Sv: Pass....

Jag mejlade SIF i veckan och frågade om passen. Allt skickades till SIF sista veckan i december. Fortfarande inget pass och inget i WF!
Jag fick svaret från SIF att det kommer dröja ett tag till. Det berodde på att de under de sista 2 veckorna i december fick in 1200 passansökningar!!!

Det är nog därför reglerna ändrats i år, så att man måste skicka in inom 3 månader från fölet är fött - det förstår jag!

Då får ni nog vänta minst 2-3 månader till. Jag skickade in mitt i början av okt och för en månad sedan sa de att mitt pass skulle göras inom en månad. Så de är kanske på de passaen som skickades in i september/ Oktober nu då.....

Jag mejlade SIF i veckan och frågade om passen. Allt skickades till SIF sista veckan i december. Fortfarande inget pass och inget i WF!
Jag fick svaret från SIF att det kommer dröja ett tag till. Det berodde på att de under de sista 2 veckorna i december fick in 1200 passansökningar!!!

Det är nog därför reglerna ändrats i år, så att man måste skicka in inom 3 månader från fölet är fött - det förstår jag!

Ja men så har det ju varit varje år och det vet de ju om att folk i allmänhet är ute i sista minuten. Jag skickade in mina runt lucia i år, tidigare år har jag försökt få in dem under hösten.

Problemet har ju varit alla DNA grejor som de bestämde rätt hux flux förra året. När det stod i Islandshästen så hade väl fölen redan börjat födas. Sen att SLU inte kunde leverera, men lite grand kan jag känna att så här lång tid är inte rimligt. Nu vet inte jag hur många DNA prov man kan göra per dag på SLU, men säg att det är 10, 5 dagar i veckan. så borde i alla fall nån här ha fått sitt pass 6 månader efter sista inlämningsdag. Och alla som lämnade in i oktober, då kan de ju inte ha varit överbelastade? Eller kan de inte börja skicka ut passen innan alla blivit färdiga eller vad?

För övrigt hon som jag anlitat som chipmärkare vill inte göra det på föl som är yngre än 5 månader, så jag får väl hitta någon annan då.

*KL*

Så här lång tid ska det väl ändå inte behöva ta? Skickade in i okt/nov...
Så här står det dessutom på SIFs hemsida:

"En häst ska ha pass senast den 31 december det år den är född. Är hästen född efter den 1 juli ska den ha pass senast vid 6 månaders ålder."

Detta åligger ägaren, men hur ska ägaren hjälpa att SIF inte kan leverera?

Nya reglerna ställer också till det... för tidigt för första vaccination och inte alla vill chipmärka så unga föl...

SIF gör så gott de kan. Det är många saker som ska flyta ihop, en förklaring är bl a:

Försenade pass!
Passen på föl födda 2008 är försenade på grund av SLUs långa handläggningstid av DNA härstamningskontroll. Om hästägaren själv har lämnat in hårprov till SLU får endast hästägaren ta del av svaret. Hästägaren måste därför sända en kopia på DNA-resultatet till SIFs Avelskansli för att få det registrerat i WorldFengur.

Ja, jag förstår att de gör så gott de kan.
Men med tanke på att det nu kommer ett nytt gäng föl som ska ha pass (2009:orna), så hoppas man att kansliet kanske får förstärkning på något sätt? Hur ska man annars komma ikapp? Att man gör så gott man kan är väl självklart, men det är ju ändå helt orimligt att det ska ta så lång tid.

Någon som fått passet för sin 08:a ännu?

Líf är med i WF, men inget pass i sikte ännu. Ingen av hennes halvsyskon är registrerade i WF än (födda 08 dom med). :crazy:

Jag har inte fått det. Jag skickade in mina papper den 3 Oktober -08. Tycker det börjar bli skandal:mad:
Jag mejlade de i Juni och fick till svar:

Hej!

"Ber om ursäkt att passen dröjer. Vi har haft problem med SLU samt att vi håller på att gå över och göra passen i ett nytt dataprogram. Vi måste gå över till detta dataprogram pga den nya passförordningen, då vissa uppgifter måste finnas med i passen som inte finns i det nuvarande. Bland annat ett unikt UELN nr. Vi kommer nu under sommar månaderna att få hjälp med att utfärda dessa pass (pass på hästar födda 2008).

Med vänliga hälsningar

Avelskansliet"

Kan också tycka att nu börjar det bli dags att få dom.
Man kan ju undra hur tillmötesgående dom själva hade varit om något skulle dra ut såpass på tiden fast från hästägarens sida.

KL

Jag mailade för kanske en vecka sedan och frågade, jag fick inte ens ett svar... :mad:
Jag har ju sålt ett av fölen jag fick förra året och köparen frågar mig titt som tätt om jag hört/sett något ang passen, det börjar bli lite pinsamt nu... jag är ju nästan rädd hon ska tro att jag ljuger :(

Jag mailade för en knapp månad sen och fick då svaret att passen kommer inom kort!

Har också sålt ett av fölen och det känns skitdåligt att man inte fått nåt regnummer ännu. Ingen av mina 08:or har kommit med i WF

Nu ska ni få veta.....

Idag när jag hämtade posten så låg en avi från SIF så nu har passet anlänt men jag ska inte hämta det än på någon vecka:devil:
Så det tog 11 månader på dagen:mad:

KL

Igår fick jag hem passen. Några små fel har det dock blivit... för det första så alldeles efter att jag skickat in alla papper till passen så ringde jag och sa att dom skulle ändra ägare i ett av dom, då jag sålde ena fölet. Det gick bra och de sa att dom skickar passet till nya ägaren när det va klart, men det har alltså inte skett, utan jag står som ägare och fick hem det till mig...
Det andra felet är att konturdiagrammet inte är ifyllt!!! Det ska det väl vara :confused: Den ena fölet va en skäck med stjärn - inget ifyllt, det andra fölet va helfärgat men med stjärn och vit hov, inget ifyllt i diagrammet. Har jag missuppfattat nått eller!?!? Jag förutsätter att alla tecken ska vara ifyllda, det är ju signalelment!

Jag måste ringa SIF :grin:

Gick in på SIFs hemsida och tittade och det står faktiskt så här:
Vid identifiering inför utfärdande av pass från och med den 1 juli 2009 ska hästen märkas med chip eller möjligen med frysmärkning. Vid chipmärkning behöver inte hela konturdiagrammet i passet fyllas i.

Innebär det att id-kontrollanterna egentligen inte behöver rita av hästarna längre, eller ska det göras ändå?

Konturdiagrammet var inte i fyllt i mitt pass heller och det var väl tur för id kontrollanten hade ritat dit en vit kronrand med det har "fölingen" inte :D

Gick in på SIFs hemsida och tittade och det står faktiskt så här:
Vid identifiering inför utfärdande av pass från och med den 1 juli 2009 ska hästen märkas med chip eller möjligen med frysmärkning. Vid chipmärkning behöver inte hela konturdiagrammet i passet fyllas i.

Innebär det att id-kontrollanterna egentligen inte behöver rita av hästarna längre, eller ska det göras ändå?

Undrade också när min lille skäckis pass dök upp, utan ifyllt konturdiagram. Förut har ju orginalhandlingen stämplats in i passet. Men det är ju bra att veta vad man betalar för i framtiden, chip + att en annan människa säger "det är en svart/brun/osv häst". I flera fall har jag fått hjäpa mina färgbestämmare på traven, jag får väl gå kursen själv till ett annat år.

När man hör vad andra avelsföreningar får betala för sina pass så blir man liiite gnällig. Att registrera ett Islandsföl kostar idag i runda slängar 2000 kr, det måste vara bland de högsta eller?

Jag tror halvbloden är ännu dyrare.
Jag hade räknat med att lösa isisens pass med 1400 men de kostade "bara" 1300;)

Min A-ponny kostade bara 400 + idkontroll

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 862
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig startat nån dagbokstråd här innan. Men det här är för tungt att bära ensam, och jag vill inte lägga hela tyngden på min...
2
Svar
31
· Visningar
2 133
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 495
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar