Passa in loksele

E

Egonson

Vad ska man tänka på när man passar in en loksele?
Vilka "mått" ska man använda sig av?
Jag syftar alltså på när jag säger mått, att det t.ex ska vara en tvärhand mellan bukgjorden, en tvärhand mellan nedre lokremmen och halsen osv.

Sv: Passa in loksele

Ja men nu är ju sökfunkitonen borta och jag orkade inte läsa igenom alla, men okej jag ska kolla runt lite :p

Jag går efter:
En hand ska man få in mellan lok o hals inte mer.
En handsbredd mellan:
Bukgjorden o magen, ryggen o svanskappan/ryggstycket, (bakselen o låret) och strupen o nedre lokrem (kan vara lite mindre där).
Däckelgjorden spänns lagom hårt så att den sitter stadigt.
Detta håller jag mig på, ungefär, men det är lättare att se och känna när man vet hur det ska vara liksom :smirk:

/L

_L_ skrev:
Jag går efter:
En hand ska man få in mellan lok o hals inte mer.
En handsbredd mellan:
Bukgjorden o magen, ryggen o svanskappan/ryggstycket, (bakselen o låret) och strupen o nedre lokrem (kan vara lite mindre där).
Däckelgjorden spänns lagom hårt så att den sitter stadigt.
Detta håller jag mig på, ungefär, men det är lättare att se och känna när man vet hur det ska vara liksom :smirk:

/L

Japp de är rätt men man fårinte glömma att kolla lkorna någon gång närman kör oxå eftersom nackmusken kan svälla och har man spännt den lagomt innan så betyder inte de att den sitter bra sen.. tänk bara på detta.. =)

Nackmuskeln kan svälla??
Du måste mena att den tränas, blir större?
Jag brukar ha god koll på selningen, eftersom jag nu inte kör så ofta blir det nogran anpassning före och under körpasset :smirk:

Vad har du för häst, vagn o sele?

/L

_L_ skrev:
Nackmuskeln kan svälla??
Du måste mena att den tränas, blir större?
Jag brukar ha god koll på selningen, eftersom jag nu inte kör så ofta blir det nogran anpassning före och under körpasset :smirk:

Vad har du för häst, vagn o sele?

/L

Alltså jag menar att när man selar så är ju nackmuskeln i vila och när man kör så späns ju nackmuskeln. Men detta är gällande mest lokselen. Men förstår du hur jag tänker?

Jag har ett varmblod, flakvagn och loksele. (men för tillfällegt så letar jag efter en baksele till selen så jag har inte kört henne med den ännu utan i lånad sele (travsele) och lånad rockard.) Men jag kör hästar på min skola och då har jag en nordsvensk, två haflinger och två halvblod en lite lätt i typ o en mer grövre i typ och dessa körs med lokselar, maratonsele och giggsele beroende på vilken häst det är. kan försöka att leta upp någon bra bild så kan ja lägga upp dem.

Ja sväller var lite ny syn på det iaf för mig :D
Förstår vad du menar :smirk:
Bilder är alltid kul! :)

/L

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
601
Senast: Mli
·
Körning Hej! Hade tänkt köpa en loksele och funderar lite på ifall man kan mäta ut några mått? T.ex. hur lång lokor och draglädret som det ska...
Svar
6
· Visningar
1 976
Senast: ptr
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 739
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 838
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar