N

Nuchi

Om man skulle ruda en häst som kan assage hur gör man som ryttare för att få upp hästen i det?

Lägg gärna in filmer!

Sv: Passage

Jag är ingen expert, men detta fungerar för mig 8senast igår): jag samlar upp hästen med sätet och en mjuk framåtdrivande skänkel.
Andra har säkert mer bra tips! :)

När du kan samla hästen och regelera traven uppåt o neråt så är det heller inte svårt att föra över den i passage, kan du inte detta så blir det heller ingen passage oavsett om hästen kan det eller inte. Det är svårt att rida, träna vidare, o lycka till! ;)

Om man skulle ruda en häst som kan assage hur gör man som ryttare för att få upp hästen i det?

Lägg gärna in filmer!

Se svaret i din piafftråd. Ledsen, men så är den bistra verkligheten.
Det finns inte genvägar.

Men jisses det är klart jag inte tror att jag kmr att kunna rida en piaff med hjälp av att jag har lärt mig det på internet..

Dessuom har jag redan ridit det och tränaren tyckte att det var ganska bra och då gick jag på känslan.
Menmen ni får tro och tycka vad ni vill inget mig emot:p

Det behöver ju inte betyda att man rider bättre bara för att man "kan" rida passage.

Lägg gärna in filmer!

Alla hästar kan i grunden både piaff, passage, piruetter, byte i varje, skolsprång och allt vad det nu är. Titta bara när hästarna leker och utmanar varann i hagen, för att exempelvis säkerställa rangordningen i "en flock".

Det är du och jag, som ryttare som måste lära oss att bli en "bekväm koffert", för hästen att bära i balans i alla rörelser, utan att störa hästen. Och det är DET man tar ridskola och instruktör till hjälp till.

Jag har tragglat i många år, för att bli en hyfsad ryggsäck för min häst att bära i trevlig, lösgjord form, i alla fall och sista två åren, har jag arbetat för attl bli en någorlunda pappkartong att bära i mer samlad form. Men kofferten, som min häst kan bära i piaff och passage, tar nog ett par år till att bli.

Mvh

IngelaH

Även fast alla hästar i grunden kan rörelserna, så varierar det i alla fall mycket i hur lätt de har för att utföra dessa rörelser med ryttare, på kommando. Jag har en c-ponny som är fruktansvärt bussig och försöker hela tiden, men han kan inte gå i passage alls. Min d-ponny däremot kan både gå i passage och göra "kvarts"piruetter i galopp, utan större ansträngning.

Liknande trådar

Dressyr Sandra Sysojeva har lagt ut denna film på insta, där hon rider med halsring och utan sporrar i piaff och passage. Hoppas fler...
Svar
0
· Visningar
467
Senast: Rosett
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Det ska bli jättespännande. Jag ser fram emot samarbetet och utvecklingsarbete med ryttare och hästar. Dressyr är en otroligt vacker...
Svar
0
· Visningar
46
Senast: Gunnar
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
51 990
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar