passfråga...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare bambi82
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 885

bambi82

Trådstartare
Fick äntligen unghästens pass idag...men tyvärr har det smugit sig in lite fel...innan jag ringer och gnäller vill jag helst reda ut det hela så det inte är jag som gjort fel...

Det största felet är vem som står som ägare...I passet står både jag som upfödare och ägare, men ska egentligen inte vara ägare...

I registreringsansökan har jag skrivit i mig som ägare till stoet och alltså uppfödare, men där står även förtryckt att min pappa är registrerad språngägare hos ASVH, Ska han inte automatiskt stå som ägare till fölet då???? Hittade ingenstans där man skulle skriva i ägare så antog att det var så.

Står också i passet att han är hingst och i ansökan att han är vallasck, men känns inte som så viktigt att jag skickar tebax passet bara för det.

Men vill ju helst att pappa ska stå som ägare då han har hästen i sitt företag och så kom ju fakturan i mitt namn vilket inte va så bra med tanke på momsen....

Hoppas nån kunnig kan förklara vad/ om jag skrivit i för nåt fel i ansökan....

Sv: passfråga...

Det med hingst och vallack är nog viktigt för viden redan passad hingst häst så vid kastrering ska du skriva datum för kastrering och sedan skicka in det och passet antar jag för omregistrering.

Däremot så ska jag ringa för min hbl blev ett år äldre på nåt konstigt sätt =(

ASVH har en strikt policy om att den som står som äare till stoet när registeringshandlingen skickas in också blir uppfödare. Har själv råkat ut för detta och det verkar näst intill omöjligt att andra på det. I mitt fall ägde jag stoet både vid betäckningen och fölningen men hade sålt henne innan fölet blev registrerat. När passet kom så står de som köpte stoet av mig som uppfödare.

Hmm jag blev nog lite svamlig och osamanhängande där...;)
Men Jag ska stå som uppfödare och min far som ägare, vilket han inte gör jag står som både upf och ägare. I registreringsansökan står han förtryckt som språngägare, vilket jag tolkar som att han även borde stå som ägare....

Nu kommer jag inte exakt ihåg hur det stod i registreringsansökan. Men visst stod det att man skulle fylla i om fölet hade en annan ägare än stoägaren?

Ägaren till stoet blir automatiskt uppfödare och ägare till fölet. Ska någon annan stå som uppfödare måst ett avtal om detta skickas med registrerinsansökan (detta för att undvika folk som tar föl på ston de inte har rätt till att ta föl på och tvärtom). Om fölet ska ha en annan ägare måste det förmodligen med ett köpekvitto på att personen har köpt/övertagit fölet.

Liknande trådar

F
Ekonomi & Juridik Hej hästvänner! Jag hittade en häst förra hösten som jag blev fodervärd för, min allra första egna foderhäst. Tyvärr gjordes ingen...
Svar
9
· Visningar
2 111
Hästmänniskan Hej! Jag har läst och läst i en massa trådar nu, men inte hittat mitt svar, så nu gör jag en tråd i förhoppning om att någon kan hjälpa...
Svar
5
· Visningar
1 241
Senast: Domino_s
·
Trav Sålde ett föl i December 2010 men vi står kvar som ägare fortfarande så vad ska vi göra? Innan fölet lämnade oss så skrev vi kvitto...
Svar
6
· Visningar
1 403
Senast: Mary91
·
Däggdjur Alltså, är det bara jag som tvingas göra det ? Om jag inte lägger ett skynke över kaninburen på kvällen så håller hon på att gräva...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Falsterbo horse show byter namn
  • Stora shoppingtråden III