passaktig skritt i nedförsbacke

Sv: passaktig skritt i nedförsbacke

angelaL skrev:
Vad gör ni för att behålla en ren skritt i nedförsbake på en häst som gärna passar?

Drar ner tempot och rider den aktivt med sätet nerför backen steg för steg med korta förhållningar om den vill gå för fort. Så småningom lär den sig trampa under sig allt bättre och man kan öka tempot. Men det viktiga är att hålla nere tempot så att ren fyrtakt bibehålles! Låt den inte bara rulla på nerför utan hästen skall följa takten i ditt säte! Ibland behöver man inte sakta tempot utan det räcker med att trycka till med rumpan varje gång du känner att din höft sjunker = hästens samma höft sjunker innebärande att det bakbenet flyttas framåt och det är enda när benet är i luften som du kan påverka steglängden och undertrampet!

Gör du stora och långsamma rörelser med ditt bäcken, tar hästen långa, långsamma steg, gör du små och snabba gör hästen korta, snabba steg. Så styr du takt och tempo enbart med sätet.

Anette

det ska jag pröva imorgon.

jag brukar göra många små halvhalter och försöka rida öppnor, för att hålla hästen lite mer samlad, men när jag byter riktning på öppnan så brukar jag "tappa" till en ännu värre skritt.

vad föredrar du? korta el långa tyglar?

angelaL skrev:

jag brukar göra många små halvhalter och försöka rida öppnor, för att hålla hästen lite mer samlad, men när jag byter riktning på öppnan så brukar jag "tappa" till en ännu värre skritt.

Beror på hur brant nerförsbacken är. Det är ju omöjligt att få en häst att jobba rätt med ryggen i en brant backe och korta tyglar! Kontakten med munnen skall var lös och tygeln så lång att hästen kan sänka huvudet tillräckligt långt ner för att gå i ren fyrtakt utan att du tappar kontrollen över samling och takt. Känn dig fram vad som är rätta läget för dig och din häst. Vad du än gör, höj inte handen, sänk den ner mot manken eller lägre om så krävs. Passaktighet fås ofta om man rider med för hög hand, då kan inte hästen jobba rätt!

Anette

På de grisepassare jag ridit så har det hjälpt med längre tyglar, det är när man samlar å ska korta tyglarna de styvnar till tycker jag.
Nu vet jag ju inte om din är grisepassare eller bara passtaktig :o

tycker sambaengi gav ett mycket bra svar! Vill lägga till att det kan vara av hjälp att hästen lyssnar fullt ut på halvhalter som görs med sätet! Många hästar styvnar mera då du tar i tygeln än de gör om du bromsar med sätet.

/Malin

Freyr skrev:
tycker sambaengi gav ett mycket bra svar! Vill lägga till att det kan vara av hjälp att hästen lyssnar fullt ut på halvhalter som görs med sätet! Många hästar styvnar mera då du tar i tygeln än de gör om du bromsar med sätet.

/Malin

Ja det är många hästar som blivit både stela, framtunga och passaktiga av tygeln! Vare sig det är 3-, 4- eller 4-gångare som blir de mjukare och mer avslappnade om man rider med sätet och ingenting i handen och endast gör korta förhållningar vid behov!

Anette

Jag brukar rida med halvlånga tyglar i nedförsbakar. det tråkiga att rida där jag rider är att det bara finn uppförs och nedförsbakar, och typ 10 meters rak ridstig mellan alla jättebackar,

men jag behöver ju inte klätterträna något :crazy:

Vi får se hur det går, jag brukar inte rida särskilt något alls med sättet, eller åtminstonde inte på deta viset, så vi får se hur han reagerar, när jag spännermagmusklerna brukar han göra halt (om han é konsentrerad) fast nu ska jag ju följa med fast lite långsammare.

hur gör du halvalt med bara sätet?

Jag gör en cirkel mot mig med en el två händer, och offtast så brukar jag göra halvhalten genom sättet, alltså ta ett djupt andetag (ytp) eller sträcka mig upp, och sedan eftergift genom att andas ut och återgå till normalläge. men då gör jag samma sak med mina händer eftersom de hånger med i min kroppsrörelse, även fast det är välldans lite. så då måste ju halvhalten ske med tygeln.

hur gör du för att få den att funka om du inte har med tygeln? (upprepning)

och om du i så fall gör det utan tygelns inblandning varför är det så mycket bättre, borde man inte använda tygeln fel och för hårt om hästen styvnar istället för att ändra kroppsposition?

angelaL skrev:

Jag tror :smirk: att det kanske är så att din häst inte går korrekt när du samlar den eller går i öppna. Förmodligen samlar du för mkt genom tyglarna, och den får inte med sej bakdelen, och då blir den spänd, vilket leder till passtakt.

Korta eller långa tyglar tror jag inte spelar ngn roll så länge handen är mjuk och följsam och man inte blir hängande i tygeln.

Passaktiga hästar är ofta stela, och innan man kan samla en sådan häst och rida öppna i, så bör man träna på att länga överlinjen så att hästen tränas i att sträcka ut respektive sidor, för att sedan bli stark nog att kunna gå samlad på rätt sätt, med ökad bakdelsbärighet.

