Passar sadeln?

kicki71

Trådstartare
Har fått det delikata problemet på halsen att min häst har vuxit ur sin sadel!!! :(
Har lånat och provat många modeller som finns på marknaden. Den som jag personligen tycker sitta bäst på henne är en Albion. Har ridit i den ett par gånger och det har känts bra men... :cool:
nu sista gången vi red ett lite ordentligare pass, och jag sadlade av, så var hon svettig jämnt under hela sadeln, men något mer(blöt)under bossorna bak på sadeln? Inte mycket, men tillräckligt för att det "störde" mig.
Var sitter felet? :confused: Så blev det inte på min tidigare sadel innan hon vuxit ur den.
I övrigt så sitter sadeln bra. Stadigt och glappar inte, eller trycker nånstans. Jag blir bara så osäker då jag nästan bestämt mig för att köpa denna sadel. Är det nått man kan stoppa om(sadeln är i behov av det) eller är det bara fortsätta leta... :cry:

Sv: Passar sadeln?

hua..sånt där är ju jättesvårt att säga.. men om du funderar på att stoppa om den så kan du väl i så fall be den sadelmakaren komma ut och titta på hur den ligger?

Ja det hade jag gärna gjort men vår sadelmakare bor dagsresor i från oss. Som tur är så kommer hon upp i oktober, så jag får väl hållas till dess, men...tack ändå

det som man varnar för är väl att om hästen är svettig, men är helt torr fläckvis under sadeln (eller åtminstone märkbart torrare). Då vet man iaf om sadeln klämmer.
Att hästen längre bak var blötare var kanske för att vojlocken inte sugit upp svetten lika bra där? Kanske det är så att sadeln inte ligger an exakt hela vägen bak?
Så länge resten av sadeln ligger bra och i balans är inte det något fel vad jag vet.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 637
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 092
Senast: kma
·
Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 831
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hittar inte riktigt något svar på min fråga så får göra en egen tråd. Jo, jag har nu börjat fundera på om min sadel verkligen ligger...
Svar
3
· Visningar
1 285

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka