passaktig skritt...

R

raffen

Jag har en 7:årig valak som jag haft i snart 2 år.Han hade jätte fina gångarter,men nu när jag har börjat tölta lite mer så funkar inte skritten riktigt längre,han går nån slags pass-tölt-skritt. Det är jätte obekvämt!! Och jag får honnom inte ur det...Jag har tästat att gå över kavaletti,medans vi går över dom går han fin skritt men så fort vi går på plan mark gör han konstigheter. Vad kan jag göra åt det? Är det någn som har liknande problem??:confused:

Sv: passaktig skritt...

Kan jag gissa att din häst är ganska pigg?
Har en häst som jag nyss börjat rida igång.
Hon är likadan.Henne rider jag mycket i skogen så hon får tänka på hur hon sätter fötterna och lär sig slappna av.
Annars så är det lösgörande övningar som kan hjälpa lite.

:)

Sv: passaktig skritt...

Berätta mer om hur din häst är så är det kanske lättare att avhjälpa problemet. Är han pigg? Spänd? Rädd om munnen? Ont någonstans? Passande utrustning? Framtung? Passaktig? Hur är balansen i övr gångarter? När börjar han tappa skritten - så fort du sitter upp eller när du kortar tyglarna eller vid andra tillfällen? En del hästar tappar t.ex. skritten för att de spänner sig när man kortar tyglarna och laddar då för att få springa. En del klarar inte att länga sig framåt-nedåt för att man sitter ner i sadeln. Då får man traggla runt i naturen i halvlätt sits och på ojämnt underlag på ganska lös tygel och lära hästen slappna av. Klättring i skritt är också bra. Sen får man smyga upp tygelkontakten succesivt så mkt det går utan att hästen blir spänd eller stressar iväg. Halter för säteshjälperna så han lär sig att ta med den lilla rumpan och inte väntar på att du tar i tygeln är en bra hjälp att få honom lyhörd. Skrittarbete på böjda spår med lätt ledande tygeltag och lösgörande arbete kan också fungera men det är som sagt lättare om du beskriver din häst mer ingående. Finns mkt som kan ha orsakat problemet...

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 182
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 733
Senast: tuaphua
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 679
Senast: Anonymisten
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 651
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar