Passande hingst till arabsto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Rapid
  • Startdatum Startdatum
R

Rapid

Har planer att betäcka mitt arabsto i vår, och då jag är novis inom området avel, behöver jag lite råd om val av hingst. Stoet är polskt e Granit u Makieta ue Espri.

Hon är B-premierad och av god typ, vackert huvud, bra hals och bål, något överbygd bak, ok benställning och ordinära gångarter (skriver ur minnet från premieringsprotokollet...). Just gångarterna var där hon fick lägst poäng. Kan totalpoängen blivit 35 p måntro? Inte under i alla fall.

Hon en trevlig ridhäst, utbildad LA/LA med placeringar i hoppning upp till LA. Aldrig startad dressyr. Större förutsättningar för hopp än dressyr, m h t att hon är överbygd bak - d v s svårt att sätta under sig. Maxad D-ponny. I verkligheten dock 150 +.

Önskan är en polsk hingst som passar hennes stam, som jag fått för mig är en bra sådan. Vill ha en hingst med bra exteriör och steg samt ridbarhet. Gärna av lite grövre modell, men med bibehållen typ. Steget är viktigt då vår dam inte utmärker sig där och då det är en ridhäst vi vill få fram.

Vår målsättning är att behålla fölet, men också att förutsättningarna för att få ett bra föl skall vara så stora som möjligt.

Är det någon som har något att bidra med?

Är det något jag skrivit som är helt uppåt väggarna så varsågod att rätta mig :D

Jag råder dig att kontakta uppfödaren (eller ägaren vid premieringstillfället) till stoet, där får du kanske de bästa råden.

Stoet har ju haft föl förut, eftersom hon är B-pr. :)

Jag gillar Milagro som är polsk med bra gång, har gått galopp men även andra grenar. Han lämnar rätt stort har jag för mig och har varit i avel ett bra tag. Vet dock ej om de passar härstamningsmässigt men ägaren är bra på sånt.

Elcatero lämnar väl egentligen inget övrigt att önska...han har väl nästan allt. :cool:

Jo, jag kommer även kontakta uppfödaren. Dock är det 10 år sedan hennes senaste föl.

Milagro har jag funderat på, men vill gärna veta mer om hur de skulle passa härstamningsmässigt.

Annars har jag hört mycket gott om Glaz, om man vill ha gammalpolskt blod.

Förutom att han inte är helpolsk då.. eller har jag fel där? Har precis för mig att han även har engelskt (?) i sig.

Hmmm, som sagt, inte lätt.

Milagro är helt polsk (av gammelpolska linjer).

Jag har skickat ett pm till dig.

Sv: Passande hingst till arabsto?

Prova Firitzio s.a. Det har jag gjort. Men fölet är inte fött än. Han kom till sv. förra året

Preference (Pers x Ceremona/Algomej) har mycket gammal polsk bruksstam (galopp) och har även blivit svensk rikschampion och junior rikschampion själv. Han nedärver mycket bra gångarter och som ett extra plus (om man nu tycker att det är ett plus :)) så får han nästan bara stoföl.

Ett annat förslag på gammal polsk stam är Elton (Etnograf x Elizbieta/Cadyk). Han blev årets arab i körning 1998 och nedärver bra rörelser, bra typ och mycket trevligt temperament.

PM:a mig om du vill veta mer. Jag har kontaktuppgifter och mer info. OBS! Jag har inget eget intresse i dessa hingstar, känner inte ens ägarna. ;)

Carina på Silver Arabians

Förresten, är ditt sto Marguerite? I så fall känner jag hennes senaste (enda?) avkommas ägare. Mycket trevligt sto efter Chock (f ö även pappa till alla mina tre avelsston). I så fall kan jag rekommendera honom också.

Carina på Silver Arabians

Det ogillas väl egentligen at tjag svarar på frågan, men ....
Jag äger Milagro och även han har en väldigt unik gammelpolsk stam med MYCKET galoppblod i ådrorna.
Har PM:at Dig för mer info!

mvh
Carina

Sv: Re: Passande hingst till arabsto?

Rapid skrev:
Milagro har jag funderat på, men vill gärna veta mer om hur de skulle passa härstamningsmässigt.

Annars har jag hört mycket gott om Glaz, om man vill ha gammalpolskt blod.

Svar på första frågan - ja

Svar på andra frågan - tror inte Glaz finns i avel längre...har i alla fall inte sett han annonserats på senare år...men annars ja även på honom!

mvh
Carina

Sv: Re: Passande hingst till arabsto?

Rapid skrev:
Förutom att han inte är helpolsk då.. eller har jag fel där? Har precis för mig att han även har engelskt (?) i sig.

Hmmm, som sagt, inte lätt.

Det stämmer polsk-Crabbet-Old English

mvh
Carina

åke skrev:
Prova Firitzio s.a. Det har jag gjort. Men fölet är inte fött än. Han kom till sv. förra året

Inte helpolsk utan en mix av polsk-amerikansk-rysk-egypt
28 p exteriört och 32 p ridprov Klass III på avelsvärdering i fjol...

mvh
Carina

Hos Prinsens Araber i Flen har du ju både Nipr och Emerald, som jag tycker ser hur trevliga ut som helst båda två. Lite små kanske, om man är på jakt efte rnåt som ska bli stort. Men det går ju inte att förutspå i vilket fall.
Nipr tävlas i både distans (MSV) och dressyr (LA) och Emerals har gått galopp och distans.

vad jag vet så har Firitzio haft enorma utställnings framgångar både i Belgien och Holland. Han kanske inte är så himla bra då? Ska jag satsa på något annat i år.

Jag gillar Chock jättemycket.
Han lämnar dessutom oftast jättetrevliga avkommor.
Själv är han ju en mycket trevlig ridhäst vilket han oxå nedärver.

// Anna

åke skrev:
vad jag vet så har Firitzio haft enorma utställnings framgångar både i Belgien och Holland. Han kanske inte är så himla bra då? Ska jag satsa på något annat i år.

Tja, tycker klass-indelningen och avelsvärderingspoängen/ridprovpoängen säger en hel del...Det är trots allt hästkunniga människor i avelsvärderingskommittéen + rasrepresentanter......
Sedan vad de har för utställningspoäng är en helt annan sak.....där värderas inte samma saker.....eftersom det är frågan om ren show där....

mvh
Carina

Ok. Men han har ju en toppen stam som är svår att hitta i sverige. Dessutom var han dåligt förberedd inför bruksprovet då han inte hade varit i sverige länge

Liknande trådar

Avel Har efter många funderingar fram och tillbaka tänkt mig att ev betäcka min D-ponny nu till våren/sommaren. Ponnyn ifråga är ett arabsto...
Svar
14
· Visningar
2 247
Senast: Mabuse
·
T
Avel Jag vet att jag är väldigt tidigt ute när jag frågar om detta men jag klarar inte vänta. :p Det är nämligen så att jag skal betäcka...
2
Svar
20
· Visningar
2 739
Senast: Gazque
·
Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 610
Senast: Fredag
·
I
  • Låst
Avel Kom igen nu! Jag behöver bolla lite idéer med sådana som kan det här med avel. Jag har ett 11 år gammalt sto efter D-Day - Martini -...
Svar
2
· Visningar
1 046
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka