J

janta

Mitt vbl sto har börjat passa mer på sistone. I övergången mellan skritt och trav har det nästan alltid kommit lite pass men nu är det mer. När hon blir ivrig och jag håller in henne kommer det åxå pass som det inte gjort tidigare. Hon verkar inte ha ont som jag kan se iallafall. Alla gångarter är helt ok när man väl kommer igång. Hon är inte musklad men det var hon inte tidigare heller. Vad kan det vara för fel på henne? Har hon ont?

Det behöver inte vara något fel på henne, detta är ju en av hennes gångarter. Bästa sättet att ta bort passen(grisepassen, lite töltartad fyrtaktig som det oftast är) är att se till att man själv rider de gångarter man vill ha.
Skritten är ju fyrtaktig och du rider den som om du själv var ute och gick. Med bakåtroterande höfter och en i taget, steg för steg. I varje höfts bakåtrotation så blir det två takter, två fotförflyttningar.
När du sedan ökar tempot är det viktigt att du inte sitter kvar i skritten. Ofta kommer passen om man försöker hålla in, samtidigt som man rider fyrtaktigt själv. Tänk dig att du på hästen därför själv börjar springa. Ben för ben - tvåtaktigt. Tänk dig att du red din häst bakben endast. När hästen lyfter fram sitt bakben, lyfter du fram ditt ben på samma sida. Så att säga joggar med hästen. Du kan räkna ett, två.. osv. Blir det pass så bryter du, lugnar hästen och gör ett nytt försök igen.
Hälsning Maja

Jag tror inte att hon har ont, utan endel vbl har lite pass i sig. Det antagligen att träna bort genom att rida hästen i balans och rätt grundform.

I Tyskland har dom tävlingar i pass med varmblod. Dom tar fram riktiga pass hästar!
Till och med att vbl har vunnit över islandshästar i dessa passtävlingar!!!
Rätt kul faktiskt.
Läste detta i ett repotage i nån hästtidning, nån månad sen.
Kan ha varit Hästmagasinet eller Hästfynd...

Öka drivningen och rid mera framåt.
Vanligaste orsaken är att det går för sakta. Driv in i trav ordentligt.
Lycka till!

Jag upplever det tvärtom... om hästar blir stressade och ligger på mer än dom har skrittkapacitet för blir det gärna pass speciellt om det är skritt på lång tygel. Jag brukar försöka lugna ner eller ta tyglarna och göra lite krumelurer istället för att försöka "bryta mönstret"

Inte om det är en travare. Tycker de passar innan de fått upp farten i traven så att säga.
Åtminstonde har det varit så på dem jag har ridit.

Säger inte att du har fel men som jag upplever det är många travare lite... hur ska jag uttrycka det?... "stressade" och ofokuserade i skritten, har ingen jämn skrittakt utan benen kommer lite oregelbundet långt ifrån att spåra speciellt de som inte varit ridhästar nån längre tid. Jag har INGET emot travare/vbl utan tar bara upp vad jag upplever ofta är en svag punkt hos dessa hästar. =)

Det kan tänkas att jag blir sittande och "håller emot" med sitsen när det sker en övergång till trav. Jag ska riktigt tänka på hur jag gör nästa gång.

jag skulle inte ha något emot att utveckla passen för det är ju väldigt bekvämt att glida omkring i så där i lugn och ro. Men jag läste någonstans att hästen blev stel av att gå i pass :confused: Verkar ju lite knasigt eftersom de har det som gångart? Om man har siktet inställt på dressyrkarriär så förstår jag att man vill jobba bort det. Hon var såååå go när hon grejade med sina långa ben där under och halsen svajade lite fram och tillbaka :love:

Jag hade nog kollat upp hästen iaf, min förra travare gick i passgång och när jag kom till en viss ATG klinik så sa gubben till mej att ALLLLLLAAAA travare går i passgång, så jag åkte iväg till ett annat ställe och det visade sig att han var halt höger fram o höger bak så han var tvungen att vagga fram när han hade som ondast!

Ja det kanske vore bäst det. Märkte du inget annat på h*n än passningen?

Håller med om att passen kan vara bekväm att "åka runt" i, men inte önskvärt om man ska dressyra :crazy:
Rider man bara i pass, och inte har gymnastik för hästen i sin ridning, så blir alla hästar stela(även dom som inte passgår). så det är inte själva gångarten, som gör hästen stel, utan hur den rids däremellan.

Men hästen passar ju i skritten för att den vill fram. DÅ kan man försöka bromsa upp.
Denna häst passade ju när hon skulle komma fram i trav, då brukar det beror på att hästen inte travar ordentligt.

Till alla: Försök gärna se det från ttravsidan när ni rider era hästar. Det är trots allt det de ät avlade och tränade till. En travare är inte van vid broms, broms i samma utsräckning som en ridhäst.

Ja jag skulle ialla fall föredra att försöka flytta hästen sidvärts några steg och "smyga" igång i trav istället för att bara driva fram mer, jag antar att slutmålet är klockrena övergångar även om jag också vet att vägen kan vara lång.
sEn kan jag tillägga att rent generellt är jag inte för teorin att men ska mana på framåt/öka drivning-framåtbjudning genom de problem som uppstår i ridningen utan följer Kyras råd att lugna istället ner så man har en chans att hinna med att få ordning på alla hjälper som ska kombineras...
Men som sagt jag säger inte att du har fel, jag säger hur jag skulle göra!!

Rider själv ett vbl som har en tendens att ta till passgång. ofta beror det på att den gör det när den tycker att det är jobbit. Mitt vbl börjar alltid med att passa när man ska öka från skritt till trav, men byter alltid efter några steg. Kan nästan garantera att hästen inte har ont, utan det är ofta bara ett sätt att göra det lätt för sig när det börjar bli lite jobbit :smirk:

Nej det är väl inte så snyggt om benen fladdrar runt i pass när man ska ta trav om man rider dressyr :angel: men kan bra tänka mig att utveckla passen när/om hennes övriga gångarter har befästs ordentligt först.

Det märkliga är att hon har börjat passa mer på sistone. En tanke jag har är att hon gick i en väldigt kuperad hage i vintras/våras och kanske själv byggde upp sig lite. Nu går hon på vall och bara äter, drar en repa ibland men på plan mark. Kanske därför hon har det jobbigare nu. Hon blir åxå mkt tröttare av att lufsa i skogen nu än tidigare. Ska jobba med att bygga muskler och träna upp vigheten nu får jag se om det blir bättre.

Till alla: Tack för era svar :bow: jag känner mig lugnare nu.

Efter att ha läst inläggen så tycker jag att jag ser att det finns en tro på att det här inte går att göra något åt. Att hästen måsta få passa lite innan den går över i trav och bara kan trava fort. Så är det inte. Som jag sa, om man bara RIDER gångarterna rätt själv så kan man få fram rena gångarter. Först är det nog lämpligt att se till att rida skritt och trav rent. När det sitter kan man försöka rida passen - eller ännu bättre. Utveckla grisepassen till tölt, åtminstone tycker jag det är trevligare. Har påbörjat ett töltarbtete på min grisepassande sto. Skall snart fortsätta det när hon kommer tillbaka från föl och stobete och sätter igång henne igen. Men för att klara det så tar jag hjälp av islandsfolk, då jag är en vanlig ryttare som bara kan rida de tre vanligaste gångarterna.
Och mitt sto kan trava klockrent både mycket långsamt och mycket fort. Grisepassen försvann helt och hållet när jag red trav. Sedan har jag kunna få tillbaka passen med isisfolks hjälp. Så ge inte upp och lär dig hur du rider din häst i de olika gångarterna.
Hälsning Maja

Förstår inte riktigt hur du kan tycka så jag tycker att vi varit flera som kommit med råd om hur vi anser att man kan göra för att bearbeta "problemet". Däremot kanske trådskaparen själv kan synas ha övergått till att vilja rida pass vilket inte var intrycket man fick i början av tråden (åtminstonde inte jag)!! =)

i Usa är passtävlingar vanliga för travhästar, min hästs mamma var en mkt duktig passhäst, och såldes till sverige för en halv mille :).
men som tur är har min pålle aldrig gjort ett enda passteg.

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 656
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
682
Senast: miumiu
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar