Passträning

Tibra

Trådstartare
Skulle vilja träna pållan i pass.. har inte använt den så mycket..
faktum är att jag inte riktigt vet hur man rider pass :o Utan när jag väl känner att jag kan få in den så rider jag den.. annars vet jag inte riktigt "vilka hjälper man använder" och hur man ska träna denna gångart..? :d

Sv: Passträning

Jag lägger till en fråga som hör till!

-Skydd! Vad för slags skydd bör man ha när man tränar en unghäst i pass? De få gånger jag ridit pass på honom har han inte slagit sig, men han är rätt snabb och har ganska stora rörelser så jag är lite rädd att han kan skada sig när han kommer ur balans. Han är 6år och börjar bli riktigt stark i kroppen, rejält bullig rumpa och fina ryggmuskler bland annat, har fått mycket mer kraft i galoppen också under sommaren, kan gå från 0-100 väldigt snabbt, jag tror att han är redo för pass. Provade i böjan av sommaren och han tände till och tyckte att det var kul!

Senskydd& boots? Just nu har jag "bara" haft 230g gummiboots på honom. Vi skall tävla lätt femgång i oktober, har sällan sett folk på tävling med senskydd, men "hört" att det är lämpligt åtminstone på en ovan häst.

Nu är ju inte jag någon expert på pass, har precis börjat träna min pålle i pass bara. Det jag gör när jag lägger honom i pass (från galopp) är att krama innertygeln lite. Då lägger han sig iaf.

Angående skydd så har jag inte alltid haft några eftersom min häst är såpass gammal (13 år), säker och balanserad. Men det är såklart bra att ha skydd. Det jag har sett många ha är boots + senskydd.
Det kan vara bra att ha lätta boots, om de är tunga så kan det bli för fyrtaktigt.

Hur lätta menar du med lätta? bara skyddsboots i neopren eller? Sedan tänkte jag på ytterligare en detalj. (kanske en dum fråga men frågar ändå annars får man ju inte veta) Vägs senskydden också? Så att man inte blir diskad för att boots+senskydd blir för tunga.

Alla skydd och boots vägs. Jag skulle också rekommendera att alltid ha boots när man lägger pass. Min häst som jag rider pass på är sex år och inte speciellt säker i passen men han har jag vanliga boots typ 230 grams.. Men det är ju väldigt olika mellan oclika hästar, men är din häst så stark som du skriver så fixar han säkert det.

När ja lägger pass så rider ja på rätt bra i galoppen i lite lättare sits, jag står inte upp men sitter inte tungt på honom, sedan rätar jag upp mig och gör en halvhalt och tar i vänster tygel om jag rider vänster galopp och sedan gäller de å driva..! Jag har fått lära mig också att hästen får hålla ett stöd i bettet, han behöver alltså inte vara helt fjäderlätt i munnen. Men de beror väl också på hur vanb hästen är och hur stark den är... Har även märkt att det är bra att träna in ett ljud som hästen lär sig att det här betyder pass som du kan använda både när du lägger och när han väl går i passen.
Sedan har min häst svårt för att gå över i galopp igen, det blir korsgalopp, så då tar jag ner honom till tölt istället så får man träna att ta ner till galopp senare.

Lycka till!

Jag tycker att det är svårt att veta hur jag skall driva på honom på bästa sätt i passen, det är lätt att störa honom så att han slår upp i galopp. Studerade lite stilar på VM, men det var ju inte lite variation det fanns där. ;) Många verkade vagga med från sida till sida, andra satt och viftade och tjoade hej vilt, men det ser ju inte vidare snyggt ut. :p

Vad är total maxvikt i lätta klasser på skyddsutrustnig? (ja jag vet att det står i FIPO, men jag har inte skaffat mig ett sådant ännu)

Det bästa vore naturligtvis att rida för instruktö, men det är inte så gott om dem här. det blir kurs i September, hoppas att jag kan få tips& råd där.

Det är 300 gram som gäller... Men tänk på att skydden blir tyngre om de regnar..!

Det är väldigt individuellt hur mycket man kan och behöver driva för att hästen ska gå bra.. Du kanske inte kan driva så mycket innan han är relativit säker.. Det får du nog känna efter själv vad som passar på din häst och utblidningsnivå.

Jag menar jättelätta skyddsboots i gummi, på mina står det inte ens nån vikt :p
På tävling brukar man ju vilja ha tyngre boots men om man bara ska träna så kan det vara bra med lättare.

keilir skrev:
Alla skydd och boots vägs. Jag skulle också rekommendera att alltid ha boots när man lägger pass. Min häst som jag rider pass på är sex år och inte speciellt säker i passen men han har jag vanliga boots typ 230 grams.. Men det är ju väldigt olika mellan oclika hästar, men är din häst så stark som du skriver så fixar han säkert det.

När ja lägger pass så rider ja på rätt bra i galoppen i lite lättare sits, jag står inte upp men sitter inte tungt på honom, sedan rätar jag upp mig och gör en halvhalt och tar i vänster tygel om jag rider vänster galopp och sedan gäller de å driva..! Jag har fått lära mig också att hästen får hålla ett stöd i bettet, han behöver alltså inte vara helt fjäderlätt i munnen. Men de beror väl också på hur vanb hästen är och hur stark den är... Har även märkt att det är bra att träna in ett ljud som hästen lär sig att det här betyder pass som du kan använda både när du lägger och när han väl går i passen.
Sedan har min häst svårt för att gå över i galopp igen, det blir korsgalopp, så då tar jag ner honom till tölt istället så får man träna att ta ner till galopp senare.

Lycka till!

okej är det lättare med boots eller utan? har 225 g..
- kan man träna denna övning som "du beskrivit" tills hon lär sig att verkligen komma in i pass eller är det olika övningar på olika hästar?

Senskydd& boots? Just nu har jag "bara" haft 230g gummiboots på honom. Vi skall tävla lätt femgång i oktober, har sällan sett folk på tävling med senskydd, men "hört" att det är lämpligt åtminstone på en ovan häst.

Skyddsboots räcker gott och väl, sen skydd (kanske) i te x passlöp.
Man bör tänka på att allt som sitter på samma ben vägs in vid en hovbeslagskontroll, men de skydd som är nödvändiga är just skyddboots.

Man bör för säkerhets skull alltid rida pass med i alla fall lätta skyddsboots. OM hästen trampar sig (som även de erfarnaste passrävar kan göra och framförallt yngre inte lika vana förmågor) kan de bli rädda att ta i och sträcka ut ordentligt igen. Och så slipper man ta hand om balltramp och tappskor.

/Malin

Alla hästar är ju olika, men du kan ju testa och se om de fungerar. Du kanske hittar någon annan grej som funkar speciellt bra för din häst.
Men som sagt, använd boots.

Några frågor till ;) hehe..
*kan pass förstöra andra gångarter? Jag har märkt att min pålla inte travar längre :confused:
*Eftersom jag typ inte passat så mycket så vet jag inte om jag får in rätt takt.. jag vet att man kan med hjälp av ordet "black and decker" få reda på rätt takt i tölt.. finns det inget hjälpmedel för pass:D
*kan man rida pass i uppförsbackar och kurvor :o ? eller är det bara raksträckor som gäller..dum fråga kanske.. :crazy:

Tibra skrev:
Några frågor till ;) hehe..
*kan pass förstöra andra gångarter? Jag har märkt att min pålla inte travar längre :confused:
*Eftersom jag typ inte passat så mycket så vet jag inte om jag får in rätt takt.. jag vet att man kan med hjälp av ordet "black and decker" få reda på rätt takt i tölt.. finns det inget hjälpmedel för pass:D
*kan man rida pass i uppförsbackar och kurvor :o ? eller är det bara raksträckor som gäller..dum fråga kanske.. :crazy:
Jag är ingen pass-guru som du förstår, jag är också rätt grön inom området, men det här är vad jag tror mig veta:

Först och främst så bör pass ridas korta sträckor och mycket snabbt. Pass utan sväv/ med dåligt sväv räknas som grisepass och det är inte önskvärt. Sök på "pass" och "grisepass" i forumet så finns det säkert massor av text om passridning!

Långsam pass (i travfart-långsam galoppfart) brukar ha mycket dålig inverkan på övriga gångarter om man rider det mycket. Vissa hästar blandar till sist in pass i alla gångarter och det blir riktigt jobbigt att trassla ut allt igen. Inte ovanligt att hästar som rids mycket i grisepass tappar traven. Även många topp-pass hästar kan ha svårt för traven.

Den häst jag skriver om här i tråden har jättemycket pass och svårt för tölten, passen vet jag att han har, och den brukar vara bra även om jag inte aktivt tränar den. Tölten blir jättemycket bättre om jag periodvis struntar helt i både den och pass och bara rider skritt trav& galopp.

Att rida pass snabbt är ansträngande för hästen och det är lämpligt att rida på ett jämt underlag på rak kurs. (för att göra det så säkert som möjligt och minska risken ör omkullridning) När det går så snabbt som det skall kan det vara svårt att ta kurvor.

Om det inte går så snabbt kan man svänga, vissa hästar klarar att svänga i hög fart i pass, men det är onödigt och är nog svårt för hästen. Branta uppförsbackar är det ju onödigt att passa i naturligtvis, men en svag uppförsbacke går nog bra, men det är förmodligen mycket ansträngande.

Flygande pass skall nog snarare användas som uppvisnings/ tävlingsgångart än förflyttning i terrängen. För att det är en såpass kraftfull och ansträngande gångart för hästen. (Rätt utförd)

Rätt takt är två-takt, som i trav, men jättesnabbt! Tramp-tramp-tramp-tramp-tramp-tramp-tramp...

I "Reynirs ridskola" tror jag att det finns ett helt kapitel om pass. Den brukar ibland finnas att låna på bibliotek, eller gå att beställa hem om du inte har den själv.
--
"Blyboots" är boots med knäppen oftast tillverkade av läder och eller gummi med bly insytt i fodret. (För att göra dem tyngre) Inte boots av bly som det ju låter! :D Sök på Blyboots på google så hittar du nog bilder.

Blyboots vet jag vad det är men jag undrar om man kan använda det när man lägger pass? :smirk:

japp, det är inget problem! Majoriteten av de som tävlar femgång använder det. Sen byter många dock till lättare boots under de rena passgrenarna.

Tyngre bootsen kan ju påverka passen att bli lite fyrtaktig men att många väljer det ändå ta det i femgången beror på att hästens övriga gångarter kanske påverkas positivt av lite mer vikt.

Jag förmodar att andra gångarter kan bli drabbade om inte hästen är säker i dem, jag upplevde det en stor föränring i dag på kurs.
Min pålla töltade på ett sätt hon faktiskt aldrig gjort förr, visst har takten varit bra men idag kom rörelser i bogen och ut genom hela hästen. Jag har bara känt detta i kort korta perioder förr, men idag alltså ett helt ridpass på fm.

Em skulle ridas på rakbana, pass var bl a det som skulle avhandlas men även de andra gångarterna skulle rida där. Ja vi hade plötsligt bara 2 kvar av alla fem, massor med tölt och pass. :crazy:

Nu vet jag iofs att pålla inte har tappat bort de andra tre, imorgon finns de där igen men alltså inte idag på em. Men se de där med pass är bara så väldans kul, och man blir så uppspelt att det är lätt att glömma bort den diagonala delen också. :angel:

Så för att börja med passen bör hästen ha väl åtskilda gångarter, tölten kan iofs kanske få ha småproblem men inte av varaktig sort som ständig passtakt. Annars finns en viss risk för att vissa delar dunstar sas. :o

Min häst är nästan jämt passtaktig i tölten, mer eller mindre! I bästa fall så märks det knappt, men det finns där... Men faktum är att jag efter att ha börjat träna passen har märkt att även tölten förbättras! Han blir mycket lösare och friare på något sätt och takten kommer lättare. Min tränare sa att det kan bero på att han får lättare att skilja gångarterna åt. "Aha, det DÄR är pass och det HÄR är tölt" typ ;)

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 324
Senast: Lady_S
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
2 048
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 175
Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
272
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka