Miiip

Trådstartare
Har sökt lite i forumet men inte hittat något svar som jag vill ha.

Jag tog för ca en månad sedan över en hanhund. Har sett från första stund att han passgångar väldigt mycket när man är ute och går. Har en tik av näst intill samma ras som inte gör det. Det är hundar av små raser..
Det knepiga är att när man tränar honom så visar han inte minsta lilla tendens till pass, utan travar hela tiden medans jag jobbar honom. Pausar man för att låta honom ta en kiss en bit bort så passgångar han dit, men när man vänder mot träningsplatsen igen så travar han igen.
Har funderat på om det har med tempot man har när man går, för så är det ju ganska ofta med större hundar.. Men jag håller en bra mycket högre takt när jag promenerar dom än när vi tränar lydnad.

Någon som har någon idé på varför han gör så här? Är det bara något han har fått för sej att man SKA göra eller kan det ligga något annat bakom?

Nyfiken söker svar..

Sv: Passgång

Min golden jag hade gick ofta i passgång de sista åren hon levde. Trodde det berodde på att hon blivit så himla tjock och att det underlättade för henne.

Passgång är ju ett slags ekonomitempo vissa hundar använder sig av i vissa situationer. Den är inte lika tröttande som ren trav. En slags vilogång med andra ord. Efter tex uttröttande träningspass kan dom passa, om föraren går i för långsamt tempo, äldre hundar kan oftast börja passa pga smärta i leder mm. Även förhållandet mellan hundens mankhöjd, vinklar osv kan göra så den passar. Vallhundar brukar oftast passa för den gångarten tröttar inte ut dom lika snabbt.

En hundras som ska ha pass i sin gångart är ju old English sheepdog.

Det här gav ju inga svar på mina funderingar alls tror jag.

Hur kommer det sej att han passgångar på promenad men inte på träningspass som borde vara mer krävande?
Och det är alltså en liten hund det handlar om. Knappa 35 cm i mkh. Jag själv har aldrig sett en liten hund välja passgång. Man brukar ju ha ett sådant promenadtempo själv att dom automatiskt faller i trav. Men inte han inte..

Antagligen för man har högre tempo på träning. Då kan man inte passa så bra. Man brukar väl ha mer go på en träning än vanlig promenad ? Man gör ju moment rätt snabba och intensiva...

Han kanske vill anstränga sig vid träning? :)
Eller om du förstår vad jag menar?

Jo det kan nog faktiskt vara så som du säger. Han älskar verkligen att jobba, så det är väl i sånt fall inte så konstigt att han vill kanske. Det låter som något som skulle kunna vara ett svar i alla fall..

Antagligen för man har högre tempo på träning. Då kan man inte passa så bra. Man brukar väl ha mer go på en träning än vanlig promenad ? Man gör ju moment rätt snabba och intensiva...

Jag håller bra mycket högre tempo när jag är ute och promenerar än när vi tränar. Går inte enbart för hundarnas skull, utan mest för min egen, så tempot är högt. Går även en hel del med stavar och även där passar han, fast tempot då blir ännu högre.
Så det där tror jag inte stämmer..

Min tik passar en hel del men hon är ganska lång i ryggen så det beror till stor del på det. Hon passar dock aldrig när vi tränar lydnad för då är hon allert och har ögonkontakt hela tiden.

Undrar om det är anatomiskt möjligt för dem att passa om de går fot med ögonkontakt??? :confused:

Kolla in släd hundar så ser du att dom har ofta pass gång.
Många raser med korta ryggar pass går ofta.
Min rottis hane hade jag ett litet helvete när jag skulle ställa ut.
För då ska ju hunden röra sej i trav.

Fast du kan ju knappast ha samma krav hela tiden på en promenad som på ett träningspass.

Undrar om det är anatomiskt möjligt för dem att passa om de går fot med ögonkontakt??? :confused:

Pja, min hund lyckas i alla fall. Däremot är det mer eller mindre omöjligt att passa om man använder cavaletti eller liknande som hunden får springa över.

Min vovve passar ofta (han har hängt i stypkopplet i nästan 2 år av sitt liv, tills för snart 2 år sedan) och det beror nog framförallt på att han har satt muskler för det eftersom han varit såstel i kroppen och gått i så långsamt tempo förut. Nu för tiden travar han ex. i flacka trappor, nerförsbackar, när han bär på pinnar och när han är på ovanligt gott humör.

Fast du kan ju knappast ha samma krav hela tiden på en promenad som på ett träningspass.

Nej jag har inte många krav när vi promenerar, bortsett från att man går på "rätt sida" och att man kissar en gång när vi går hemifrån sen får man hålla igen tills vi börjar närma oss hemma igen.
Men däremot ett betydligt högre tempo, och det var väl det du trodde att det hängde ihop med? :)

Jo jag har sett att många draghundar väljer den gångarten.

Men jag har mer eller mindre alltid trott att det är större hundar som väljer passgång. För att man kanske inte klarar av att hålla det tempot som en stor hund behöver för att kunna hålla trav hela tiden.
Och eftersom min hund då inte ens räcker mej till knäna så började jag fundera. Har ju dessutom en tik av näst intill samma ras som jag ALDRIG sett passgånga, vare sej jag går långsamt eller halvfort.
Därav mina funderingar.

Kan inte heller säga att jag tycker att hunden i fråga har vare sej kortare eller längre rygg än vad som ska vara enligt rasstandard. Han ser ut som dom flesta andra, men rör sej inte som dom.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
388
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
897
Senast: Blyger
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 815
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka