Passar när han travar!

O

ohhello

Mitt vbl passar hela tiden när vi försöker trava. Någon som har något tips på vad jag ska göra för att få honom att trava? :confused:

tacksam för svar!
 
Sv: Passar när han travar!

min travare gör det med iblan, tom töltar.'
jag brukar göra sidvärtrörelser då faller hon in i trav
sen har jag kommandot trava
testa se om det funkar
 
Sv: Passar när han travar!

Låter som han kanske inte är riden så länge...i så fall orkar han nog helt enkelt inte bära sig i trav med ryttare och väljer pass som en enklare utväg.
Skulle struntat i traven ett tag och jobba i skritt för att bygga upp rätt muskler...när de finns har han större chans att kunna trava rätt.
 
Sv: Passar när han travar!

Träna honom att gå framåt-nedåt. spontant känner jag att det är låttast att få fram traven på raka spår. Lätta lite sätet är oxå ett tips.
 
Sv: Passar när han travar!

Om min häst "tappar traven" så brukar jag sakta ner till skritt och "börja om" för att hjälpa henne.

Ett annat tips kan vara att låta hästen gå i lite snabbare trav och inte korta in den så mkt förrän man har tränat muskulaturen innan.
Hästen kan behöva lite mer tempo för att orka hålla traven igång.
Oftast beror det på att de inte orkar bära sig i en kort samlad trav och det är helt och hållet en sak man får träna upp.

Det måste ske successivt allt eftersom hästens fysik och muskulatur orkar med det.
Sen är det tyvärr så att en del travare har mycket lätt för att falla in i passgång och man kommer nog inte ifrån det till 100 %, men träning hjälper till en klar förbättring.

Lycka till!;)
 
Sv: Passar när han travar!

Jag har ingen erfarenhet av travare men detta problem har även många islandshästar. Ett sätt som jag lärt mig är att jag lättar lite i sitsen (trepunktsits) och trycker lite med tummen på manken, och länger på tygeln. Detta blir en travsignal till hästen. Samtidigt så säger jag "traaava". Jag brukar stå kvar i lätt sits ett tag. När hästen förstår detta och börjar orka bära sig med ryttare och har hittat takten så kan man försiktigt vänja den att man sitter ner och succesivt kortar tyglarna. Rida över bommar på marken är också bra. Men börja med en eller två åt gången. Tömkörning eller longering över bommar är nästan bättre i början. Då slipper hästen att balansera ryttaren också.
Lycka till!
 
Sv: Passar när han travar!

tack för alla svar och tips!
Han är jätte pigg och vill gärna trava, men när jag ger kommandot trav orkar han inte och faller in i passgången. Och när de ett fåtal gånger har gått så travar han väldígt snabbt. Men får ta och jobba med att bygga upp musklerna! :D

Någon som har några bra muskelbyggande övningar i skritt? :smirk:
 
Sv: Passar när han travar!

Ut i skogen och lyft på benen! Hästen får tänka, bygga upp sig och så är det MYSIGT! :love:

Annars kanske cavaletti är ett bra alternativ så här i jakttider. Eller bara att skritta ut.
 
Sv: Passar när han travar!

Har haft/har samma problem med min islandshäst. Jag var tvungen att träna traven för att hon skulle bli ren i tölten dock. Vi jobbade en del med bommar, men mest höll vi på med MASSOR med lösgörande. Öppna, skänkelvikning, volter, allt möjligt. I skritt såklart. Och som nån annan skrev när jag fattar trav reser jag mig lätt i sadeln. I början gjorde jag så att jag reste mig först, drev på lite och sen släppte efter på tyglarna. I början fick vi trava på helt långa tyglar och man var tvungen att sitta väldigt stilla för att inte störa henne, men nu travar hon jättebra även på korta tyglar!
Lycka till med din häst!
 
Sv: Passar när han travar!

Du kan träna att reglera skritten. Skrid fram som i Lucia tåg för att sedan öka steglängd och tempo litet grann. Detta kan du göra utomhus längstmed vägen, skritta över stock och sten, Sedan vad som är kul är att rygga hästen och sedan tänka framåt på en gång. Detta med ryggningen kan du göra från marken avsuttet...

Var noga att själv slappna av när du "fattar" trav, pass är ofta tecken på spänning i hästen som ofta sätts av - oss - ryttaren!
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Är det någon som har tips på turridningsställen som också passar vana ryttare? Är så himla sugen på att få rida ut men det känns som...
2
Svar
35
· Visningar
2 244
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp