Passaktig ....

Nenneh

Trådstartare
Min lilla isis har blivit väldigt passaktig på senaste tiden så nu undrar jag hur man får han i lite bättre form??? För tölten har han men blivit lite slarvig i den å e väldigt passaktig där oxå :confused: HJÄLP tack :angel:

Sv: Passaktig ....

Min lilla isis har blivit väldigt passaktig på senaste tiden så nu undrar jag hur man får han i lite bättre form??? För tölten har han men blivit lite slarvig i den å e väldigt passaktig där oxå :confused: HJÄLP tack :angel:

Är hästen passtaktig även i skritten alltså? Rid mycket i ojämn mark, nerför och uppför. Det är svårare för hästen att gå i passtakt då. Flytta också framdel / bakdel mycket. Rid över bommar / stockar. Rid i högt gräs/sand/vatten. Gå på volter. Träna även ifrån marken.

Är hästen mjuk och föjsam i sidorna? Det är viktigt, annars kan hästen lätt spänna sig och gå i passtakt.

Tack för råden ska genast testa på han :idea:å gå lite mer på volt fast han har svårt för d när man rider men att longera han e inga problem för där travar han å skrittar utan problem men han kan inte galopp så d e ju bra på sätt å vis har jag fått för mig :angel: Inga fler som har bra RÅD :confused:

Det låter som om balans och bärighet behöver tränas, parallellt med lösgörande. Försök att få tag i en instruktör som kan hjälpa er som ett ekipage, jag tror att ert problem kan vara djupare än så och därigenom kan du kanske få en helhetslösning och inte bara enstaka uppgifter.

Hej,
Jag har också haft (och har) väldiga problem med "min" hästs tölt reps trav att det gärna blir grissepass fast hon är jättemjuk!
Så idag när jag var ute och reda började jag att göra skänkelvikningar över vägen (lite grusväg) först i skritt och sen samma sak i tölten. Och det kändes väldigt bra, för efter ett para skänkelvikningar i tölten sa det klick och vi böljade fram!!! :banana:

Och det bäst var att det kändes som om allt lossnade och hon har ju lyft min lilla polla! Så jag kan stark rekomendera SKÄNKELVIKNING!!!

Funkar för oss! Lycka Till!:)

Hej,
Jag har också haft (och har) väldiga problem med "min" hästs tölt reps trav att det gärna blir grissepass fast hon är jättemjuk!
Så idag när jag var ute och reda började jag att göra skänkelvikningar över vägen (lite grusväg) först i skritt och sen samma sak i tölten. Och det kändes väldigt bra, för efter ett para skänkelvikningar i tölten sa det klick och vi böljade fram!!! :banana:

Och det bäst var att det kändes som om allt lossnade och hon har ju lyft min lilla polla! Så jag kan stark rekomendera SKÄNKELVIKNING!!!

Funkar för oss! Lycka Till!:)

Den övningen brukar jag också göra då Gauti går orent i tölten, den brukar fungera bra :)
Eller halt-tölt-halt-tölt är också en bra övning! Då ska halten ske på en gång man vill och hästen ska fram i tölt på en gång man vill.

Den övningen brukar jag också göra då Gauti går orent i tölten, den brukar fungera bra :)
Eller halt-tölt-halt-tölt är också en bra övning! Då ska halten ske på en gång man vill och hästen ska fram i tölt på en gång man vill.

Oj, det måste jag proca med min häst med. Är Gauti passaktig då eller travaktig?

Jag måste bara slänga ut en fråga, om hästen har väldigt mycket grisepass i hagen tyder det på att den kan vara 5-gångare?:confused:

Sofia

Oj, det måste jag prova med min! Är Gauti pass-eller travaktig när du gör det?

Jag måste bara fråga allmänt, om hästen har mycket pass eller grisepass (går mkt fort) i hagen, tyder det på att hon är 5-gångare eller är hon bara stel? :confused:
Jag har haft henne i 6 månader och innan dess har hon i stort sett bara grisepassat, då ägaren inte riktigt visste vad hon skulle göra åt det. :crazy:

Sofia

Oj, det måste jag prova med min! Är Gauti pass-eller travaktig när du gör det?

Jag måste bara fråga allmänt, om hästen har mycket pass eller grisepass (går mkt fort) i hagen, tyder det på att hon är 5-gångare eller är hon bara stel? :confused:
Jag har haft henne i 6 månader och innan dess har hon i stort sett bara grisepassat, då ägaren inte riktigt visste vad hon skulle göra åt det. :crazy:

Sofia

Ja, gör det! Det är en superbra övning, som dessutom gör att dom får med sig rumpan bra! :) Jag gör det både vid pass och travtakt, men oftast är det vid passtakt. Flytta åt sidan är också jättebra som du skrev. Men behöver inte vara skänkelvikning, utan jag brukar flytta Gauti åt sidan utan att han går frammåt nåt, han måste då korsa benen.

En fyrgångare kan också vara passtaktig, men jag tycker det låter mer som att detta är en 5 gångare ifall den visar såpass mycket pass i hagen.

Arbeta mycket med mjukgörande, volter, sidvärtrörelser, skritta & trava över bommar, rid ut i ojämn terräng, högt gräs/djup snö och klättra så får du nog en mycket smidigare och mjukare häst till slut med fina muskler! :)

Tack Gauti!

Jag testade faktiskt att lägga henne i pass igår, och jodå lite pass blev det!! Men vägar inte röra mer fören in instruktör är frisk!

När jag rider för min tränare säger han att man ska få hästen att söka sig framåt nedåt på en volt och skänkla hästen höger-vänster-höger-venster och hålla på så. När häster går framåt nedåt så säger han att den får en bra form och den spänner sig inte och blir mjukare.

Hade jag skänklat mina hästar så , så hade jag defenitivt inte fått dom att gå i rätt form !
Hej från hambo

Hade jag skänklat mina hästar så , så hade jag defenitivt inte fått dom att gå i rätt form !
Hej från hambo

Kanske inte i rätt form, men det är många tränare och icke tränare som gör på detta vis då dom skänklar hästarna. Man jobbar med en skänkel i taget / en sida i taget. Istället för att driva på hästen frammåt med båda benen samtidigt.

Hej från hambo

Varför inte? :confused:

Till TS; beror inte passaktighet ofta(st) på spänningar/problem i ryggen?

(Islänningar är inte mitt område men passaktighet förekommer ju inom alla raser)

Jag skulle kolla upp om din häst har ont någonstans. Min var halt på flera ben. Han brukar aldrig ha oren takt och plötsligt blev han mkt passtaktig. Åkte till vet och då visade det sig att han var halt på tre ben. Nu mår han bra efter behandling. Men självfallet kan det vara en fas i utvecklingen också. Kanske värt att kolla upp?

Ja d ska jag genast kolla upp om d e spänningar i ryggen :) Tack för tipset:idea: För ja har mina aningar om att d kan vara sadlen som är helt fel för honom å ska gå över till bomlös istället :)

hihi jag har ju redan berättat vad jag tycker, anser och tror=byt sadel den passar honom tyvärr inte.

sen börja träna mer mjukgörande gå mer på böjt spår ur i skogen och gå runt träd, ställa honom höger, vänster på rakt och böjt spår m.m allt det jag tippsat om:)

vi får ut och träna mer sen när thengill e i kondis med:)

Min häst var mkt svårtöltad när jag tog över honom. Det blev bra efterhand med uppbyggnadsarbete och regelbunden hjälp från en duktig islandsinstruktör. Tyvärr "tappade" pålle både tölten och takten efter ett par år. Blev ngt framtung, passaktig, "fuskade" vid vissa övningar och var inte alls en glad häst vid ridning och träning. Det var inget att tveka om, besök och röntgen hos veterinär. I min hästs fall visade det sig tyvärr vara spatt som var orsaken... Det behöver ju absolut inte vara något sådant i ditt fall, men känner du din häst väl, känner dig minsta tveksam och vill utesluta skador/defekter är det väl investerade pengar att göra en besök hos en klinik...

Lite tips från mig!
Om jag var du skulle jag hålla på mycket med lösgörande övningar, så som voltarbete, skänkelvikningar, slalom mm.
Sen finns det även en övning som kallas "kyssa stigbygeln".
Om vi säger att du går i höger varv så ska du släppa yttertygeln helt och ta ett tygeltag med innertygeln och luta dig lite lagom bakåt. Målet är att den ska nå stigbygeln. I början så kan du ge hästen belöningar när den gör det så att den ser det som en positiv övning.(övningen kan göras i alla gångarter men börja med skritt!!! När ni känner att ni kan hantera övningen så kan ni testa den i trav, när ni behärskar den där i galopp och sedan även i tölt) Hoppas att det löser sig för er!!!!;)

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 717
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 069
Senast: bobbbo
·
Juridik & Ekonomi (Tråden delvis inspirerad av Willes tråd om sjukersättning) Om man får godkänt sjukersättning på deltid, t.ex 25 eller 50%. Och om man...
Svar
6
· Visningar
793
Senast: Rosett
·
Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
553
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka