Muraja

Trådstartare
Jag brukar rida en islandshäst på sommranra och ska snart ut och rida en igen. Men hur gör man för att få upp hästen i passgång? :confused: Jag harförsökt lite men är ingen duktig islandshästryttare, hästen har 5 rena gångarter men är kanske lite lat av sig, gör inget i onödan:p. Är det från trav man gör de? Finns det någon bra hemsida om isnalndshästar som någon kan rekomendera om amn vill lära sig mer?

Sv: Passgång

Jag skulle verkligen inte rekommendera dig att försöka lägga hästen i pass - pass rids av mycket erfarna ryttare som väl känner till hur de ska göra!

Kallar du gångarten för "passgång" så vittnar det tyvärr en del om din okunskap.

Du kan skada dig och hästen rejält om du gör fel! Har du kollat med hästens ägare att det är ok att du försöker lägga den i pass?

Jämförelsevis har jag ridit islandshäst i 5 år och jag har aldrig funderat på att testa passen. Jag känner att varken jag eller hästen är tillräckligt kunniga i dagsläget - även om passen är helt ren på hästen som jag rider för tillfället.

Vad är det för fel på övriga gångarter förresten?

Flygande pass är för det mesta ingen gångart man använder vid vanliga ridturer. OK, om ryttaren är kunnig och hästen vältränad och förutsättningarn på ridvägen finns. Men nybörjare på islandshäst bör inte trixa med det utan en tränare som kan hjälpa till. Om hästen mot förmodan "bjuder" dig på pass vid något tillfälle så tacka och ta emot. Men gå en passkurs på en vältränad passhäst först. Det finns ridskolor som har välutbildade passhästar där du kan prova på.

Ja jag som är nybörjare på att rida islandshästar har just för tillfälle nog upp med att hålla reda på en helt ny gångart och skulel ajg få in en ytterligare gångartjust nu skulel de bara bli pajko av allt hehe

Jag har ridit pass på en häst som istort sett passade så fort han fick tillfälle.

Inte vill ja påstå att det var skönt att kuppa åt sidan hela tidne..
Nä pass är inget för mig.. pass hör till de som vill tävla anser ja.. för oss vanliga hobbyfolk finns de ju ingen anledning till att ta fram den gångarten!

Det är förövrigt lite skillnad på flygande pass (den "riktiga" passen) och grisepass. Flygande pass går väldigt snabbt och används på kortare sträckor i tävlings/träningssammanhang, alltså inget som man flyger runt på skogsstigarna och gör. Den läggs oftast från galopp och av erfarna ryttare som vet vad de gör.
Grisepass är en långsam, stel och stötig pass som inte är något att eftersträva. Det är stötigt och obekvämt för ryttaren och gör hästen stel och bunden. Alltså inte bra för någon utav parterna. :)

mjo jag vet fast denna häst hade flygande pass omman ökade farten.. då vart den fin av vad de som såg när man red sa iaf att den var ren..

Denna häst hade förra ägaren istort sett enbart grisepassat på och kört flygande pass på..
Så hästen kunde skritt och grisepass och flygande pass.. ahhaha när den kom till min kompsi=)

Efter nått år var han supertrevlig att rida och det var förbjudet att passa på han..

Jag skulle verkligen inte rekommendera dig att försöka lägga hästen i pass - pass rids av mycket erfarna ryttare som väl känner till hur de ska göra!

Kallar du gångarten för "passgång" så vittnar det tyvärr en del om din okunskap.

Du kan skada dig och hästen rejält om du gör fel! Har du kollat med hästens ägare att det är ok att du försöker lägga den i pass?

Jämförelsevis har jag ridit islandshäst i 5 år och jag har aldrig funderat på att testa passen. Jag känner att varken jag eller hästen är tillräckligt kunniga i dagsläget - även om passen är helt ren på hästen som jag rider för tillfället.

Vad är det för fel på övriga gångarter förresten?

Just den meningen stör mig lite. Jag hade bara ridit islänning 1-2 år när jag tränade pass de första gångerna. Har hästen en bra pass som den dessutom gillar att gå i finns det ingen anledning att inte uppsöka hjälp så man kan träna den. Detta skriver jag inte bara till dig. Men jag håller med om att man ska veta var man har sig och hästen innan jag provar och ha någon med sig som kan rida pass när man ska prova de första gångerna.

/Jenny

Jag har heller ingen nytta av passen, på 10 år har jag aldrig plockat fram den. Det är en tävlingsgångart för mig och då ska man ha skyddsboots och det har jag aldrig på min. Behövs aldrig i dom andra fem gångarterna.
Dessutom går det tillräckligt fort i "ökad tölt" i min skog.
Men jag har provat pass på andra hästar och det var coolt.

Tack för alla svar, känns som om jag ska lägga ner det här med pass. Eller iaf kanske fråga ägaren om hon ville lära mig, men det känns ju inte jätteviktigt att prova på pass, vi har ju kul iaf;)

Jag har heller ingen nytta av passen, på 10 år har jag aldrig plockat fram den. Det är en tävlingsgångart för mig och då ska man ha skyddsboots och det har jag aldrig på min. Behövs aldrig i dom andra fem gångarterna.
Dessutom går det tillräckligt fort i "ökad tölt" i min skog.
Men jag har provat pass på andra hästar och det var coolt.

måste bara fråga vilka dom andra fem gångarterna förutom pass är? =)

det beror på om hästen över huvudtaget har passgång. Om den inte har det är det väldigt svårt att lära in den och det kräver en mycket duktig ryttare. ;)

Islandshästen har bara 5 gångarter. Skritt, trav, tölt, galopp och pass

Just den meningen stör mig lite. Jag hade bara ridit islänning 1-2 år när jag tränade pass de första gångerna. Har hästen en bra pass som den dessutom gillar att gå i finns det ingen anledning att inte uppsöka hjälp så man kan träna den. Detta skriver jag inte bara till dig. Men jag håller med om att man ska veta var man har sig och hästen innan jag provar och ha någon med sig som kan rida pass när man ska prova de första gångerna.

/Jenny

Stör meningen dig? Antar att det är "klumpigt" uttryckt? :eek:

Det finns ingen gyllene regel för när man kan börja med passen. Det jag skrev gäller för mig och min häst.

Dessutom var det inte det TS fråga handlade om - huruvida man ska söka hjälp för att hitta passen eller inte. Mitt svar är riktat därefter.

Jag kan komma på flertalet anledningar till varför man inte ska blanda in passen "bara för att hästen har gångarten och trivs i den"!

Stör meningen dig? Antar att det är "klumpigt" uttryckt? :eek:

Det finns ingen gyllene regel för när man kan börja med passen. Det jag skrev gäller för mig och min häst.

Dessutom var det inte det TS fråga handlade om - huruvida man ska söka hjälp för att hitta passen eller inte. Mitt svar är riktat därefter.

Jag kan komma på flertalet anledningar till varför man inte ska blanda in passen "bara för att hästen har gångarten och trivs i den"!

Håller med helt och h¨llet att man ska låta passen vara tills man förstår vad det handlar om, min islandshäst har alltid haft passen i sig, han är 7 år nu jagköpte honom när han var 4 ½ år, redan då avr han på god väg att passa, men ja avbröt honom varje gång efetrsom han avr ung och ja hade aldrig passat förut, inte förän nu i år har ja för första gången lagt honom i pass, och innan läste ja på och lyssna på mycket teori innan, plus att han avr ju alldeles för ung förut för passen. Men idag tycker han de är super roligt, (antagligen för att man låter honom göra de:rofl:) men de är ju de bästa, hellre v'nta längre och ha tålamod än att kasta sig in i saker utan att veta vad man gör, man kan skada hästen så himla mycket om man inte kan, jag vet, har sett mycket oerfarna islands ryttare lägga pass bara för dom har en 5-gångare!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 940
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 549
Senast: Raderad medlem 149793
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 679
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka