Passar vagnen? *bild*

A

Arctica

Hej allihopa!

Tror ni att denna vagnen hade passat honom? Den känns som att den är i minsta laget både på längden och bredden. Han är ju dessutom ganska hög så om sitsen kommer luta bakåt. De har haft en till en kraftig fjording så jag kanske inte borde oroa mig för bredden.

GetAttachment.aspx

Har en remsele, går den att fästa i vagnen som den ser ut nu?
GetAttachment.aspx

Tack för era synpunkter! :)

Sv: Passar vagnen? *bild*

Remsele är till för mkt lätta sulkies, och kan inte användas om man vill ge hästen rörelsefrihet tillsammans med en svängel, men selen går kanske att använda om vi hjälper dig bygga om den lite. Jag började själv med en travsele. Isåfall behöver du en kortbrösta med bred anläggningsyta med.

Bilden kan vi inte se.

Hej igen!

Jag får tyvärr inte upp bilderna här men jag bad en travkompis kola på vagnen och den passar fint. Jag köper en ny bröstsele till istället. Tack ändå!

obs obs obs. Travmänniskor har inte alls samma utgångsläge vad gäller körning. Jag skulle ju aldrig kunna använda travgrejer till min typ av körning, jag vill att hästen ska kunna svänga bekvämt, dra bekvämt och arbeta i form i vagn. Detta kan inte travhästar göra med deras utrustning. Har du ingen annan du kan fråga där du bor som sysslar med körning (inte trav).

OBS Nummer 2. Bröstselen som finns på tex hööks ska du inte köpa, och om du funderade på att köpa den så MÅSTE du kontakta en duktig kusk som hjälper dig. För de som köper såna dåliga selar kan inte köra, och då ska man ju lära sig det först så man ger sin häst bra utrustning. Jag hjälper dig gärna, men stressa inte.

Vad är det för fel på Hööks bröstsele?

Den har klen däckel och vare sig lös brösta, draglinor eller baksele. Generellt omnämnd som "skitsele".

obs obs obs. Travmänniskor har inte alls samma utgångsläge vad gäller körning. Jag skulle ju aldrig kunna använda travgrejer till min typ av körning, jag vill att hästen ska kunna svänga bekvämt, dra bekvämt och arbeta i form i vagn. Detta kan inte travhästar göra med deras utrustning. Har du ingen annan du kan fråga där du bor som sysslar med körning (inte trav).

fast jag som travmänniska i grun och botten (och definerar mig som travmänniska) är rätt så påläst (ingen expert dock) vad för utrustning som gäller för de olika typerna av körning.

vilket betyder att man inte alls behöver skrika i högan sky över att TS bett en travmänniska om hjälp när det gäller att se om vagnen passar eller inte. kan ju faktiskt hända att denna travmänniska kanske har kunskap om annan typ av körning också.

det kan hända, men har hittills i mitt körliv aldrig hänt....men någon gång ska vara den första.
Har jobbat på umåker, och hos tre andra proffstränare, samt ägt travhäst, så kanske jag är undantaget själv?

jag själv har mött rätt månge som har definerat sig som "travmänniskor" som har varit väldigt pålästa både var gäller annan typ av körning, men även ridning, sadlar och alla möjliga typer av utrusting. många travtränare idag har bra koll på lokselar, iallafall dom som kör pullert. (fyrhjulsvagn med rekade skalar)

jag själv skulle väll säga att jag har bättre koll på trav än på annan typ av körning men jag kan så pass mycket att jag kan se om en vagn passar samt om selen ligger bra, sen så kan jag kanske inte definera om en annan sele skulle vara bättre om man tänker på skillander mellan märken skitsele vs bra sele ser jag ju men det finns ju rätt många märken som har bra selar) åtminståne en loksele har jag rätt bra koll på, även till viss del en bröstsele. men å andra sidan så frågar jag alltid om jag är osäker vilket gör att jag lär mig en himla massa.

bra inlägg, men en sak.. :) Att de kör med rekade skaklar på pullertvagnarna, är väl för att, som tur är, har de som säljer pullertvagnen insett att travtränare inte vet vad draglinor och svängel är, så de måste ju göra skaklarna rekade.
När jag tränat travhästar i de tre proffsstallen jag jobbat i, har man bara använt tryckvagn, och de dära trissorna som ska föreställa svängel gör ju ingen nytta när skaklarna ändå är quickhitchade i selen. Så det finns ju absolut ingen grundläggande körkunskap hos de tre tränarna, och ingen annan heller där jag var.
Nä, rent generellt kan inte travet annat än att tjäna pengar, en eloge för det visserligen, körning kostar bara pengar.

Det är ju onekligen lustigt att pullervagnen tagits fram just för travhästträning och att jag hittills bara sett den på travbanor och hos amatörtränare. En för övrigt helt fantastisk vagn ur många aspekter - inte minst för den komfort den ger hästen.

Att travfolket är för obildat för att fatta att man ska ha draglinor får du ju förstås tycka men är det inte lite motsägelsefullt att travfolket då köper in den här vagnen med rekade skacklar (en av få fabrikat som faktiskt har rekade skacklar) trots att vagnen är dyr? Det finns ju många billigare vagnar utan sådana skacklar...

Det är också lite motsägelsefullt att jag sällan ser andra än travhästtränare som kör med loksele och rekade skacklar. Dessvärre har jag heller ALDRIG sett någon som kört med loksele och draglinor som är fästa till loka (annat än på bild på buke). De flesta hobbykuskar tycks köra med loksele och rockard utan svängel och draglinor vilket ju är en rätt kass kombination.

Och trots allt så är det ständigt travfolkets kunskap och vett det ständigt skall klagas på... visst katten finns det ovettiga travtränare men inte fler där än i samhället i stort tror jag att jag törs påstå.

/Jenny - som inte tränar travare själv annat än att jag kör för skojs skull då och då... men har vänner och bekanta som tränar travare och faktiskt är högst normalbegåvade - tro det eller ej...

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 891
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 782
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 294
Senast: QueenLilith
·
Katthälsa Mina tre huskatter och jag ska förhoppningsvis på nya äventyr tillsammans, då jag kommit in på en utbildning i England till hösten. Igår...
Svar
16
· Visningar
5 568
Senast: Millz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur