Passgång- Nej tack! Tips???

Matten

Trådstartare
Mitt hbl. (4 år) har en tendens att passa i skritten, inte på lång tygel , men på kort. Som 3 åring blev han bara riden i skogen, men nu har vi satt igång på "allvar" och det är då denna olat dykt upp. Jag har fått tipset att så fort han passar, vända honom år olika håll, och det funkar bra, det har blivit stor skillnad. Men finns det någon som varit i samma situation (och gärna har några bra tips)? Han har ett väldigt övertramp i skritten och är en långbent kille, så jag tror att det nog kan bero på att han inte riktigt orkar "skritta igenom hela kroppen" i rätt form. För övrigt har han lätt för att gå i bra form och har mycket gång i sig.
Mvh. Matten

Sv: Passgång- Nej tack! Tips???

Åh, passhäst är jag expert på;)...nästan med lite skryyt :)..Nädå, jag fick hand om ett kallblod (travare) som bara kunde passa. För att lära honom trava så fick han endast springa där det var lite knöligt i skogen = när marken är ojämn går det INTE att passa...för då måste man se upp vart man sätter hovarna. Sedan i paddocken så travade jag endast över cavaletti...det går inget bra att passa över cavaletti :)...Så höll jag på i flera månader med mitt enträgna jobb..MEN till slut fick jag belöning...Att gå i passgång är bra mycket smidigare och enklare än att trava ;)...Så fort min häst bara andades PASS...så saktade jag av och gjorde annat...Trägen vinner...MEN va konsikvent i alla lägen...Och använd dig av markens ojämnheter...Pass-skritt funkar heller inte när det är knöligt..

Senast ändrad:

Tyvärr så brukar det vara rätt svårt att få en häst att sluta passa i skritten om den väl börjat. Man kan självklart få det att minska men det brukar vara svårt att få bort det helt. Som du också beskrev din häst så "drabbar" det ofta hästar med stor skritt med mycket övertramp. Det du måste vara mest försiktig med nu (iom. att den är så ung) är att absolut inte forchera skritten öht. Skritta sakta, så du verkligen kan räkna alla fyra fotnedsättningarna i varje skrittsteg. Skritta över bommar är också ett bra tips för att få hästen att verkligen ta ett steg i taget. Det sista tipset är kanske svårt att fullfölja med en så pass ung häst, men i regel ska man försöka att inte skritta så mycket på kort tygel, men med en unghäst blir det ju mycket skritt. Ta hjälp av en duktig tränare som kan se från marken när det blir bättre! Lycka till!

Var petig med arbetsformen för det är oftast om dom är spända i överlinjen som dom passar, så fort hästen passar så flytta sidvärts så att du bryter hästens mönster. Arbeta mycket med skritten, skritta sakta så att den verkligen går steg för steg, och var superkonsekvent med att den inte får passa!
En häst som har lätt för att passa måste öva på skritta precis som man övar på att trava, eller galoppera i rätt form och hastighet.

Mvh

Camilla

låt bli att jobba hästen på kort tygel tills den bli starkare i kroppen. passen är ju ett försvar när hästen inte orkar skritta....och var noga med att inte ha något alls i handen om du skrittar på kortare tyglar

Skritt är en svår gångart för unga hästar.
Börjar den passa har du hästen i för kort/samlad skritt en vad den orkar/har muskler för.
När du rider i skritt så ha hästen i ganska fri form och jobba hästen mer i trav och galopp.
Finns en del ryttare som inte arbeter unga/outbildade hästar på tygeln i skritt fören hästen har byggt upp muskler i trav och galopp för att skritten är en väldigt lätt gånngart att förstöra.

Lycka till.

min fjording brukar gå i passgång ner för backar, är det nån som har någon idé om varför han gör det? (han är ingen unghäst)

jag rider ibland en häst som åxå går i passgång i nedförbackar.....det är väl nåt försvar när de tycker att det är jobbigt att ta i och bromsa med bakbenen skulle jag tro

okej, han är körd rätt mycket så det är kanske ett sätt att bromsa med vagn som han tar till även vid ridningen!?

Tack för alla bra tips! Jag tror nog själv att det helt eller till största delen kommer försvinna när han blir tillräckligt stark, men det krävs nog lite jobb och att man är väldigt konsekvent. Jag har även tränat övergångar skritt/trav och fått honom att gå riktig fint. Det stämmer att han gärna lägger in pass när han spänner överlinjen, för när han går i rätt form och jag inte "har något i handen" verkar han föredra "riktig skritt". Det känns lite trist att han har denna olat, och att jag inte kunde korrigera hans "först" pass-steg, men jag visste inte vad han höll på med :crazy:
Mvh. Matten

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 377
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 110
Senast: Sasse
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 417
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 595
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter