Passläggning

FengurLaugar

Trådstartare
Hej!
Jag var och tävlade nu under helgen. Var med i F2 och T3.
När jag såg mina domarkommentarer från F2an stod det att jag fått avdrag med två poäng för att jag inte la passen från galopp???
MÅSTE man göra det?

Jag brukar lägga från galopp men just då blev det från tölt. Jag har sett flera som lägger från tölt.

Är det någon som vet ifall man verkligen MÅSTE lägga passen från galopp? Det vara bara en av fem domare som påpekade detta....

Sv: Passläggning

Konstigt att ingen annan domare kommenterade detta då.
Som sagt har sett flera som lägger från tölt...hmm...

Måste och måste, men har du ambitionen att få poäng över 5 då ska passen läggas från galopp i annat fall kan man aldrig få några högre poäng i ett femgångsprogram.

Säkert har du sett många lägga från tölt osv. Men har du frågat vilka poäng de sen har fått?;)

Nedtagningen är också viktig, hästen får inte gå över i korsgalopp för då får du 0 poäng även om läggning och passen var bra.

Måste och måste, men har du ambitionen att få poäng över 5 då ska passen läggas från galopp i annat fall kan man aldrig få några högre poäng i ett femgångsprogram.

Säkert har du sett många lägga från tölt osv. Men har du frågat vilka poäng de sen har fått?;)

Nedtagningen är också viktig, hästen får inte gå över i korsgalopp för då får du 0 poäng även om läggning och passen var bra.

Tack för svaret :)
En fråga till, hur ska en bra nedtagning vara då? Ska den sluta i riktigt galopp eller i trav eller??
Är rätt ny när det gäller femgången så jag har mer att lära :)

Som tidigare påpekat är det -2 poäng för passläggning som ej är ur galopp.
Om hästen i nedtagningen slår över i korsgalopp är det avdrag på -0.5 (1-2 steg korsgalopp) till -2 p (hela kurvan i korsgalopp).
Nedtagningen kan vara till ren galopp, skritt, tölt eller trav. Allt utom korsgalopp alltså.
Vad fick du för poäng på passen av de andra fyra domarna (som inte kommenterade att passen skall läggas från galopp)?
Som domare får man på utbildningen lära sig att ge skäl till sina poäng. Jag brukar i förekommande fall ge kommentaren ""ej från galopp -2.0, och sedan kommentarerna på passen och poängen för sträckan.

/Malin

Jag fick bättre poäng från domarna som inte kommenterade detta med galoppen...men men tack för svaren iallafall! :)

Jag vill minnas at jag såg en häst på VM-filmen 2005 som lades från tölt/trav i ett femgångsprogram. Det var dock bara under ett tillfälle av alla försök, så det kanske räknades bort?

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
826
Senast: Elo
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 509
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 624
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 971
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Småhunds ägare
  • Akvarietråden V