Förmodigen har du kanske hoppa över ett steg i utbildningstrappan, om hästen blir passaktig i skritt, så är den inte lösgjord och jobbar på rätt sätt, så där är det där du får börja.

Lycka till och tänk långsitkigt ;)

Jag gör halvhalt med sätet genom att spänna rumpa och ländrygg samt magmusklerna och skjuta fram/ned sittbenen . Som en juckrörelse, men bara framåt. Så jag motverkar rörelsen med sätet.
Flummigt beskrivet, hoppas du förstod.

Fick från början lära mig att halvhalt görs: Skänkel (driver fram) - säte (sitter emot) - tygel (kramar) - tygel (slappna av) - säte (slappna av) - skänkel (driver fram). Och det tycker jag funkar jättebra. Man skall dock ta så lite tygel som möjligt! Krama - inte dra!

/Malin

nix, min häst går absolut inte korrekt :smirk: det är det jag och han kämmpar massor med. och från att ha varit passaktig el grissepassat hela tiden så kan han trava och skritta rent, numera.
Ja förutom i nedförsbackar.

Han är rejält stel, och jag jobbar mycket med att det ska bli bättre, varierad ridning, stretching /massage, arbete från marken osv.
Öppnor gör han från halvdåligt till halvbra i och slutor är typ etthundrafemtio mil bort, men det blir sakta bättre.

Jag försöker alltid vara mjuk i handen och han är välldigt jätteförbjuden att hänga i handen, och gör inte det.

dessutom är det isigt och jävlit ute just nu och då vill han ofta gå i grissepass där de é halt, för han känner sig säkrare på tassarna då.

så nu har jag testat att använda sitsen mer aktift.

på plan mark var det inga problem att länga och korta skritten med hjälp av sättet, men hur gör man det utan att spänna sig? Jag fick ont i höger ryggfile ungifär två decimeter upp. och efter ett tag så vart även hästen spänd (såklart) så när jag prövade i nedförsbaken vart det bara pankaka. så något fel gjorde jag ju.. :smirk:

men sen så prövade jag att sänka händera överdrivet mycket och be honom att sakta farten utan att göra halvhalt, för i halvhalten ska han höja huvudet och då kommer passen lättare.

i alla fall så gick det att rida i skritt lite längre nu :D men inte i hela backen, för om han tappar skritten får jag inte tillbaka den förens vi kommigt till plan yta igen.

hur gör ni för att få tillbaka skritten igen, fumderar på ifall det skulle gå om man gjorde halt och backade något steg och började igen.

angelaL skrev:
så nu har jag testat att använda sitsen mer aktift.

på plan mark var det inga problem att länga och korta skritten med hjälp av sättet, men hur gör man det utan att spänna sig? Jag fick ont i höger ryggfile ungifär två decimeter upp. och efter ett tag så vart även hästen spänd (såklart) så när jag prövade i nedförsbaken vart det bara pankaka. så något fel gjorde jag ju.. :smirk:

men sen så prövade jag att sänka händera överdrivet mycket och be honom att sakta farten utan att göra halvhalt, för i halvhalten ska han höja huvudet och då kommer passen lättare.

i alla fall så gick det att rida i skritt lite längre nu :D men inte i hela backen, för om han tappar skritten får jag inte tillbaka den förens vi kommigt till plan yta igen.

hur gör ni för att få tillbaka skritten igen, fumderar på ifall det skulle gå om man gjorde halt och backade något steg och började igen.

Du måste hitta "cykla baklänges med skinkorna"-rörelsen i skritten! På en häst som går i ren fyrtakt så kommer din rumpa och höft att sjunka ner på samma sida som hästens höft sjunker ner, vilket sker när hästen lyfter samma sidas bakben och för det framåt. Din höft kommer då att rotera neråt-framåt-uppåt och sedan är det nästa sidas tur. Många åker bara fram och tillbaka i skritten men det moverkar faktiskt hästens naturliga rörelse och gör den ofta mer spänd och stressad!

När man lärt sig rörelsen kan man följa med avslappnat och då kan man börja vända på steken och genom att aktivt jobba i denna rörelse få hästen att följa dig istället! Det här kräver att man själv är lösgjord i ländrygg och höfter och det är inte magen så mycket man jobbar med utan faktiskt skinkorna och baksidan och utsidan av låren. Det är också samma rörelse i tölten och du kan hjälpa såväl den travaktige som den passaktige att hålla takten och bli renare i den genom denna rörelse.

Jag tror du hittat rätt men det är svårare på en häst som liksom din troligen är passaktig pga att den är lite stel i denna rörelse själv. Det krävs alltså ganska mycket från din sida för att mjuka upp din häst. Dock måste du komma ihåg att överkroppen skall vara stilla och sitta kvar rakt över hästen. Du måste alltså var lös och ledig i midjan och du måste få rörelsen, mjuk, föjsam och avslappnad. All tipprörelse sker i i bäckenet. Här gör ofta många fel och gungar med hela överkroppen. Då lägger du in en statisk spänning i ryggen och du får mjölksyra och ont och dessutom skall man komma ihåg att all spänning hos ryttaren fortplantar sig till hästen!

Det är bara att träna på! Var nöjd med det framsteg du trots allt gjorde och fortsätta träna och känna efter. Testa hur hästen reagerar på små korta rörelser, stora långa rörelser, långsamma och snabba. Målet är att du med sätet, fri tygel (inte = lång och lös) i lagom längd,får hästen att i en ganska låg form, med endast tillfälliga korta små förhållningar, gå ett steg i taget nerför en brant backe.

Du måste vara lugn, kravlös och avslappnad själv. Ha tålamod och beröm varje steg i rätt riktning så din häst bibehåller lugnet, avslappningen och inte stressar upp sig. Kom ihåg att du rider lika mycket med psyket som med kroppen! Använd gärna rösten och gör en förhållningen med ett kort "nää" då det börjar gå för fort eller gör tom halt, stanna, andas djupt och lugnt och gör klart för hästen att du vill ta det lugnt och fint utan stress! glöm inte "braaa" och "rätt såå" "jätteduktig" när han går rätt. Jag dränker dem gärna i ord nerför för en lång sträcka när jag känner att hästen behöver det. det är lugnande och den blir positivt inställd!

Anette

Senast ändrad av en moderator:

jag har försökt lite till idag. och lyckades utan problem behålla skitten i dom fjutiga nedförsbakarna,

men i de stora gick det icke. och nu till problemet, det går ju inte att cykla baklänges på en häst som går i ren och kanonfin grisepass :crazy: då är ju ryggenstenhård och rörelsena helfel för att lyckas...

Förövrigt så förklarar du jätte bra, tack :)
men men det är väll bara att ut och träna lite mera. ;)

Senast ändrad:

angelaL skrev:
jag har försökt lite till idag. och lyckades utan problem behålla skitten i dom fjutiga nedförsbakarna,

men i de stora gick det icke. och nu till problemet, det går ju inte att cykla baklänges på en häst som går i ren och kanonfin grisepass :crazy: då är ju ryggenstenhård och rörelsena helfel för att lyckas...

Förövrigt så förklarar du jätte bra, tack :)
men men det är väll bara att ut och träna lite mera. ;)

:bow: Det är roligt att kunna hjälpa till!

Träna på! Du är på rätt spår! Jag förstår ditt dilemma och att du måste jobba för att styra hästens gång. Ge inte upp bara! Just därför råder jag dig att rida mycket sakta nerför. Då kan du samla hästen mer, men bibehåll den låga formen, och lättare få kontroll över rörelsen. Ett steg i sekunden kan vara lagom tempo. Du får kanske trycka till lite extra med skinkor och lår. Och jag vet, det är jobbigt och man blir trött, särskilt om man inte är van vid rörelsen!

Nu är det ju så att våra hästar går åt pass till nerför backarna och trav till uppför. Detta kan man utnyttja vid trav och töltträning. Din häst skulle jag aldrig tölta i nerförsbacke utan gärna i svag uppförsbacke så den gick åt traven till och höll en låg form av sig själv. Du får antagligen jobba en del ändå. Jag skulle endast använda skritt i nerförsbacke och gärna i terräng typ kalhygge för där måste han lyfta sina ben ett och ett och gå sakta!

Plan och hård mark skulle jag endast skritta på och uppförsbackarna tölt, trav, galopp och skritt i den ordning jag skrivit dem rangordnat efter mindre brant backe till brantare backe. Du kommer nämligen inte åt problemet enbart genom att träna skritt i nerförsbacke. Den här hästen behöver bygga om sina muskler. Ut och rid mycket i skritt på hyggen eller liknande terräng så han fattar att han har ett ben i vardera hörnet och inte bara två! Sedan kan du också träna skritt, tölt och trav på mjukt och lite tungt underlag. Hårt och plant underlag däremot gör det enkelt för hästen att falla in i grisepassen igen!

Beväpna dig med tålamod och tänk positivt på hur mycket den här hästen kommer att lära dig! Det här handlar om ett långsiktigt arbete! Men jag tror du kommer att märka rätt bra framsteg om ett par månader. Och det kommer att sporra dig och om något år är du kanske en stolt ägare som lyckats att på egen hand rida till bättre gångarter på din häst!

En sak till bara: Det kan ju vara som så att en chiropraktor/equiterapeut borde titta på hästen. En del hästar tar till passen för att minska smärtor av kotor som ligger fel i rygg eller nacke tex. Det är då en enkel åtgärd för en skicklig equiterapeut att åtgärda och en förutsättning för att du skall lyckas. Om du inte själv känner någon så rådfråga så du får tag i en som är bra. Har hästen inga fel, ja då är det bara att kämpa på och vara glad åt att så var fallet, men de flesta hästar brukar ha någon låsning.

Anette

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
665
Senast: Ajda
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 011
Senast: animalasia
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
497
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama