Patella på yngre häst

Gotthard

Trådstartare
Vad finns det att göra åt patella i dagsläget?

Min 6åriga appaloosa har troligtvis problem i knäet höger bak. Han är ovillig att sätta under sig, skjuter ut rumpan åt höger och när han väl sätter under sig så smäller det ganska rejält i knäet. Gäller främst sidvärtes.

Equiterapheft var ute idag och vi är inne på samma spår. Han kan inte hitta något specifikt problem men vi misstänker patellaupphakningar. Hästen är inte halt eller svullen. Olika hög i höftknölarna, högersidan är tydligt högre. Återkommande problem: låsning vänster armbåge, vänster manke, spänd vänster länd, spänd i korset högersida, låsning höger knä, låsning höger kota. Han är kollad 2 ggr om året i 3 års tid. Går bra i ridningrn i perioder men är sedan tydligt ovillig till att arbeta. Ovillig och motsträvig, ej halt. Jag skulle säga att 70% av ridpassen är bra, resten av passen så är hästen "sur" och motvillig.

Vi ska såklart ta ut veterinär och undersöka grundligt. Men jag behöver lite tips och råd, det här var inte alls kul att inse :(

@Gotthard jag skulle se till att ta hästen till en veterinär och röntga och ultraljuda. Det kan vara spatt eller andra problem med glidlederna även om det är vanligt med patellaproblem (min har också det). Om det inte blir bättre med rehab går det ibland att operera, min kompis gjorde det med sin unghäst och den har varit symptomfri sen dess...

Jag tycker inte det låter alls som patella det du beskriver. Jag hade mer funderat på bäckenskada, SI- leder osv.
Jag hade utan tvekan åkt till klinik. Där har dom rätt förutsättningar att utreda med tex röntgen, ultraljud osv annars är risken att det enda som händer är vila och metacam i brist på utredningsmöjligheter och då tar det både längre tid att få rätt hjälp och kostar mer pengar.

Tack för svar. Det blir klinikundersökning, som ni säger så är förutsättningarna bättre. Igår fick han akupunktur och laser, vi kör en sväng till nästa vecka. Sen blir det klinikbesök.

Jag är inte alls tillräckligt kunnig för att kunna spåna vidare om vad problemet kan vara, men magkänslan säger att det inte är bra och inte nått som bara går att träna upp. Hästen går redan på lösdrift, rids mycket ute i varierad terräng, kortare dressyrpass med fokus på bärighet och lösgjordhet. 3-5 pass i veckan beroende på vad jag hinner/orkar. Och det blir bara sämre. :(

Ni får gärna komma med funderingar på vad det kan vara, alltid intressant med spekulationer :)

Det går ju att spekulera i all oändlighet. Jag åkte in med en som var ofräsch i vad jag tyckte var ena bak. Det visade sig vara dubbelsidig hälta fram och inte bak.
Det kan vara knän som spökar.
Oavsett om hästen blir sämre så är det ju inget att vänta på eller lägga dyra pengar på alternativa metoder utan att veta vad det handlar om.
Lycka till på kliniken!

Tack för svar. Det blir klinikundersökning, som ni säger så är förutsättningarna bättre. Igår fick han akupunktur och laser, vi kör en sväng till nästa vecka. Sen blir det klinikbesök.

Jag är inte alls tillräckligt kunnig för att kunna spåna vidare om vad problemet kan vara, men magkänslan säger att det inte är bra och inte nått som bara går att träna upp. Hästen går redan på lösdrift, rids mycket ute i varierad terräng, kortare dressyrpass med fokus på bärighet och lösgjordhet. 3-5 pass i veckan beroende på vad jag hinner/orkar. Och det blir bara sämre. :(

Ni får gärna komma med funderingar på vad det kan vara, alltid intressant med spekulationer :)
Ingen seriös ET/kiro skulle behandla en häst som misstänks vara sjuk/skadad.
Hästen ska till veterinär och det ni gör kan i värsta fall göra skadan värre :(

Jag håller med om att veterinär låter rätt för den hästen.
De ska inte vara så ovilliga att jobba. Och återkommande låsningar bör man fundera kring varför de återkommer. Det är ju rätt många dessutom.

Är de högre på ena sidan och visar symptom kan man om man lossar låsningar och tar bort spänningar utsätta hästen för mer lidande.
Ibland med problem i leder i bakkärran tex kan de snedbelasta för att avlasta där det gör ont. När man lossar muskelförsvar och låsningar ökar belastningen igen på det onda.

Vad det är kan ingen här säga. Det kan vara en mängd olika saker.
Men är man osäker: Veterinär först! Och då en vet med ultraljud och röntgen. :)

Lycka till!

Hej! Min häst har patellaupphakning (och patellaproblem). Känns som att du borde märkt om han hakar? Min blir iallafall seg och ovillig i perioder, ej halt. När jag kollat upp honom dessa gånger har han haft inflammationer i bakknäna. Så jag tycker absolut du ska kolla upp honom! Bakknäproblem kan ställa till mycket, även med övriga kroppen.

Lycka till med din häst!

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästvård Hade ut ET igår för märkte förra fredagen att min häst hoppade på volt i höger varv och såg ut att ta kortare steg med vänster fram, men...
Svar
3
· Visningar
927
Senast: Tuvisen
·
Hästvård Hej. Mitt halvblodssto (F -93) har fått en rörelsestörning på hö bak. Hon lyfter det mkt högre än det vänstra och lixom slår ner det i...
2
Svar
21
· Visningar
4 441
Senast: Qluring
·
Hästvård Okej, nu fattar jag varför Kele mot alla odds blev friskförklarad igår, det är ju för att hon måste bli frisk från en grej i typ ett par...
2
Svar
34
· Visningar
4 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka