passande D-ponny hingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare BrokenSilence
  • Startdatum Startdatum
B

BrokenSilence

Har ett korsnings sto som jag funderar på att betäcka och det skulle vara roligt om någon vet någon trevlig hingst som passar in på min något konstiga beskrivning..

Mitt sto är en korsning av haflinger och arab. ca. 143 cm hög.

söker en d-ponny hingst med korrekta ben och välvinklade bakben. Vill oxå att hingsten ska vara relativt kort o kroppen och inte alltför grov. gärna en tydligt markerad manke. Ej fux.

någon som vet någon hingst som kan passa in på det här?

Sv: passande D-ponny hingst

Vad skall du med avkomman till ?

Varför inte fux ? Avlar du på färg eller på individ ? Dessutom så kan fuxanlaget vara dolt så fux kan du få även om hingsten är brun eller skimmel...

Har tänkt behålla avkomman själv och så småningom använda den till gymkhana men även allround.

Vill inte ha fux efter att jag läste att det var ett så dominant anlag att alla världens hästar kommer att bli fuxar. vet inte huruvida detta stämmer, men ändå. Individen är för mej det viktigaste, och om avkomman skulle få fuxfärgen så gör det mej absolut ingenting. känns bara lite tråkigt eftersom det nästan garanterat blir en fux om en av föräldrarna är det.

Fel, fel fel angående fuxfärgen. Var har du läst det TOTALT felaktiga att det är så dominant att alla hästar skall bli fuxar...????

Fux är ett recessivt anlag, dvs precis TVÄRT om emot dominant. Det syns bara om hästen har TVÅ fuxanlag, annars ligger det dolt. På en skimmel räcker det med ETT skimmelanlag så syns det. ¨

Allvarligt talat så skulle jag inte betäcka ditt sto alls, eftersom jag tror att du lätt kan köpa en sån ponny som du är ute efter. Och en Haflinger är väl inte precis den ultimata gymkhanaponnyn.

Xeline skrev:
Allvarligt talat så skulle jag inte betäcka ditt sto alls, eftersom jag tror att du lätt kan köpa en sån ponny som du är ute efter. Och en Haflinger är väl inte precis den ultimata gymkhanaponnyn.
Hum hum, vad du tycker spelar väl ingen roll. eftersom det är nån annan som äger stoet och är den som ska betäcka sitt sto??

poloplayer skrev:
Hum hum, vad du tycker spelar väl ingen roll. eftersom det är nån annan som äger stoet och är den som ska betäcka sitt sto??

Det finns alldeles för många hästar födda "för att ha dom själva"... sedan ändrar uppfödaren sig och hästen skall ändå säljas...

Jag tror också att det är bättre att köpa en annan häst...

Nej. jag vet att folk inte brukar bry sig om vad andra tycker. När det gäller att betäcka sitt fiiiiiiiina sto.

men om nu tjejen (eller killen) skall ha den till Gymkhana - så är ju faktiskt inte rasen Haflinger precis idealisk eller hur ? Och har man ett syfte med aveln, vilket den här personen faktiskt verkar ha så är det ju dumt att göra fel redan från början när man faktiskt kan KÖPA en sån häst man är ute efter. Det är inte minst ekonomisk idioti att försöka avla fram det man vil ha när grundmaterialet är alldeles galet.

En arabkorsning lär väl passa utmärkt till Gymkhana....
och snälla snälla, här är det en tjej(kille) som vill ha lite råd,
det finns ingen anledning att vara så nedlåtande,
vi lever i ett fritt land, och vem som vill får faktiskt betäcka sitt sto när dom själv vill!

Fuxanlaget är recenssivt, och det är ingen risk att alla hästar skulle bli fuxar, så strunta i färgen och välj hingst utefter dina andra önskemål istället.

Kanske fullblod skulle passa? Det finns flera fullblod i ridponnyaveln som skulle funka, Green River xx är min favorit för tillfället, men det finns fler. Eller kanske lägga på arab igen, dock har jag ingen koll på vilka arabhingstar som finns att tillgå eller deras meriter.

Jaha nu har du fått några skopor om olämpligheten i dina funderingar.
Jag skall försöka delge dig istället av min erfarenhet ifrån korsningsavel för att du skall hitta så lämplig hingst som bara går.

Du har en Arab/ haflingerkorsning, korsningen i sig själv är inte speciellt konstig då arabblod ingår i Haflinger. Nu ingår arabblod i mer eller mindre utsträckning och det finns någon form av minsta procent arabblod för att Haflinger skall räknas som renrasiga.

Korsningar registreras i ASRP och det är säkert din också, lite beroende vem som är far och mor så har din korsning fått sin raskod.
Är det Araben som är far är korsningen registrerad i raskod 93 som korsningsponny.
Är Haflinger korsningens far så är din korsning registrerad i raskod 99 som ej erkänd för ridponnyavel.
Det är haflinger som inte är erkänd ras och vill du gå vidare och betäcka med en ridponnyhingst så kommer avkomman att räknas som korsning och inte ridponny eftersom den på mödernet för ej erkänt blod.
Detta har dock ingen praktisk betydelse utan endast att avkomman inte kan stambokföras som bruksdjur.

Ridponnyhingstar är oftast korsningar med welsh/fullblod eller NF/fullblod, att använda en sådan hingst blir ju en korsning mellan minst tre raser. I och för sig inte helt ovanligt i ridponnyavel där det ibland i vissa individer kan finnas ännu fler raser närvarande. Ditt problem blir snarast att det blir svårt att förutsäga hur avkomman kommer att se ut. Skulle jag välja ridponnyhingst skulle jag välja en hingst med rätt mycket fullblod och med relativt lite ponnyblod.

Denna korsning kan du dessutom välja att gå åt ena eller andra hållet med. Betäcka med en Haflinger hingst så går du ett steg tillbaka mot haflinger rasen. En avkomma efter haflingerhingst blir dock registrerad som ej erkänd korsning i raskod 99 och den hamnar utanför ridponny utställningar och ungponnyaktiviteter.

Eller gå åt andra hållet och betäcka med en renrasig arab. Väljer du att använda en arab så är det kanske lämpligast att använda en som är brukstestad för ridponnyavel.. Oavsett om du använder en ”ridponnyarab” eller en annan Arab så kommer avkomman att registreras i ASRP med raskod 93 och den får ställas ut på utställningar och har full behörighet på ungponnyaktiviteter såsom treårstest, kvalitetsbedömningar och ungponnychampionat.

Hingstförslag på lämpliga hingstar för din Haflinger/Arabkorsning
Ridponnyhingstar med litet ponnyblod och mycket fullblod är:
Vitluvens Curbits, Veronas Bogi.

Arabhingst brukstestade för ridponnyavel.
Aydin

Dessa hingstar finns närmare beskrivna på ASRP´s hemsida http://www.asrp.nu/gklista.html
Där finner du även fler hingstar som du kanske finner lämpliga.

Vad du bör akta dig för är att till nästa generation blanda in nytt blod från någon annan ponnyras såsom Connemara, NF o.s.v
Kanske mina hingstförslag är lite väl "spruttiga", men jag tror inte det blir så farligt då ridponnyhingstarna är temperamentstestade och du måste själv känna in ditt stos temperament för att avgöra om det är lämpligt med en avkomma som hamnar så här pass högt i blod.
HPÅ

Jag tycker det låter som en bra korsning, för att få fram en gymkhanaponny! Stadigheten & hållbarheten från haflingern, som också brukar vara stadiga på fötterna. Snabbheten & lyhördheten från araben.
Jag har några förslag på hingst;
Prince River xx, alltså engelskt fullblod. Bra häst som har gett många bra hästar. Trevlig mentalitet inte minst. Bra om du vill ha en elegantare häst.
Aydin ox, alltså arab. Samma som ovan, med tonvikt på mentalitet och hoppförmåga.
Likstahöjdens Komet. En mycket trevlig ridponnyhingst. Bra stam med mycket fullblod, vilket kan vara bra för dig. Suverän hopponny!
Dessa hingstar är alla godkända för avel med ridponnyer, vilket innebär att dom inte bara är vackra. Det finns naturligtvis hingstar av andra raser som skulle passa, men det är ridponnyerna jag känner till. Som du förstår tycker jag att du ska välja en ädel ponny, som kan tillföra den snabbhet och ridbarhet du önskar.
Lycka till!

Nedlåtande ?

Bara för att jag inte jamsar med och tycker det är en skitbra idé utan försöker få vederbörande att kanske tänka på vad h*n egentligen är ute efter ?

Är det viktigaste att betäcka märren eller att hästen är lämpad för vad man tänkt ?

För mig är det STOR skillnad. Om man som den här personen faktiskt har en idé med sin avkomma så vore det ju synd om det blev helt fel. För avkommans skull och för uppfödarens plånbok.

Jag tycker PerÅke och Skrocken har kommit med mkt intressanta funderingar, om dom har jamsat med eller inte, får väl andra avgöra,
däremot vidhåller jag att en korsning arabXhaflinger torde vara en ypperlig gymkhanahäst.

Halloj. Jag har en korsning Haflinger-quarter och en quarter-tinker båda är ett år. Köpte dom nyligen. Vet någon vart jag skall regga dom

Korsningar med ponnyblod registreras i ASRP.
http://www.asrp.nu

Korsningar mellan de flesta hästraser registreras i Svensk hästavel (SH)
http://www.Svehast.se

Huruvida Haflinger är en ponnyras eller inte är jag inte säker på--dom har ivarjefall tidigare varit medlemmar i Svensk ponnyavel (SPAF) men är det inte längre.

till Åke från Per-Åke som tror att SH är rätt "hemvist" för dina korsningar

Jag har för mig att haflinger hör till SPAF sedan ett par år tillbaka.

Dessutom vill jag ge dig, PerÅke, en eloge för att du tar dig tid att på ett informativt & utförligt sätt tar dig an ridponny-/korsningsfrågor. :bow: :bow: :bow:

Förra året gick Haflinger ur SPAF med följd av att de inte får visas på utställningar som SPAF ansluten avelsförening håller i.

Tack Dalatjej !!!!!

Haflinger har på egen begäran för ett par år sedan gått ur SPAF. Haflinger är en ras som likt Island håller ponnyhöjd men är hästraser.
Man får skilja på rastillhörighet(ponnyraser) och ridsportförbundets regler om att en "häst" inte får vara högre än 148 cm för ponnytävlingar.
Haflinger har haft svårt att hitta "allierade" i Sverige. Först var dom med på kallblodens avelsvärderingar, för att flytta till SPAF och vara med på de "långbenta" ponnyernas prenmieringar--nu håller dom egna avelsvärderingar på sin riksutställning (tror jag).

Ridponnyavel och korsningsavel är knepigt och av den anledningen är det oftast ett rätt stort tvisteämne, samtidigt som sakkunnig information till villrådiga stoägare saknas.

Ridponnyavel, avel mellan två korsningar har den besynnerliga knepigheten att det är mycket svårt att förutsäga hur avkomman kommer att se ut.
Avkommor mellan två korsningsföräldrar kan bli totalt olika varandra. Bäst är att tänka sig hur en kull valpar ser ut med en korsningsmor och en korsningsfar--av tio valpar i en kull så blir i princip ingen lik den andra, det blir höga-långa korta låga-strävhåriga--släthåriga o.s.v.
Samma sak gäller förstås med hästar. Av den anledningen brukar jag säga att man skall inte i sina korsningar som man vill använda i avel ha allt för många och olika raser. Undvika för stort--för smått--för grovt o.s.v.
Alla olika storlekar och typer man stoppar in kommer också ut, fast i olika konstellationer.

En känd Tysk ridponnyuppfödare sa nyligen detta:
" jag får 8 föl per år efter goda ston, ett blir för litet, ett blir för stort, ett blir knäppt i huvudet, ett blir för slött, ett rör sig bra bakifrån, ett rör sig bra fram, av 8 föl kan jag få ett - max två som är bra, de kostar pengar, resten säljer jag billigt."

I förstakorsningar har man på inget sätt dessa problem, avkomman blir alltid ett mellanting mellan sina föräldrar. Det är lätt att förutsäga och man behöver inte bekymra sig speciellt mycket. Korsningsavel är ett snabbt och enkelt sätt att producera bruksponny.

Korsningar har egentligen ett enda stort problem och det är var hör dom hemma ??
Far från en ras och mor från en ras. ASRP är rasföreningen som haft ansvaret att samla upp alla korsningar, i ASRP har korsningarna även ett avelsvärde i ridponnyavel.

Nu har under de senare åren tillkommit flera avelsföreningar som själva registrerar sina avkommor som är korsningar.

Så förutom ASRP, så kan man i dag registrera sin korsning i:

Welsh föreningen registrerar korsningar med minst 12% welshblod i raskod 87 (P/B). Ponny registrerade i raskod 87 kan ställas ut på utställningar och kan deltaga i treårstest och kvalitetsbedömningar och ungponnychampionat.
Alla welshkorsningar har dessutom en form av avelsvärde, korsningshingstar kommer att kunna avelsvärderas och antagligen få stamboksnummer--en kvalitetsbok för welshkorsningar är på förslag..
I dag om man vill använda en welsh korsning som hingst får den avelsvärderas som "specialras".

ASVH, har en raskod 54 för halvblodskorsningar. Ponnykorsningar med raskod 54 har inget avelsvärde i ASVH.
Ponnykorsningar med raskod 54 har ej heller tillträde (utom tävlan) till SPAF aktiviteter (se ovan).

Arab har en raskod för arabkorsningar P/B, jag tror det är raskod 52. Ponnykorsningar med raskod 52 har inget avelsvärde.
Ponnykorsningar med raskod 52 har ej heller tillträde(utom tävlan) till SPAF aktiviteter (se ovan).

HPÅ

Jag håller med "Skrocken" om att Likstahöjdens Comet vore ett bra val. Det är en MYCKET trevlig RP-hingst! Han är tävlad i hoppning, med placeringar, bland stora hästar. Han är även en pålitlig körhäst, även det ett bevis på stabilt psyke.

Jag tränar min egen pålle hos ägarna och har sett en hel del av Comet, både på hemmaplan och ute på tävling. Han har ett sunt psyke och färgen är härlig ... bork! Dessutom har han en hel del arabblod i ådrorna ;) vilket tilltalar mig.
Lycka till!
/Anne

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 942
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 779
Avel Jag har ett Welsh Cob sto på 144 cm som jag funderar på att betäcka, så nu letas det hingst. Letar efter hingst med Welsh utseende...
Svar
5
· Visningar
1 706
Avel Jag har letat som en galning på nätet efter en hingst jag tror passar mitt sto . Finns aldelles för många bra. Mitt stos svagheter är...
Svar
12
· Visningar
1 549
Senast: xDollyx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross