Patella upphakning ?

Sv: Patella upphakning ?

Okej. Om jag förstår det rätt så går det alltså inte att få ngn 'garanti' på att en häst man vill köpa inte har patellaupphakning? Klurigt..

Det stämmer. Men å andra sidan är det många hästar som har patellaupphakningar som funkar helt normalt utan att man måste gora något extra. Om upphakningarna är tillräckligt milda så att dom inte syns under gårdbesiktningen är det nog ingen fara. :) Patella upphakningar är ett mekaniskt fel, det gör inte ont för hästen. (Förrutom i extrema fall där hästen måste slita och dra väldigt hårt för att få benet olåst) Veterinären rekomenderar regelbunden motion och mycket utevistelse. Min häst hade tydliga upphakningar vid gårdbesiktningen, jag valde att köpa ändå, och har inte behövt göra något speciellt åt det. Han blir bättre och bättre med regelbunden motion.

Nej garanti på det är nog svårt.
Speciellt om det är oärliga säljare, som kanske sett men helt enkelt ljuger om det. Fast det går ju att ljuga om mycket:(
Men tex med unghästar, om de gått i träning (blivit inriden) och sedan plötsligt får vila, så kan det komma en reaktion på det i form utav hakningar.
Detta för att det bästa för de med patellaupphakningar har ett behov av att röra på sig för att fungera bra och slippa haka..
Man måste bli en väääldigt dedikerad hästägare och hur lätt är det egentligen att träna en treåring med patellaupphakningar?! Jag har många frågor till vet på måndag..

Hur gammal var din häst när du köpte den, och hurpass "allvarliga" hakningar hade den?
Var det bara en knäpp och lite synlig hak eller var det svårt att få loss benet?

Hur gammal var din häst när du köpte den, och hurpass "allvarliga" hakningar hade den?
Var det bara en knäpp och lite synlig hak eller var det svårt att få loss benet?

Han var 5, och jag skulle säga att upphakningar var relativt allvarliga jämnfort med vad som brukar beskrivas på det här forumet. Men, långt ifrån så allvarligt som dom kan vara! Som värst var det lite svårt för honom att få loss benet, han fick faktiskt kämpa en stund innan det släppte. Men den fasen försvann rätt snabbt, efter kanske 5 minuter av rörelse och efter det var det bara en tydlig upphakning som släppte relativt lätt. Sen forsvann dom helt efter han hade rört på sig ett tag. Och kom tillbaka nästa gången han hade sovit ståendes..
Han hade varit sjuk och varit på boxvila i en månad hos förra ägaren och det var då dom hade kommit. Men han var lite äldre än 3, så det var bara att sätta igång honom för fullt, vi har gjort massor med klättring i skritt för att starka bakbenen.
Du har rätt i att det är ganska vanligt på 3 åringar som ridits in och sen låtits vila, men min vet. sa att i såna fall brukar det forsvinna av sig själv när dom har växt lite till.

Den hästen som jag hade som var drabbad av detta brukade bli sämre då han varit i vila men även vid vårkanten då han fällde vinterpälsen. Benet brukade låsa sig efter man kratsat, kvar med benet i luften en stund. Brukade även ha svårt med att "komma igång" framåt, lossnade om man backade honom ett steg. Så, som det tidigare nämndes, x-tra B-vitamin är ett måste då, avmaskning kanske bör ses över. Värsta fall får man göra en op.

Min lilla hade besvär med patellaupphakning som ung, det 'växte bort' men kunde fortfarande ses på morgonen när han stått still, och skulle gå ur boxen.

So far har han aldrig hakat en enda gång här, inte ens när han fått sympatistå på boxvila några dygn, och han har heller aldrig hakat på morgonen, trots att han gick på lösdrift när jag köpte och redan från dag ett här stod inne 12 h varje natt. Han var helt ur kondition (milt sagt) när jag köpte, så inte heller det tycks påverka, utan i hans fall verkar det växt bort helt och hållet även om han tidigare även i vuxen ålder kunde känna av det i specifika fall. Han har dock gigantiskt stor box här, men tror inte han rör sig överdrivet i den så svårt tänka mig det gör skillnad?

kapar tråden lite..

Nu är jag lite smått nervös...
Imorgon, kl 0800 ska jag till kliniken med min 3-åring.
Har haft honom i heeeela 2 veckor men har under den tiden fått reda på saker som säljaren inte behagade berätta. Därav denna grundliga koll imorgon.
Inte nog med det så visar han rätt kraftiga patellaupphakningar. Iaf vad jag tycker är kraftiga, jag har aldrig sett det förut.
Så, går det bra imorgon blir jag glad. Annars kommer jag försöka häva köpet... och säljaren kommer bli rasande. Vilket hon blev när jag ringde och berättade att jag märkt att något var fel....

Hur sjutton kan man bli förbannad som säljare för det? :mad: Om du nyss köpt hästen så är det ju bra att du är uppmärksam i ett tidigt skede. Jag vet att vi inte nämner namn här så gör inte det men är det direkt från uppfödaren du köpt eller är det en tysk imp?

Jag Hade för många år sedan en häst med patella, blev då rek av vet att istället för att köpa vanliga B-vitaminer gå in på apoteket och köpa Beviplex forte, som är (bvitaminer), och innom 2 veckor var han HELT symtom fri och fortsatte med det så länge jag gav det,
gav ca 0,5dl pr dag, något jag varmt kan rekomendera =)

De flesta blir ju bra men långt ifrån alla. Det är ju inte säkert att en op hjälper ens. Min häst blev aldrig helt ok, bättre o sämre perioder dock, så om jag hade upptäckt det på en nyinköpt häst så hade den fått gå tillbaka helt enkelt.

Jadu... det är ju lite historia bakom detta. Hästen har haft kraftig inflammation i haserna och röntgenförändringar även där, för ett år sedan. Det tyckte säljaren att jag inte behövde veta för hon hade minsann varit på klinik och ultraljudat i februari, och fått hästen friskförklarad. Låter lite osannolikt..
Men i vilket fall, när jag märkte ganska omgående att något var fel och ringde och sa att jag ville häva köpet, så blev hon rosenrasande. För hon hade ju fått hästen friskförklarad?! (i februari.......)
Hon fick hästen friskförklarad, skickade honom till täby på inridning, och har sedan dess ridit väldigt mycket i ridhus.
Nu trodde jag ju att hon skulle bli jättearg igår men det fanns kanske lite vett i henne iallafall... Hon blev mest ledsen. Hon förstod att hon har ridit och tränat galoppfattningar med en häst som är halt på alla 4 benen.
Uppfödaren är en jättetrevlig och seriös människa, tydligen var hästen skadad redan när hon sålde honom till hon som skulle sälja till mig. Men uppfödaren lämnade med alla papper och hade med sig tjejen till kliniken osv.. Öppna kort.
Medan jag inte fick höra ett ord om något av det han varit med om...
Upphakningarna visade sig vara det minsta problemet alltså... Men gör fortfarande så att det är tveksamt om det ens blir någon sällskapshäst utav honom.. Rids han så kommer han ju försöka avlasta iom cystan, och då kommer säkert den där kotledsinflammationen tillbaka...

Oj, såg nu att jag inte skrivit hur det gått.
Hästen har kotledsinflammation på båda fram. Knäledsinflammation på båda bak. Röntgenförändringar på båda knäna. En cysta på ett knä och en liten pålagring på samma knä. Upphakningarna var alltså det minsta problemet...

KL Det knäpper i min ponnys ena bakben vid framskrittning. För oss är det ingen fara då han inte är besvärad av det (17 år) Min mamma är sjukgymnast och säger att det inte är mer skadligt än när min fot "klickar" i detta fall.

Oj, såg nu att jag inte skrivit hur det gått.
Hästen har kotledsinflammation på båda fram. Knäledsinflammation på båda bak. Röntgenförändringar på båda knäna. En cysta på ett knä och en liten pålagring på samma knä. Upphakningarna var alltså det minsta problemet...

Oj då, ja upphakningarna var definitivt det minsta problemet.. vad trist. :(

Ja verkligen, så enormt trevlig och fin häst.. Jag vet inte riktigt vad som händer med honom heller riktigt:(

Patella upphakningar är ett mekaniskt fel, det gör inte ont för hästen. (Förrutom i extrema fall där hästen måste slita och dra väldigt hårt för att få benet olåst).

Har just varit på klinik med min häst som varit halt och ovillig att gå under lång tid. Där konstaterades det patellaupphakningar båda bak. Veterinären sa att det gör ont och att hästen därför är ytterst ovillig att sträcka ut bakbenen, han går med små struttiga steg. Så att det inte gör ont stämmer inte, i alla fall inte på min häst. Han har inte hakat sig så att man måste dra loss benen, utan bara snubblar till litegrann.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 057
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 006
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 769

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat