Patella upphakning 3-åring

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare wildhorsewildhorses
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 423
W

wildhorsewildhorses

hejsan!
jag vet inte riktigt om jag lägger in detta på rätt tråd.
jag har köpt mig en 3-åring hon jag köpte henne av sa att hon hade patella upphakning i höger bak nu har jag haft henne i säkert 3månader utan att ha märkt av detta en endaste gång hon har även stått inne under kvällarna utan att jag märkt av något på morgonen .
Då undrar jag kan detta försvinna jag longerar henne nästan varje dag hon rör på sig mkt med henne yngre kompis i en jätte stor hage.

Hon får b-vitamin en gång om dagen.

Finns det någonting mer man kan göra för hästar med patella upphakning??,

Tacksam för all hjälp!.

Sv: Patella upphakning 3-åring

Brukar i dom allra flesta fall växa bort.Bra mat ,motion och vitaminer är vad som brukar rekomenderas,så du är nog på rätt väg!:)

Min förra unghäst "hakade upp" sig ibland när hon skulle ut ur boxen. En skvätt B-vitaminer hjälpte mot det.

Det växer som sagt oftast bort.

Utöver det du redan gör så kan du också vara noga med att inte hastigt förändra motionen på något håll. Dvs försök hålla motionen på en jämn nivå hela tiden. Ställ inte på eller av hastigt från ena dagen till den andra. Förbered med nedtrappning eller upptrappning inför förändringar så att dessa sker någorlunda långsamt.

Undvik i så stor utsträckning som möjligt att låta den stå helt utan ngn form av rörelse under dagen. På häst med upphakningar är det bättre med en lugn skrittdag som vilodag än att den inte rids alls under vilodagen.

Ju bättre musklad och igång som den är desto mindre märker du oftast av besvären.

Det går att operera bort.
Men jag tror det kan "hållas i schack" genom regelbunden motion.

Har en hingst med patellaupphakning som han fick helt plötsligt en dag som vuxen (>10 år). Han blev jätterädd och kastade sig ner på marken och skakade och svettades, gissa om jag blev rädd!! Det small i knät så det ekade i hela ridhuset, klonk, klonk! Sedan gick det bort och kom och gick under en tid efter det. Till en början tyckte han att det var väldigt obehagligt och ville lägga sig ner när det kom. Fick rådet att klättra väldigt mycket för att ha rejält med muskler runt knäleden. Blev mycket bättre och numera kan man i peroder höra att det liksom "småklonkar" i knät men dt blir inte mer än så. Speciellt i nerförsbackar. Har även fått ett råd att sko bakhovarna med höga trakter för att minska besvären.

Oj det låter hemskt jag hade själv fått panik.
min 3åring hon har inte haft det en enda gång sedan jag köpte henne
jag hoppas ju på att det försvnnit men det kan man ju aldrig veta riktigt säkert,

Kort tå & Höga trakter ska du eftersträva, B-vitamin ger man också.
Vikigt att dom får röra på sig, gärna klättra.
Bygga muskler helt enkelt.

Väldigt vanligt på unghästar, dom flesta blir bra på ovanstående ordination, ibland krävs dock operation, (och i extremfall är det en "missbildning" då går det inte att göra nåt, men väldigt sällsynt)

och i extremfall är det en "missbildning" då går det inte att göra nåt, men väldigt sällsynt)

Åh, vad du skrämmer mig nu:( köpte en welshhingstunge förra året som jag uptäckte patellaupphakning på ganskla snart, växt fruktansvärt fort när han kom hit, var lite sent utvecklad. Köpte honom för att behålla honom som hingst och hade letat ett tag efter en som honom, inte bara det, kanske klapphingst oxå:crazy: Men hoppas den trillar ner för han är så vacker:smirk:

Hejsan!
jag igen nu har jag haft henne vad blir det några månader
och hon har fortfarande inte hakat sig en enda gång :)
jag hoppas det växt bort.
Har ochså suttit på henne för första gången häromdan :)
gick bra..

Men nu har det dykt upp ett problem så jag är tvungen att flytta
till ett ställe utan stall kommer eventuellt låna ut henne på foder
eller sälja henne det är grymt ledsamt då ja känner att ja precis lärt känna henne men hoppas jag kan finna nån/¨någon med ett hjärta av guld som hon kan hammna oss.

hon är korsning men det visste dom inte riktigt säkert dom ja köpte henne av men dom sa ialafall att hon var arab/quarter/varmblod hon är väldigt elegant springer som en arab med svansen upp i vädret grymt snygg fux med vit man och svans...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 642
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 087
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
439
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Min ridtravare på 20 år var för drygt 2-3 veckor sen plötsligt halt när jag hämtade honom från sommarhagen. Han släpade hoven efter sig...
Svar
4
· Visningar
1 029
Senast: Noak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Bekväm stol att släpa på
  • Uppdateringstråd 31