M

Miiraa_91

Hjälp mig med detta nu, jag är helt usel på att veta hur man rider de olika passgrenarna!
Speedpass = P2, eller hur? Och då ska man lägga pass innan 50 m och sedan hålla den till 150? Utan startbox? Har jag fattat det rätt åtminstone? :p Rider man en och en?
Sedan de andra grenarna har jag noll koll på. Jag vet att de finns, mer är det inte. 150 m, 250 m, stilpass. Det är de som finns va? Vilka av dem har startbox? I vilka är man fler än en som rider samtidigt?
Stilpass går väl inte på tid heller utan någon slags poängskala, hur fungerar den?
Är lite sugen på att prova någon passgren med min häst, men jag vet inte vilken i virrvarret :p

Sv: Pass!

Hejsan!

p2 Verkar du ju ha hyfsad koll på. Där rider man en och en och tiden tas mellan 50 och 150 meter. Detta är den i min ögon lättaste passgrenen, även om de flesta som prövar på att tävla i pass ofta börjar med stilpass istället.

Stilpass (PP2) är mer komplicerat. Här bedömer fyra domare. Domare ett bedömer läggning (0-50 meter) domare 2 o 3 passkvaliteten (50-100 meter respektive 100-150 meter) och domare 4 nedtagningen. Dessutom tar man tiden på 50-150 meter och denna tid omräknas även den i poäng. Läggningen ska ske genom att man kommer i skritt, tölt eller trav. Mellan 0-25 meter (ofta markerat med en tratt på banan) ska man fatta galopp och mellan 25 och 50 meter ska hästen sedan läggas i pass.

150 o 250 meter pass är kapplöpningsgrenarna, den enda skillnaden mellan dessa grenar är sträckan man ska rida. Här rider man i heat, 2 och 2. Tiden räknas från starten (som sker ur stillastående) men de första 50 metrarna så måste inte hästen ligga i pass. En del accelerar fram direkt i pass, andra tar passen ur galopp. Det är i denna gren man kan använda startboxar, men det är inte alltid det finns sådana och då står man bara stilla så gott det går brevid varandra ändå.

Sv: Pass!

Okej, tack för ditt svar!
På SM är det alltså i 150 och 250 meter pass som man har startboxar? Då vet jag vad jag kanske inte ska tävla, eftersom min fega dam inte kommer våga gå in i dem ;) Eller man kanske brukar kunna komma typ dagen innan SM börjar och träna på att gå in i startboxarna, någon som vet?
Kanske ska tillägga att hästen har en väldigt säker och snabb pass, det är bara jag som inte varit så intresserad av passgrenarna förr. Men hon har absolut kapacitet för SM och kanske ännu mer, så det ska bli spännande att prova :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 403
Hästvård Jag har ridit i snart 5 år nu och är väldigt sugen på att köpa ponny. Jag är 15 och min syster som också skulle rida på ponnyn är 11 år...
2
Svar
22
· Visningar
2 319
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 102
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka