (nyfiken;)) vad är symtomen för dessa?

Mitt arabsto har samma problem. Det är inte spatt på henne. Blir alltid värre nu på våren när hon fäller. Många äldre hästar kan få de här problemen som liknar patellaupphakning på unghästar. Det kan bero på gammal skada eller dåligt musklad. Min har cystor bak som gjort att hon fått en sämre muskulatur i hela bakpartiet. Ge din häst en rejäl dos med B-vitamin och nyponpulver. När du ska lyfta bakbenet, lyft det inåt mot det andra bakbenet. Det underlättar för hästen så att inte benet låser sig.

Okej. :)
Hon är inte i så jättebra kondis,

raderat-

AOUÄ

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ett 6-årigt halvblodssto som har tendens till samma beteende. Ena bakbenet låser sig men det räcker ofta att man går framåt för att det ska släppa. Ibland är det svårt för henne att lyfta hoven men bara jag ger henne lite tid så brukar det knäppa till och hon fixar lyftet. Tuvärr blir hon sämre när hon går mindre. Men i full träning så märks ingenting. Ibland kan hon bilda mer ledvätska i hasen så själva hasspetsen blir större. Dock så vilar hon inte speciellt mkt på den "dåliga" benet.

Okej, det kanske hela beror på att hon gått för lite på senaste tiden och blivit lite stel?
Det hela märktes inte av när hon var fullt igång,men nu har det blivit lite vilodagar och promenadridning sådär ibland och nu märktes det av

Vi har en häst med patella upphakning. Det enda man kan märka av det är att hans ben knäpper när han skrittar och att han gärna vill sträcka ut bakbenen när man tar ut honom på morgonen. Han rids och tävlas och har haft patellan sen han var unghäst. När han är i riktigt bra kondis och väldigt välmusklad så brukar knäppningarna försvinna ett tag, men det kommer alltid tillbaka efter ett tag. Han mår bäst av att ridas regelbundet och att hållas igång.

Jag skulle råda dig till att försöka ha ute stoet mera på dagen om du har möjlighet.
Mycket bättre att hon får röra på sig så mycket som möjligt. Boxvila i 12timmar tror inte jag är bra om hon visar sig ha patella eller spatt.

Har en spatthäst och han ska helst vara ute 24timmar om dygnet och motioneras varje dag för att han ska funka.
Grannen har ett sto med patella och de har henne ute 24 timmar om dygnet och då kan hon röra sig bättre, men absolut inte bra.

KL

Kinappar tråden lite

När min unghäst galopperade för ett tag sen (ca 3 mån) blev ena banet lisom hängande i luften. När hon saktade av haltade hon på benet. Jag kollade i genom hästen men hon var inte varm/svullen och haltade inte när jag ledde henne (varken i skritt eller trav). Vad jag vet har det inte hänt igen. Kan detta vara patella upphakningar? Eller vad kan det vara?

KL

Jag undrar om patellaupphakning syns vid gårdsbesikting? Alternativt besiktining på klinik, med röntgen?? Jag vet inte så mkt om ämnet men kan p.upphakning komma gradvis? Ser man då på en besiktning om det är 'på gång'?

KL

Jag undrar om patellaupphakning syns vid gårdsbesikting? Alternativt besiktining på klinik, med röntgen?? Jag vet inte så mkt om ämnet men kan p.upphakning komma gradvis? Ser man då på en besiktning om det är 'på gång'?

själv har jag hört att det inte synns på gårdsbesiktning. Men på klinik med röntgen så ser man om de är mkt eller lite

själv har jag hört att det inte synns på gårdsbesiktning. Men på klinik med röntgen så ser man om de är mkt eller lite

Min erfarenhet har varit tvärtom, men det berör på hur kraftigt upphakningar det är. Det syntes tydligt vid gårdbesiktning på hästen som jag senare köpte, han rykte kraftigt med ena bakbenet när han skulle börja gå från stillastående, och benet "släppte" med ett "popp!".. det var svårt att missa! Men.. hans upphakningar försvann när han blev uppvärmd, så det kunde lika väl ha missats under gårdbesiktningen om hästen hade varit uppvärmd när jag och vet kom.
Vi röntgade knäna på plats för att kolla att det inte fanns några ändringar, vilket det inte fanns. Så det lät till mig som om det inte skulle ha synats på bara röntgen, men jag frågade inte specifikt. Det var mer så att man kunde se på röntgen om det var allvarligt eller inte, om det fanns ändringar på röntgen ville man definitivt inte köpa hästen.

En kompis till mig hade en häst som de röntgade när den var 5år och fick då diagnosen patellaupphakning. Men när de röntgade den igen när den var 6år så syntes inget..

Jag pratade med en veterinär idag (eftersom jag ska kolla min 3-åring på måndag) som sa att det inte syns på röntgen om det är just patellaupphakning.
Att man kan se om det är just det är väl att de står stilla en längre stund för att sedan börja röra sig - och då låser benet sig. Så har jag förstått det iaf.

Okej. Om jag förstår det rätt så går det alltså inte att få ngn 'garanti' på att en häst man vill köpa inte har patellaupphakning? Klurigt..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 057
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 006
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 769

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat