Pasture Mix

K

kvarngården

Ni som ger detta och övriga foder från D&D. Ger ni selen som extra tillskott??? Fodret är ju inte anpassat efter Sveriges jordar, så enligt återförsäljaren(Brogårda heter dom väl....) så måste man ge t ex Tocosel som tillskott.

Detta var det dock en kompis som upplyste mig om och jag ringde då återförsäljaren som bekräftade detta.

Tycker att det är dåligt av dom att inte informera om detta när man köper fodret!!!

Själv är jag helnöjd med deras produkter i övrigt! :)
 
Att man bör tillsätta selen gäller väl i stort sett alla importerad fodermedel + övriga om man inte ger rekomenderade mängder.
 
Extra selen får alla mina hästar, oavsett fodersort. I dagsläget är det bara en som äter D&H foder (convalecent mix) och han får enbart tokosel som tillskott allt annat finns i fodret ju :)

Förresten den där användarbilden tycker jag att du kan byta ut igen, du lurar ingen med den :angel: ;) :D :D :D
 
Very funny.... :crazy:

Jag gav min hästar det innan oxå, men vet. sa att det var onödigt. Kanske beror lite på vad hästarna presterar oxå?

Mina presterar lite promenadridning emellanåt! Möjligtvis ett par varv i hagen om lusten faller på! :)
 
Enligt "biblen" Hästens näringsbehov och fodermedel spelar det ingen roll 0,2 mg per 100kg häst oavsett ålder och vad hästen används till.
 
Jag ger både Pasture Mix o Racing Balance från D&H
Ger inget selen
 
Ja, hur klarar sig alla hästar i Sverige som inte får Tokosel? :confused:
 
De kanske skulle klara sig ännu bättre om de fick det. :idea:

Att hästarna överlever är ju inte skäl nog att låta bli att ge dem det de behöver. Hästar överlever under betydligt sämre förhållanden än de mår bra i.

Det finns många hästar runt om i Sverige som skulle behöva mer/bättre muskelmassa och det kan e-vitamin och selen hjälpa till med.

Människor överlever också brister av olika slag, men vi kan tala om när något inte känns bra, vilket hästarna inte kan. Därför tycker jag att det är viktigt att man gör det man kan för att brister inte ska uppstå.

mvh Jessica
 
Jovisst! :D

Men samtidigt så är det(Tokosel) ett FÖREBYGGANDE "medel" och därmed inte sagt att alla BEHÖVER det! Använder man t ex ett svenskt fullfoder så ska innehållet av selen i det räcka!
(Om man ger rekommenderad mängd givetvis! :))
 
Japp, om man ger rekommenderad mängd så täcks behovet oftast, men tyvärr tycker jag rekommenderad mängd har en tendens att sticka iväg uppåt. 3-4 kg är inte ovanligt. :crazy:

Kanske vill man sälja mer kraftfoder. :angel:

Håller med om att just full dos Tokosel blir för mycket om man ger mineraler och/eller kraftfoder med selentillskott.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Fodermarknaden formligen översvämmas av dyra, dåliga foderprodukter som marknadsförs med felaktig och falsk information. Den senaste...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
18 625
Senast: spaderÄss
·
Hundhälsa Min rottis är nu 14 månader, hon har ätit ProPlan puppy robust fram till förra månaden då jag började ge ProPlan adult robust. Jag har...
Svar
8
· Visningar
4 025
Senast: ch791022
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 681
Foder & Strö Provar igen då, det visar sig om min tråd blir låst igen! Är det någon som vet hur mycket Lucern innehåller per kg av följande ämnen...
Svar
14
· Visningar
4 540

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Avels fråga
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp