Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
angelaL skrev:Vad gör ni för att behålla en ren skritt i nedförsbake på en häst som gärna passar?
angelaL skrev:det ska jag pröva imorgon.
jag brukar göra många små halvhalter och försöka rida öppnor, för att hålla hästen lite mer samlad, men när jag byter riktning på öppnan så brukar jag "tappa" till en ännu värre skritt.
vad föredrar du? korta el långa tyglar?
Freyr skrev:tycker sambaengi gav ett mycket bra svar! Vill lägga till att det kan vara av hjälp att hästen lyssnar fullt ut på halvhalter som görs med sätet! Många hästar styvnar mera då du tar i tygeln än de gör om du bromsar med sätet.
/Malin
angelaL skrev:det ska jag pröva imorgon.
jag brukar göra många små halvhalter och försöka rida öppnor, för att hålla hästen lite mer samlad, men när jag byter riktning på öppnan så brukar jag "tappa" till en ännu värre skritt.
vad föredrar du? korta el långa tyglar?
angelaL skrev:så nu har jag testat att använda sitsen mer aktift.
på plan mark var det inga problem att länga och korta skritten med hjälp av sättet, men hur gör man det utan att spänna sig? Jag fick ont i höger ryggfile ungifär två decimeter upp. och efter ett tag så vart även hästen spänd (såklart) så när jag prövade i nedförsbaken vart det bara pankaka. så något fel gjorde jag ju.. :smirk:
men sen så prövade jag att sänka händera överdrivet mycket och be honom att sakta farten utan att göra halvhalt, för i halvhalten ska han höja huvudet och då kommer passen lättare.
i alla fall så gick det att rida i skritt lite längre nu men inte i hela backen, för om han tappar skritten får jag inte tillbaka den förens vi kommigt till plan yta igen.
hur gör ni för att få tillbaka skritten igen, fumderar på ifall det skulle gå om man gjorde halt och backade något steg och började igen.
angelaL skrev:jag har försökt lite till idag. och lyckades utan problem behålla skitten i dom fjutiga nedförsbakarna,
men i de stora gick det icke. och nu till problemet, det går ju inte att cykla baklänges på en häst som går i ren och kanonfin grisepass då är ju ryggenstenhård och rörelsena helfel för att lyckas...
Förövrigt så förklarar du jätte bra, tack
men men det är väll bara att ut och träna lite mera.