aiquen

Trådstartare
Jag upptäckte idag (!) att min hund går passgång - är det normalt? Jag har aldrig tänkt på att han skulle göra det förut, men jag vet att en släktings hund också gjorde det. Men som sagt, SKA hundar verkligen göra det? :crazy:

Sv: Passgång

Njae...I de flesta rasstandarder jag läst står det att passgång är ett fel . Min hund passar också , jämt , spelar ingen roll hur långsamt jag går , hon passar fortfarande. Springer jag med henne börjar hon galoppera :crazy:

Det finns hundar som passar ja. Men det är bara en ras (vad jag vet) som har det i rasstandarden att den ska passa.
I andra raser räknas dte som ett fel och hunden ska inte passa, däremot så är hunden fortfarand enormal om dne gör det ;) Den gör det för att spara energi.

aiquen skrev:
Jag upptäckte idag (!) att min hund går passgång - är det normalt? Jag har aldrig tänkt på att han skulle göra det förut, men jag vet att en släktings hund också gjorde det. Men som sagt, SKA hundar verkligen göra det? :crazy:

Gör han det JÄMT alltså?

Våran (schäfer) brukade falla in i passgång när han var trött, typ när man hade varit ute och sprungit eller cyklat med honom eller bara varit ute i skogen en dag.
Så man visste att när hunden började "passa" = hunden trött i benen. :D

Jag vet inte om han gör det jämt med tanke på att jag fick syn på det först idag och jag har haft honom i snart sex år... :crazy: Ingen annan har heller påpekat det på t.ex. de kurser vi har varit på osv. Och på den enda utställningen vi varit på sa de heller ingenting men där fick vi å andra sidan en kommentar om att rörelserna var svårbedömda då han var alldeles för vild. :angel:

Men om de kan falla in i passgång när de är trötta så kan det ju ha med det att göra! Jag slet nämligen upp hundstackarn från hans vaaaarma korg där han låg och snarkade i godan ro, och tvingade ut honom på en rejäl promenad över stock och sten i eftermiddags och han var något trött sen. :devil:

Så då kan det ju säkert ha med det att göra. Får kolla honom sen igen när han har piggnat till. :p

aiquen skrev:
Jag vet inte om han gör det jämt med tanke på att jag fick syn på det först idag och jag har haft honom i snart sex år... :crazy:

Hm.. så var det det där med att Poxz ska läsa inläggen ordentligt innan hon svarar. :D Ja, då är det klart att du inte vet om det är jämt.

aiquen skrev:
Men om de kan falla in i passgång när de är trötta så kan det ju ha med det att göra! Jag slet nämligen upp hundstackarn från hans vaaaarma korg där han låg och snarkade i godan ro, och tvingade ut honom på en rejäl promenad över stock och sten i eftermiddags och han var något trött sen. :devil:

Så då kan det ju säkert ha med det att göra. Får kolla honom sen igen när han har piggnat till. :p

Ja, det låter ju misstänkt! :)

Min lilla tik passar...oxå det jämt :crazy: jag tycker själv avv det är jätte fult :p men men jag får väl leva med det :p
eller inte jämt..springer hon lös och det börjar bli lite fart, då travar hon, innan hon börjar galopera :p hihi...

Mina hundar gör det när dom ökar sakta från skritt... spec salukin hamnar jätteofta i passgång!

Mina hundar gör det ofta när de går i koppel om jag inte går tillräckligt fort....Är väl kanske enklare för dem att gå långsam passgång än långsam skritt.

Tack för länken.

Där står det ju att det är vanligt bland labradorer också, och det är ju precis en sån skrutt jag har. ;)

Och det stämmer nog att han går i passgång när jag går för sakta. Är han lös eller jag går snabbt travar han nästan alltid.
Så han har nog gått passgång hela tiden utan att jag reflekterat över det.

Men det känns ju lite dumt att inte ha lagt märke till det under alla dessa år, måste jag säga... :o :crazy:

I Springerns rasstandard står det. När den rör sig långsamt kan den gå i passgång, vilket inte är otypiskt för rasen. Det kan väl vara så på fler raser antar jag.

Mina hundar gör det ibland, men de travar lika ofta. Det är inget jag har tänkt på. Och aldrig något de gjort på utställningar.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 554
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 261
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 098
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
637
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022