Shaggy

Trådstartare
Någon som har en ide om varför en 11 årig välmusklad häst från en dag till nästa blir passartad i skritten?
Traven låter ren och ser ren ut men känns inte helt ren men underlaget är ju inte det bästa direkt :crazy:

Sv: Passartad

Jag rider ju islandshäst, så det där med passtakt och att rätta till sådan tillhör min vardag :) Däremot hade jag blivit oroad om en häst plötsligt bytt rörelsemönster, från att ha varit helt ren i en gångart till att plötsligt uppvisa taktfel. Då hade jag misstänkt att den hade ont någonstans och gick och spände sig. Alternativt att underlaget är så dåligt att hästen blir osäker och därför spänner sig? Min häst brukar få fyrtaktig, markbunden trav av dåligt underlag (ffa om det är halt och/eller hårt och knöligt), och galoppen gömmer sig nånstans bakom tölten....

Men en häst som på OK underlag plötsligt börjar gå väldigt annorlunda, det hade fått varningsklockor att börja ringa hos mig.

Varningsklockorna ringer inte bara de dundrar. Det har de iofs gjort länge så jag var inne och kollade henne i sommras och då sa de att hon var ok (andra symptom, bitvis kvarstående). Hästen brukar inte vara osäker på dåligt underlag men nu är det verkligen urdåligt och desutom inte jämnt utan en bit is en bit stelfrusen väg lite grus (sten) här och var som sedan blandas in men lite gropar :crazy:.
Har en träning bokad nästa helg som jag fundera på ifall jag ska åka på då får jag ju chansen att testa på "bra" underlag men samtidigt så...
Hästen är för övrigt en arabkorsning

Det är just sånt där underlag min häst brukar gå dåligt på, det finns ingenstans du har lite jämnt underlag där du kan "provrida". För det känns väl lite surt att åka på träning bara för att (kanske) konstatera att hästen är halt?

Finns ju också möjligheten att hästen halkat, sträckt sig lite och fått lite ont och därför går passartat/spänt?

Annars tycker jag att problemen ofta sitter i ryggen om symptomen är passtakt. Antingen att hästen spänner sig i ryggen, eller att den har ont.

Hon har inte ont i ryggen som man kan märka. Har klämt igenom hela ryggen utan reaktion.
Det finns jämnt underlag bitvis men det skiftar snabbt så hon hinner kanske inte ställa om till korrekta gångarter mellan de olika underlagen. Eller så är det som jag tror att hon är halt, men jag är hypokondriker när det gäller hästen.
Hon har inte halkat som jag vet men däremot reagerade hon kraftigt hos hovslagaren sist. Det var en lärling som skulle nita och det tog tid på högerbak så helt plötsligt stod hon och skakade samtidigt som hon drog upp magen. Det är efter det hon börjat röra sig skumt. Jag tog det givetvis lugn några dagar och skrittade i princip bara 5 dagar efter det. Hon rör sig dock jämn med bägge bak så jag har svårt att tro att det är en sträckning i ena bakbenet.

Senast ändrad:

Fortsätter i nytt inlägg.
Det var först igår som hon blev passartad i skritten innan har skritten varit helt normal men hon har varit negativ till att trava och galopera (dock "ren" i gångarterna).
Jag skrev för övrigt fel i förra inlägget det var vb som tog tid. Får hon välja, väljer hon v galopp men det har hon alltid gjort och ber jag om höger så tar hon den.
Jag har svårt att tro nitnignen skulle medföra dessa problem eftersom det sitter jämnt. Däremot kan jag tänka mig att det fanns an grundorsak som kanske kom fram vid denna "behandling".

Om den är nyskodd så kanske den är hovöm? Ananrs tror jag också att underlaget kan vara en medverkande faktor, rör hon sig likadant utan ryttare?

Hon är inte hovöm, det är jag säker på, dessutom idag 1 vecka sedan skoning.
Det är svårt att säga iom att det inte syns det känns bara. Jag var ute och red tillsammans med en annan igår och hon såg ingenting även när jag förklarade vad felet var. Det rör sig alltså om en liten taktförskjutning men hon har alltid haft en väldigt ren och fin skritt tidigare.

På din beskrivning så känns det ju lite som om det hände något hos hovslagaren - det behöver ju inte vara i själva benet, utan kan ju sitta längre upp. Länden? Korset? Ser hon "jämn" ut när du står rakt bakom och tittar på henne, är höftbensknölarna i samma nivå?

Har du någon annan ryttare / tränare i närheten som kan provrida din häst och "känna efter", om det nu bara känns vid ridning? Ibland blir man ju antingen "hemmablind" eller alldeles för nojig med sin egen häst, och då kan det ju vara bra att få någon annans bedömning också... Kanske du skulle åka på den där träningen och ta hjälp av tränaren?

Hon ser helt jämn ut men jag har inte kollat närmare. När hon står så placerar hon fötterna lika och belastar jämnt. Hon vilar dock endel bb men det är normalt för henne.
Den enda som ridit henne mer än enstaka gång (och därmed känner till hur honska röra sig) är lika plöttrig som jag om inte ännu värre.
Jag tror jag ska skritta henne (för hand) ett par dagar och även se hur hon reagerar på försiktig stretching kombinerat med massage av ett par muskler jag vet att hon gärna börjar spänna sig i.
Blir det inte bättre får jag beställa tid till henne. Jag ville inte säga det från början för att inte påverka men min noja är att det är knäna. Symptomen i sommras (endel kvarstående) tydde på knän men de hittade inget, tyvärr är det ju svårt att hitta knähältor :crazy:.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Ajda
·
Hästvård min häst hade en svullnad som vi upptäckte för ett par veckor sedan och bestämde oss för att kolla upp. Det visade sig vara ett trauma...
Svar
7
· Visningar
970
Senast: NOC14
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 146
Senast: animalasia
·
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
706
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025
  • Guldfasanerna