passaktik tölt

cress

Trådstartare
Hur gör jag igentligen för att få min nya häst mer taktren i tölten.. Nu har hon riktig passaktig tölt:crazy:.. Vi har inte hunnit åkt till tränare än, men vi ska.. Tänkte bara be er om råd och tips,vara lite förberedd alltså..

Sv: passaktik tölt

Mycket lösgörande arbete är mitt råd:) Skänkelvikning, öppna, sluta, bak och framdels vändning, jobba på volter ställa o böja osv.

Ofast beror de nog på att bakdelen inte riktigt hänger med (rätta mig gärna om jag har fel) Så öva lite tempo växlingar också, och att du kör lite övergångar, som också är lösgörande!

Men att söka upp en tränare är ju det bästa:)

När jag va på island och träna hästarna där sa min tränare åt mig att sätte upp en volt med en lina i ridhuset och där skulle jag rida runt denna cirkel (på utsidan) och ställa hästen mot linan i tölt och hästen fick genast mk renare tölt.. Så ja öppna, sluta, skänkelvikning tror jag

Hur gör jag igentligen för att få min nya häst mer taktren i tölten.. Nu har hon riktig passaktig tölt:crazy:.. Vi har inte hunnit åkt till tränare än, men vi ska.. Tänkte bara be er om råd och tips,vara lite förberedd alltså..

Hur fungerade tölten under provridningen/för den gamla ägaren? Du kanske behöver lite hjälp med att hitta "töltknappen" på din häst.

Hästen reds aldrig utav ägaren när jag provred..(Det var långt att åka dit och snöstorm så jag provred inte så mycket heller,märkte att hon verkade snäll och trygg vilket var huvudsaken),Ägaren hon erkände sig som inte så kunnig utan nybörjare på islandshäst.. mest riden som tre gångare tror jag..

Hon köptes enbart igentligen åt min mor som letade en lugn häst att kunna rida.. Men ju mer jag rider och tränar henne desto mer piggare och framåt har hon blivit.. Mor vågar knappt rida henne längre.. bara skritt i så fall..

Nu ska vi i väg till min islandstränare på måndag,då tar jag med detta sto för att lära oss lite tips och få lite råd.. Men med hjälp av mycket sidoförflyttningar och öppna så har jag märkt att det blir bättre och bättre.. Men hon orkar inte bära sig så det blir bara korta korta sträckor.. alltså mycket tempo växlingar.. skitt tölt trav skritt osv.. Jag lägger även in halter i mellan åt..

Tror ni Jag är på "rätt spår" med min träning av henne?:angel:

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 332
Senast: Lady_S
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 936
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar