Passar detta hösilage en fångponny?

G

gusfri

Jag har varit på jakt efter hö nu en tid, men hittade hösilage i minirundbal som jag undrar om foderkunniga kunde kommentera huruvida det passar en tränande fjordhäst på 350 kg som fick fång i höstas. Jag ska även utfodra det till min pensionerade arab på 450 kg, så där kanske jag måste komplettera med halm för att få tillräcklig ts. Här kommer analysresultatet på hösilaget iaf:

Torrsubstans 61 %
Smältbart råprotein 36 g/kg foder
Energi 6.1 MJ/kg foder

Råprotein 96 g/kg Ts
Smältbart råprotein 59 g/kg Ts
Energi 10 MJ/kg Ts
NDF 603 g/kg Ts
Socker 144 g/kg Ts

Tack på förhand!
Mvh Frida

Sv: Passar detta hösilage en fångponny?

Kvoten är ok men sockret är lite högt till en fånghäst.

(ge inte halm till en äldre häst med dessa värden på hösilage. Det kan t om vara så att araben behöver mer protein, beroende på hur gammal han är)

Jag hade inte gett det till en fånghäst. Sockret bör vara under 10% och det här ensilaget har ju 14,4% socker.

Har själv haft fånghäst och den undvek jag att ge hösilage, då det var för jobbigt för hans mage att klara av. Märkte direkt om någon hade råkat ge hösilage, även om han bara hade fått lite. Dålig mage, utslag och svullna ben var resultatet. :(

Han fick nöja sig med hö - och inget "superhö".

Det var synd... är så svårt att hitta bra, analyserat hö. Jag kontaktade Kr***ts foderrådgivare och frågade vad jag ska leta efter för hö, och hon sa följande: kvot 5,5-6, mellangrov struktur och god hygienisk kvalitet. Där är jag med, men hon sa även att det helst ska vara 1:a skörd. Innehåller inte 1:a skörden mest socker? Jag vill ha en bra kvot och det har ju det här hösilaget, men jag är orolig för att det är för mycket socker i. Hon sa även att ingen vet vad som är lagom mängd socker i hö, inte ens SLU vet vad som är lagom så jag vet inte vad jag ska tro när folk påstår vad som är lagom sockerprocent. Hur och var har ni fått den kunskapen? Tacksam för alla kunniga tips!

Att inte SLU vet hur mkt socker en fånghäst klarar får stå för dem, det finns andra instanser och personer som forskat och undersökt kring ämnet, och rekommendationen är max 10% socker+stärkelse. detta gäller alla foder, inte enbart hö. Sen finns det fånghästar som inte är insulinresistenta och kan klara av en något högre sockerhalt.

Det finns egt ingen orsak till att förstaskörd skulle vara bättre, sockervärdena kan nämligen variera från dag till dag! Dock är hö skördat i juni/juli ofta bättre sockermässigt eftersom det dels har vuxit länge (mer fiber), dels är temperaturen stabil. Men som sagt, det går aldrig att förutsäga sockervärdet, man måste analysera. Sen är det skillnad på var man gör analysen också eftersom vissa räknar in fruktan i sockervärdet och andra uppger detta för sig själv.

Läs på safergrass.org, där finns massa information om socker.

När det gäller fånghästar utan insulinresistens eller Cushing finns det inget som säger att socker är negativt!
PL

jag undrar om foderkunniga kunde kommentera huruvida det passar en tränande fjordhäst på 350 kg som fick fång i höstas.

Socker 144 g/kg Ts

Vilket företag har gjort analysen?

Orsaken till varför jag frågar är att Eurofins kallar socker för socker medan Agrilab kallar WSC för socker. WSC är inte socker utan socker + fruktan.

Hur mycket socker och stärkelse en IR-häst tål är individuellt. Varje individ har sitt eget ”tröskelvärde”.

Dom flesta IR-hästar brukar kunna klara en socker- och stärkelsehalt på ca. 10% men det finns hästar som klarar mer och det finns dom som klarar mindre. Eftersom du inte vet stärkelsehalten kan man översätta detta till ca. max 80 g socker/kg Ts.

Ditt hösilage har ”sockerhalten” 144 g/kg Ts, dvs. om analysen kommer från Eurofins så är sockerhalten en bra bit över det rekommenderade värdet. Att din häst ”tränas” är i och för sig bra och så länge du ger hösilaget efter träning är det nog inget problem. Du lär väl dock även ge hästen hösilage på morgonen och då är glukoskurvan (och därmed insulinproduktionen) som högst. Då hjälper det inte att du ”tränade” hästen dagen innan.

Kommer analysen från Agrilab kan sockerhalten vara betydligt lägre än 144 g/kg eftersom då även fruktan ingår i det angivna värdet. Tyvärr kan fruktanhalten variera inom vida gränser så det är omöjligt att veta hur mycket socker det finns om man bara har en analys av WSC.

Ojojoj, ju mer jag lär mig ju mer förvirrad blir jag, men det är väldigt roligt att läsa det ni skriver! Jag tror jag fortsätter leta efter hö istället, då det egentligen är hö jag vill ha. Analysen var förresten gjord av eurofins. Jag har varit i affärer, kollat blocket och frågat hästfolk men ingen vet något bra analyserat hö. Dock så tipsade en bekant som är hippolog, att en tjej som sålde hö till henne i det stall hon stod i förut, har hö som det inte ska vara mycket krut i. Dock är inte detta hö analyserat, men iom att det är ängshö och att hon själv använt det till sina egna hästar så påstår hon (hippologen) att det skulle passa. Men vågar jag köpa hö för att sedan analysera det? Tänk om det är skyhög sockerhalt? Jag har inte pratat med den här tjejen än, det bästa är ju att ringa och fråga och nämna att jag har en fånghäst.

Visserligen, men de allra flesta hästar som får fång är IR i olik grad. Såvida det inte rör sig om fång pga fem mil i galopp på asfalt, förgiftning pga kvarbliven efterbörd, ätit en hel säck havre, fått kortison etc så måste man ha koll på socker och stärkelse i fortsättningen!

Eftersom TS är orolig för socker antar jag att hästen får problem av just socker.

Ett påstående som jag inte kan säga är falskt men ändå kan anses vara helt obevisat!
Du glömde fruktan från bete!
PL

Du kan ta analys själv, köp en mindre mängd och analysera eller analysera innan du köper. Det bör ju bonden bara vara glad för.

Här är det också jättesvårt att få tag på bra hö, och då pratar jag hö som ej dammar eller möglar.... Att få bra värden är lyx. Så jag har köpt från den enda jag vet som alltid gett oss bra hö, och analyserat själv. Som tur är var det okej.

Om du blötlägger höet i minst en timme så kan sockerhalten reduceras med upp till 30%. Så om du hittar något lägre så KAN det hjälpa. Men exakt hur mkt socker man lakar ur beror på vad det är för gräs och går inte att säga exakt.

Som spaderäss förklarat många gångar här så ger fruktan i de mängder som finns i gräs inte fång. Det är sockret som är boven, dock följs socker och fruktahalt åt, dvs högt fruktan innebär nästan alltid högt socker.

Spaderäss kan förklara det mer vetenskapligt.

Jag vet inte vem spader ess är o om h*n kan anses ha tillräckligt på fötterna när det gäller teorin om fruktan från bete.
Finns heller ingen annan modell som skulle förklara fång på icke IR hästar.
PL

Visst skulle bonden bli glad, men jag blir inte lika glad om det visar sig att höet absolut inte passar. Det här höet som hippologen tipsat om är även i storbal=inte så bra ur förvaringssynpunkt för min del. I stallet där min medryttarhäst står finns hö i småbal som inte dammar och som luktar gott, men det har inte heller analys såklart. De väntar på att jag ska bestämma mig om jag vill köpa, för det finns fler som vill köpa men jag är väldigt kluven. Det går ju inte att se på hö vad det innehåller, en måste göra en analys för att få en hum. Tack för att ni är så snälla som skriver, uppskattas!

Enbart sockeranalys kostar bara runt 200 kr så även om du inte köper det sedan så har du ju inte förlorat så mycket pengar.

Var hittar jag en sådan analys? På eurofins måste man göra hela basanalysen för att få med socker... Har kollat med tjejen med storbal, hon hade ju ingen koll på vilka balar som var från vilka marker så det var ju blandade balar med gräs och klöver. Killen med småbal hade vallfoder som var ekologiskt odlat, skördat i juli med timotej i.

Ett påstående som jag inte kan säga är falskt men ändå kan anses vara helt obevisat!
Du glömde fruktan från bete!
PL

Det finns tyvärr dåligt med officiell statestik på orsaken till varför hästar får fång. Den enda officiella statestik som jag känner till är denna:

http://www.equinescienceupdate.com/articles/ppidirlam.html

På Helsingfors hästsjukhus gjorde man en undersökning för några år sedan och konstaterade att för ca. 90% av de fånghästar som kom in till kliniken så var orsaken till sjukdommen endokrinopatisk, dvs. en hormonell obalans. Två tredjedelar av dessa diagnostiserades som Insulin Resistenta och den andra tredjedelen som Cushings. Förmodligen var antalet i verkligheten ännu större både för IR- och Cushingshästar eftersom man endast gjorde ACTH-test på hästar med lång päls och långt fler hästar är i verkligheten IR än de som diagnostiseras. Sannolikheten för att en IR-häst inte diagnostiseras som IR är betydligt större än att en icke IR-häst diagnostiseras som IR (“false negative” är vanligare än “false positive”). Lång päls hos Cushingshästar brukar komma ganska sent i sjukdomstillståndet så man missade säkert ett antal Cushingshästar också.

I det aktuella fallet rör det sig om en fjordhäst som tillhör de raser som är predisponerade för IR. Att hästen fick fång i höstas gör också att Cushings inte kan uteslutas. Som du kanske vet är många Cushingshästar även IR.

Att hästar skulle få fång av fruktan är nog mest en skröna. Teoretiskt kan hästar få fång av fruktan, i alla fall om man slangar in stora mängder inulin momentant i hästen. Om hästar kan få fång i praktiken genom att ta in fruktan i gräs eller hö är en helt annan sak. Tittar man på den mängd fruktan som Pollitt gav till ponnyer som en bolus (7,5 g/kg kroppsvikt) så motsvarar detta 3,75 kg ren fruktan för en 500 kg häst. Om hästen äter 2,5% Ts av sin kroppsvikt, dvs. 12,5 kg Ts (62,5 kg gräs med Ts = 20% eller 15 kg hö med Ts = 84%), per dag så skulle fruktanhalten behöva vara 30%.

Det är svårt att hitta forskningsstudier av fruktanhalter i gräs men följande är från en sådan studie: “The concentration of fructan in ryegrass was highest in September and reached a maximum of 21% DM in the stem, whereas the concentration of fructan in the leaves never exceeded 4% DM”.

Engelskt rajgräs är känt för att kunna innehålla de högsta fruktanhalterna. Fruktanhalten är också beroende på förhållandet blad : stjälk och är störst i grovt, moget gräs (av denna orsak var fruktanhalten högst i september). Med blad : stjälk-förhållandet 1 : 3 så blir den totala fruktanhalten maximalt ca. 17% om man använder ovanstående värden. Hästen betar i praktiken under nästan alla dygnets 24 timmar och tar man hänsyn till att fruktanhalten varierar över dygnet och är betydligt lägre på morgonen än på eftermiddagen så är den genomsnittliga fruktanhalten i verkligheten förmodligen långt under 17%.

Någon refererade till Katy Watts hemsida www.safergrass.org. Katy säger följande om fruktan och laminitis: ““I have a problem with the fructan-gut damage theory, because it is impossible for a horse to ingest as much fructan in full day of grazing worse case scenario for grass fructan concentration as the amount necessary to induce laminitis in a clinical setting.”

Jag kan inte se annat än att sannolikheten för att hästen skulle ta in så mycket fruktan att det skulle leda till laminitis/fång är nästan obefintlig. Jag känner inte heller till ett enda fall där man har konstaterat att hästen har fått fång p.g.a. fruktan i gräs eller grovfoder. Gör du?

Jag trodde inte att IR testen var så pass tillförlitliga att man kan avskriva fruktanrisken så som du gör.

Hur många fall finns det där man har konstaterat dvs är helt säker på att en häst har fått fång pga socker i fodret?

Jag har ingen medicinutbildning men och undrar hur man kan göra en sådan studie där man konstatera att i stort sett alla hästar som får fång gör det pga att de är IR och att de har reagerat på den höga sockerhalten (och inte på ngt annat).

Jag tror efter att ha läst en hel del studier att det säkert kan vara så att många fånghästar är IR och att sockerfaran är stor och att man bör respektera den. Men jag förstår inte hur man kan avskriva risken för fruktan och påstå att det är ofarligt. Det är så många faktorer som påverkar hur ett detta går till och vad jag vet så är man fortfarande osäker på hur ett fånganfall startar.

Pollit har vad jag vet inte gjort några studier på hur låga koncentrationer fruktan som kan vara farliga för enstaka hästar.
Känner du till ett fall där det verkligen är visat att socker utlöst fång! Jag vet flera där det verkar sannolikt liksom jag vet ett antal där det utgående från växtförhållanden verkar sannolikt att fruktanr utlöst fång.
PL

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
638
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
424
Senast: Elo
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 263
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
996
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17