Passar min häst till western? :)

Elisha

Trådstartare
Jag har ett sto på 8 år, imp.från tyskland med fin dressyrstam. Hon är reg. som oldenburger då hon är född i oldenburger. Men hon har även hollsteiner, fullblod och hannover i sin stam. Hon är nätt i typen, långbent och ädel ca.163 cm i mkh. Jag rider mest dressyr på henne just nu och hon lyssnar nästan enbart på vikthjälper. :) Så fort jag lutar mig lite utåt när jag rider så flyttar hon ditåt osv. Hon gör även halt mkt med hjälp vikten. Och idag när jag red kunde jag göra någon form av "travpiruett/bakdelsvänding i trav" med henne jag använde enbart vikten, ej tyglar/skänklarna. Och hon är enbart grundriden. När jag rider henne lösgjord och har långa tyglar söker hon sig neråt väldigt fort. Och när jag rider henne på korta tyglar går hon även då i fin form och söker sig neråt. Skulle hon kunna passa till western med träning? Jag är jättesugen på det.;) ;) :banana:

Sv: Passar min häst till western? :)

Prova! Har en bekant som rider western framgångsrikt på sin f.d. hopphäst (Grand Prix) och trots hästens storlek (1.68) samlar han sig kortare än de flesta andra i galoppen och får in byten precis var som helst;). Mycket duktig i Western Riding, Pleasure och Horsemanshipklasser. Reiningen funkar sämre men det beror på att ryttare inte vågar få igång hästen i den större volterna...Trailen fungerar också rätt bra:p

Absolut!!!:) Finns ju en del hoppryttare tex som kombinerar hoppningen med westernträning.

Det är inte hästens stam eller hur den är riden som bestämmer om "den passar till western" det är du som äger/rider den?:idea:
Har du en häst som du vill prova att rida western på så är det bara att göra det.:p
Det är ju inget unikt med western, det gäller ju för alla inriktningar:idea:
Det är absolut ingen förutsättning att hästen går på enbart vikthjälper osv för att prova på för att se om det är någon man tycker är roligt.

Det låter mer som om du vill höra hur det skulle fungera att tävla din häst, eller?
En välriden lydig häst fungerar också alltid på en westerntävling, givetvis lite beroende på vilken gren och nivå du väljer.
När vi sedan börjar prata tävling så är det så att du med största sannolikhet kommer olika långt beroende på vilken häst du har:idea:
En häst som är avlad för ändamålet har större chans att ta sig längre/högre än en som inte är det! :idea:
Alltså inget unikt här heller, det gäller samma som för alla andra dicipliner.

Hjärtinnerligt välkommen till westernvärlden.
Monke:)

Instämmer med föregående skrivare, alltid roligt när fler vill börja rida western, det tog mig 10 år innan jag började, jag tjatade om att vilja lära mig, såg en del och testade att rida en westernriden arab, men att sen gå från ord till handling tog tid, men jag har alrig ångrat mig, så välkommen och lycka till i framtiden :)

Låter som en jätte fin häst! Kan nog bli duktig i Pleasur, horsemanship o trail! Skadar ju inte att pröva! Försök hitta en tränare som hjälper dej på vägen! Lycka till!

Kan någon berätta vad Pleasur, horsemanship o trail är? Jag vet ju vad horsemanship är men vad gör man om man tävlar i det?:)

Givetvis passar din häst för en del av westerns grenar, som trail, horsemanship, ev reining.
Ditt sto är dressyr riden och med det har du många fördelar, men storleken och kroppsbyggnaden kan vara till nackdel, det är bara en fråga om vad för mål du har i ridningen.
Satsa du på att tävla upp i klasserna, så kommer du att upptäcka att hästen inte kommer att räcka till som klasserna reining osv.
Men givetvis skall du börja, vad väntar du på :rofl:

Elisha skrev:
Kan någon berätta vad Pleasur, horsemanship o trail är? Jag vet ju vad horsemanship är men vad gör man om man tävlar i det?:)
"Western Pleasure är en tävlingsgren där man skall visa upp sin
häst i skritt, trav och galopp. Man rider på fyrkantsspåret (man får rida om men ej rida över banan) och alla i klassen deltar samtidigt. Hästen skall visas upp i båda varven. Det händer att domaren vill att man ska rygga hästen. I WP bedöms hästens lynne, lydighet, exteriör, gångart m m."

"I Western Horsemanship är det mer ryttaren som blir bedömd vad det gäller ridskicklighet, sits och hjälper. Man börjar med ett individuellt mönster där de tävlande rider en och en efter ett föreskrivet mönster som kan variera från olika klasser. Sen rider alla deltagarna i klassen samtidigt för bedömning på fyrkantsspåret och då visas hästen i skritt, trav och galopp".

"I Trail ska man rida genom ett antal hinder som kan härledas från en ritt i naturen.
Följande olika moment kan ingå:

Öppna och stänga en grind från hästryggen
Gå över ett antal bommar
Gå över en bro
Rygga i en L-figur (av bommar)
Ta på och av en regnrock

Dessutom ska man visa upp hästen i de olika gångarterna skritt,
trav och galopp."

wolken fee skrev:
Givetvis passar din häst för en del av westerns grenar, som trail, horsemanship, ev reining.
Ditt sto är dressyr riden och med det har du många fördelar, men storleken och kroppsbyggnaden kan vara till nackdel, det är bara en fråga om vad för mål du har i ridningen.
Satsa du på att tävla upp i klasserna, så kommer du att upptäcka att hästen inte kommer att räcka till som klasserna reining osv.
Men givetvis skall du börja, vad väntar du på :rofl:

Okej, vad ska dom ha för kroppsbygnad då? PS. Hon är inte bara dressyrriden även hopp och terräng.;) :D

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att det finns hundratals trådar i ämnet häst som gapar men jag har läst igenom dem alla utan att hitta någon som stämmer överens...
Svar
19
· Visningar
2 470
Senast: Jolo
·
Ridning Jag har den senaste tiden ridit min medis barbacka, delvis pga kyla (det är varmt och mysigt att sitta direkt på hästen med vinterpäls)...
2
Svar
25
· Visningar
3 430
Senast: Pigalle
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 444
Senast: KSF
·
Träning Jag red in min treåring i Mars, redan i slutet av maj kunde vi utan problematik rida ut en kort runda själva runt stallet i alla...
Svar
0
· Visningar
964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka