Pastellaopphahnina?

M

Miimii

Någon som har hört talas om pastellaopphahnina? Eller ännu bättre, kanske har haft att göra med en häst som har det? Eller kanske har en bra hemida med beskrivning. Skulle vijla veta lite hur hästen får det och hur man ska rida för att det ska bli bättre.
om du vet minsta lilla så hör av dig! :)

Sv: Pastellaopphahnina?

Det kan det mycket väl vara. Det va en tjej i stallet som gav mig det andra namnet. Men det ska iallfall vara en led i bakknät som typ "fastnar", låter det bekant? :)

Du kan googla på det. Om bakknät hakar upp sig så kan du backa hästen lite försiktigt så brukar
det bli bra igen. Många hästar har detta utan att dom har några större problem. Dock, var försiktig
med att klättra.

Det kan det mycket väl vara. Det va en tjej i stallet som gav mig det andra namnet. Men det ska iallfall vara en led i bakknät som typ "fastnar", låter det bekant? :)

Bakknät har bara en led = knäleden. På den finns knäskålen = Patella. Patellan kan haka fast och låsa benet. Hästen gör detta per automatik när den står och sover så de inte trillar omkull men patellan kan haka fast utan anledning.

Patellaupphakning anses bero på försvagade senor och ligament. Förr behandlades detta med b-vitamin injektioner. Numera vet jag inte (senast jag hade häst som behandlades så var 1979). Långsam uppbyggnad av styrkan runt led och patella med skritturer, klättring och gradvis höja belastningen kan åtgärda problemet. Om inte kan patellaupphakning opereras.

senast jag alls hade patellaupphakning på häst var 1995. Den hästen styrketränade bort problemet.

Ps. Hästen har bara två riktiga knän. De i bakbenen. De på frambenen är inte knän utan motsvarar våra handlovar. Finns ingen patella på varesig handloven eller hästens fram"knä" = carpus.

Senast ändrad:

Du kan googla på det. Om bakknät hakar upp sig så kan du backa hästen lite försiktigt så brukar
det bli bra igen. Många hästar har detta utan att dom har några större problem. Dock, var försiktig
med att klättra.

Klättra är bra men i svaga uppförslut. Långa sega backar. men först skall den stärkas med långa skritturer på plan mark innan man ger sig på att gå i backar.

Jag börjar bli rejält trött på dina :devil: pekpinnar! Sluta trakassera
mig! Jag har aldrig klankat på något som du har skrivit men det här
börjar likna rena personförföljesen!

Två, knäled och patellarled (där vissa djur kan ha kraftiga skador som ger hälta).

Jäkla syrra som tappade bort hela min pärm med hästens anatomi. Måste kolla upp det där. En gång i tiden kunde jag jämföra hela hästens skelett med människans.

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 578

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka