Passgång istället för trav? :S

Sv: Passgång istället för trav? :S

Jamen tänk på att han är ny inom ridbranschen. :p

Det är bara att fortsätta leda honom över bommen. Låt den ligga så att du går över den till och från hagen t.ex så att det blir ngt han gör varje dag utan "big deal"

Ha tålamod för det kommer du ha igen vid hoppträningen sedan :)

Att hjälpa utan att se är jättesvårt. Faktiskt kan även lättridning störa obalanserade hästar... Jag tror det kommer att bli bättre ju mer hästen förstår vad den ska göra. Det är viktigt att du inte stressar upp dig för att hästen passar...

Du kan väl lägga ut en film på er så vi får se? Vi kanske ska starta en egen tråd, travare i pass :angel: ?

Haha :) Han kan gå över en bom, men har inte testat att rida över fler ännu. Dock går han super-avslappnat utan några som helst problem över den bommen, så blir nog inga problem. Film kommer så småningom, ska bara få min kompis att skicka filmerna på oss till mig så att jag kan klippa ihop det lite. :)

Jag tänkte att du skulle flytta honom lite sidvärts i skritt innan du ber om trav. Trava bara korta sträckor i början, bryt av innan det blir konstigt.
Trava på stigar, inte platta raka vägar, iaf min häst kan styva sig och vilja "dra på" på breda raksträckor. På en lagom ojämn slingrig stig blir traven en mer naturlig gångart.

Kämpa på, det där får ni säkert till!
Glöm inte att berömma när han gör rätt, och i början kan det vara smart att kanske nöja sig med bara en enda liten BRA bit trav. Istället för att tjata med många travstarter, kan uppfattas som att du inte var nöjd med den trav som blev.

Jag råkade se ett filmklipp på en travare som hamnade i pass i traven. Nu sitter jag vid en seg dator så jag kan inte se den igen o säga något om hurvida hästen startade eller trillade i pass eller inte men min känsla var att hästen spände sig ngt enormt när den passade. Huvudet i vädret och ja, den kunde inte trava helt enkelt.

KL

Jag har suttit både på och bakom en hel massa travare och det bästa sättet är faktiskt att driva på ordentligt precis i starten sas.
Sedan travar man på ett rejält stycke.
Annars kommer travaren tröttna fortare du kan säga flaska.

TS. hur många hästar har du utbildat tidigare? Är du helt ovan eller har du utbildat innan. LÄttare att ge svar om man vet vad som finns i andra änden på datorn.:D

Det har du helt rätt i och det gäller ju även längre fram i utbildningen som ridhäst. Tar den till pass så hjälper ofta lätta och rid fram och låt den hitta sin takt igen...

Nu har ju TS dessutom problem att hon kommer i obalans när hästen passar och då kan det vara svårt att i det läget rida framåt om man vill sitta kvar...

Jag travar bara korta sträckor, berömmer och saktar av så fort han travat ordentligt ett par steg. Jag rider för tillfället på ridbanan, men vi ska börja rida ut imorgon var det tänkt. :) Dock kan jag inte sakta av innan det blir konstigt, eftersom han börjar med att passa och går över till trav efter en liten stund.

Jag är i stort sett helt ny inom inridning, men har ridit i 10 år så själva hästeriet och ridningen för övrigt sitter ganska bra. Och har ridit en hel del unghästar innan. Har ridit in en häst förrut, men inridningen var redan påbörjad då om man säger så, men han blev himla bra till slut. Men det är ju sån himla skillnad på varmblodet som jag har nu och russet (som han var).

Jaha.. han börjar med passen? Hmm.. Hur gör du när du ber honom att starta i trav då? Kan det vara så att du spänner dig lite då av någon anledning?

Ett tips skulle kunna vara att träna in ett ljudkommando för trav, då behöver du liksom inte mecka så mycket med din kropp utan bara sitta och slappna av, och ge kommandot.
Kan ju tänkas att hästen inte känner sig heeeelt säker på att det är trav du menar, och så spänner han sig lite. Då kan också ett tydligt ljudkommando vara fint, så han vet säkert vad du ber om. Blir man lite obalanserad själv så är det klart att hästen blir tveksam.

Annars tror jag du kommer i mål även som du gör. Be om trav, beröm och sakta av när det blir ren trav. Så kommer han säkert fatta galoppen(hehe..fast traven) tillslut.

Slingriga ojämna stigar är som sagt också bra, men det kommer du ju till snart :idea:
När vi red in vår unghäst så har vi nog gjort det mesta i naturen, har känts mer avslappnat så, och man får bra framåtbjudning. Har kört mycket med handhäst också, vilket verkar ha varit bra för balans och samling. Men, inte alla som har möjlighet till det ju.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 830
Senast: Verdandi
·
Ridning Hej! Jag har en 9 årig hopphäst som jag köpte för 2 månader sedan. Min klubb anordnar KM nästa vecka och för skoj skull anmälde jag oss...
Svar
17
· Visningar
1 386
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 760

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka