Passtaktig av lera??

skuggi

Trådstartare
Jag har i sommar flyttat från Norrland till Stockholm, och följaktligen är detta vår första vinter här nere.
Min valack har bara bott i Norrland sedan han kom från Island, så han har heller inte bott söderut förut.

Han är en femgångare med mycket stark och ren skritt och trav, bara i tölten har han kunnat bli passtaktig, annars aldrig.
I sommar och förra vintern har jag försökt ha honom barfota, men då blev han småöm och väldigt försiktig tex när han skulle gå på vägar. Aldrig i hagen. Han blev iaf passtaktig då, när han gick och trippade, jag gissar att han spände sig mycket osv.
Slutsats: Han blir passtaktig om han går och spänner sig.

Nu till frågan:

Plötsligt har han blivit passtaktig igen. Mycket. Traven är fortfarande bra, men skritten är vääääldigt passtaktig och tölten går typ inte att få ren för tillfället.
Jag kopplade det samman med medryttaren vi haft i typ två månader, så jag avslutade det.
Men nu börjar jag fundera om det är den leriga hagen som kan orsakat det?

Det är inte djup lera alls, men det är haaaalt och slipprigt, och på vissa ställen är det förståss ganska djup lera. Känns själv vad jobbigt det är att gå genom hagen. Den är dessutom ganska kuperad, även om det finns en plattare del.

Kan det vara så att han blir spänd av att gå i sånt underlag hela dagarna? (går på lösdrift) Någon annan som upplevt detta?
Har ni isf kommit på någon bra lösning?
Efter nyår flyttar flocken till en annan hage som är bättre, men jag gissar att de ganska snart trampat sönder den också om det ska vara så blött som vi haft det... :(

Jag tar gärna emot råd kring hur jag ska hjälpa honom genom detta, typ av träning? Jag kan inte byta hage på honom ännu tyvärr, annars hade ju det varit den självklara lösningen...

Sv: Passtaktig av lera??

Har inte just islänningar själv, men tror absolut att de kan bli spända i musklerna av att gå på halt, har jag själv sett om de varit obroddade och det varit halt. De måste ju hålla ihop benen genom att ständigt spänna sig för att inte bli bambi på hal is. Tänker mig att de blir spända framförallt i bogar och korsrygg. Är kanske inte lika extremt i lera som när det är isigt, emn det påverkar säkert. Det går inte att beställa ett lass grus och lägga där det är som värst och de rör sig mkt då? Blir ändå inget vettigt bete där det är välling nu.

Sen kan man ju hålla hästen smidig genom att massera eller strecha lite när den är varm efter ridning. Hjälper säkert lite trots att den går ut i leran igen.

min häst är just nu väldigt mycket 5-gångare.
skuttig gallopp, mycket pass vid nedsaktningar, tölttrav.
helt enkelt stel och kantig.
Jag sätter det mer samman för min del med att han inte rids så mycket.

Ja, massage och stretch efter ridningen kan nog vara bra... Kanske ska låta honom stå inne lite efter ridningen också?

Grus går bort tyvärr, då skulle vi grusa hela hagen, och det är den för stor för ;) Det är hyfsat dränerat och grusat vid ingången, men när de klampar runt där så drar de ju dit lera med sina skitiga små fötter, så det blev ganska snart lerbad där...

Undrar verkligen hur vanligt det är att man får problem med gångarterna pga underlaget i hagen?

Hmm.. ja, i vårt fall är inte det problemet då han rids ovanligt mycket nu jämfört med hur det varit tidigare...

Frågan är om man borde rida honom mer nu, så han får gå på fastare underlag lite mer, eller om man borde ställa av honom ett tag?

Jag tror det påverkar hästarna rätt mkt att stå hela dagarna och nätterna på trist underlag.
Min mammas ena häst blir allmänt svårriden och vrång (både pass- och travtaktig) när det är dåligt väder / dåligt underlag ute så han inte kan vila ordentligt. Hon löser det med att stalla upp honom när det är så, annars trivs han bra ute.

Hästarna har ju svårt att vila när det är geggigt ute och det är ju allmänt känt att det inte är alla hästar som trivs med att gå in i en ligghall och sova.

Jag tror jag skulle välja att ge hästen ledigt om jag inte hade möjlighet att erbjuda hästen bättre hage alt. uppstallning på natten, i alla fall om den inte känns "som vanligt".

Ja, du har nog rätt. Han gillar inget vidare att stå installad, men ska testa och se om han blir piggare. Annars får han vintervila lite...

Tack alla för svar!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 223
Senast: Görel
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 786
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 743
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V