Sv: Passträning
Tibra skrev:
Några frågor till
hehe..
*kan pass förstöra andra gångarter? Jag har märkt att min pålla inte travar längre
*Eftersom jag typ inte passat så mycket så vet jag inte om jag får in rätt takt.. jag vet att man kan med hjälp av ordet "black and decker" få reda på rätt takt i tölt.. finns det inget hjälpmedel för pass
*kan man rida pass i uppförsbackar och kurvor
? eller är det bara raksträckor som gäller..dum fråga kanske..
Jag är ingen pass-guru som du förstår, jag är också rätt grön inom området, men det här är vad jag tror mig veta:
Först och främst så bör pass ridas korta sträckor och mycket snabbt. Pass utan sväv/ med dåligt sväv räknas som grisepass och det är inte önskvärt. Sök på "pass" och "grisepass" i forumet så finns det säkert massor av text om passridning!
Långsam pass (i travfart-långsam galoppfart) brukar ha mycket dålig inverkan på övriga gångarter om man rider det mycket. Vissa hästar blandar till sist in pass i alla gångarter och det blir riktigt jobbigt att trassla ut allt igen. Inte ovanligt att hästar som rids mycket i grisepass tappar traven. Även många topp-pass hästar kan ha svårt för traven.
Den häst jag skriver om här i tråden har jättemycket pass och svårt för tölten, passen vet jag att han har, och den brukar vara bra även om jag inte aktivt tränar den. Tölten blir jättemycket bättre om jag periodvis struntar helt i både den och pass och bara rider skritt trav& galopp.
Att rida pass snabbt är ansträngande för hästen och det är lämpligt att rida på ett jämt underlag på rak kurs. (för att göra det så säkert som möjligt och minska risken ör omkullridning) När det går så snabbt som det skall kan det vara svårt att ta kurvor.
Om det inte går så snabbt kan man svänga, vissa hästar klarar att svänga i hög fart i pass, men det är onödigt och är nog svårt för hästen. Branta uppförsbackar är det ju onödigt att passa i naturligtvis, men en svag uppförsbacke går nog bra, men det är förmodligen mycket ansträngande.
Flygande pass skall nog snarare användas som uppvisnings/ tävlingsgångart än förflyttning i terrängen. För att det är en såpass kraftfull och ansträngande gångart för hästen. (Rätt utförd)
Rätt takt är två-takt, som i trav, men jättesnabbt! Tramp-tramp-tramp-tramp-tramp-tramp-tramp...
I "Reynirs ridskola" tror jag att det finns ett helt kapitel om pass. Den brukar ibland finnas att låna på bibliotek, eller gå att beställa hem om du inte har den själv.
--
"Blyboots" är boots med knäppen oftast tillverkade av läder och eller gummi med bly insytt i fodret. (För att göra dem tyngre) Inte boots av bly som det ju låter!
Sök på Blyboots på google så hittar du nog bilder.