Sv: passande D-ponny hingst
Jaha nu har du fått några skopor om olämpligheten i dina funderingar.
Jag skall försöka delge dig istället av min erfarenhet ifrån korsningsavel för att du skall hitta så lämplig hingst som bara går.
Du har en Arab/ haflingerkorsning, korsningen i sig själv är inte speciellt konstig då arabblod ingår i Haflinger. Nu ingår arabblod i mer eller mindre utsträckning och det finns någon form av minsta procent arabblod för att Haflinger skall räknas som renrasiga.
Korsningar registreras i ASRP och det är säkert din också, lite beroende vem som är far och mor så har din korsning fått sin raskod.
Är det Araben som är far är korsningen registrerad i raskod 93 som korsningsponny.
Är Haflinger korsningens far så är din korsning registrerad i raskod 99 som ej erkänd för ridponnyavel.
Det är haflinger som inte är erkänd ras och vill du gå vidare och betäcka med en ridponnyhingst så kommer avkomman att räknas som korsning och inte ridponny eftersom den på mödernet för ej erkänt blod.
Detta har dock ingen praktisk betydelse utan endast att avkomman inte kan stambokföras som bruksdjur.
Ridponnyhingstar är oftast korsningar med welsh/fullblod eller NF/fullblod, att använda en sådan hingst blir ju en korsning mellan minst tre raser. I och för sig inte helt ovanligt i ridponnyavel där det ibland i vissa individer kan finnas ännu fler raser närvarande. Ditt problem blir snarast att det blir svårt att förutsäga hur avkomman kommer att se ut. Skulle jag välja ridponnyhingst skulle jag välja en hingst med rätt mycket fullblod och med relativt lite ponnyblod.
Denna korsning kan du dessutom välja att gå åt ena eller andra hållet med. Betäcka med en Haflinger hingst så går du ett steg tillbaka mot haflinger rasen. En avkomma efter haflingerhingst blir dock registrerad som ej erkänd korsning i raskod 99 och den hamnar utanför ridponny utställningar och ungponnyaktiviteter.
Eller gå åt andra hållet och betäcka med en renrasig arab. Väljer du att använda en arab så är det kanske lämpligast att använda en som är brukstestad för ridponnyavel.. Oavsett om du använder en ”ridponnyarab” eller en annan Arab så kommer avkomman att registreras i ASRP med raskod 93 och den får ställas ut på utställningar och har full behörighet på ungponnyaktiviteter såsom treårstest, kvalitetsbedömningar och ungponnychampionat.
Hingstförslag på lämpliga hingstar för din Haflinger/Arabkorsning
Ridponnyhingstar med litet ponnyblod och mycket fullblod är:
Vitluvens Curbits, Veronas Bogi.
Arabhingst brukstestade för ridponnyavel.
Aydin
Dessa hingstar finns närmare beskrivna på ASRP´s hemsida
http://www.asrp.nu/gklista.html
Där finner du även fler hingstar som du kanske finner lämpliga.
Vad du bör akta dig för är att till nästa generation blanda in nytt blod från någon annan ponnyras såsom Connemara, NF o.s.v
Kanske mina hingstförslag är lite väl "spruttiga", men jag tror inte det blir så farligt då ridponnyhingstarna är temperamentstestade och du måste själv känna in ditt stos temperament för att avgöra om det är lämpligt med en avkomma som hamnar så här pass högt i blod.
HPÅ