Pass utan papper

S

silverdraken

Jag har en 19årig f.d travare som är registrerad som död.
Jag har inga som helst papper på honom mer än ett vaccinationskort.
Vad ska jag ha med för att få ett pass och måste jag "återuppliva" :D honom?
Det enda som bevisar att det är han är frysmärkningen.

Beställde för några dagar sen papper på hästpass från stc (har inte fått de än) för att försöka luska ut vad det är som ska skickas in.

Sv: Pass utan papper

hur kan han vara registrerad som död?? :confused:?

I övrigt har jag ingen annig om hur du ska göra :p

Det var för att det inte skulle gå att starta honom, nu är inte det aktuellt på lång väg :rofl:

Om hästen är registrerad som död, är det ju svårt att få den reggad.Hoppas de apccepterar frysmärkningen som bevis på att det är denna häst, annars kanske du har blivit lurad?Det skulle jag misstänka, att det är fel häst :crazy:
Får jag fråga varför den är reggad som död??

Men man reggar ju inte hästar som döda fast de inte går att starta

Tanken var ju att han skulle starta i sina yngre dagar, det var därför han blev reggad från början. Sen fick han en skada på ena frambenet och då ville de inte starta honom men hade kvar honom.
Nått år senare fick hans förra ägare honom som en gåva för hennes farfar kände uppfödaren och det var så ledsamt för lilla jäntan hade inget att rida på... Den här hästen är bara 154 i manken vilket passar henne bra, hon är väl runt 140 nånting.

I samband med ägarskiften dödsförklarade de honom så att hon inte skulle kunna starta honom och sju år efter det fick jag honom av henne och har nu haft honom i fyra år.

Det är rätt häst. Han är väldigt speciell av sig. Har saker för sig när man ska tränsa och går och låter när man rider... Men sånt kan man ju inte säga till någon för att bevisa att det är han ;)

man dödsförklarar ju inte en häst bara för att man inte ska starta den. har han passerat 12 år får han ju ändå inte gå på travet.
i annat fall kan man ju triangelmärka honom p.g.a. skadan, men då e han ju T-märkt, inte död.

nä, jag får inte alls ihop det här i min hjärna

Så sa hans ägare till mig i alla fall.
Frysmärkningen stämmer med den "döda hästen".
Även om det inte skulle göra det skulle jag inte oroa mig då han inte är av något värde för någon annan än mig.

Enda kruxet är hur jag fixar det obligatoriska passet

Förr gjorde man så att man "dödförklarade" travare som inte behövde sin registrering i STC till nått. Eller vissa gjorde så.

Du får ringa STC och förklara saken. Du måste ju ända ta ut en idkontrollant i samband med att passet ska skrivas, så de kollar så det är rätt häst.
Det är många travare som nu uppstår ifrån det döda i och med passreglerna.

CK skrev:
Du får ringa STC och förklara saken. Du måste ju ända ta ut en idkontrollant i samband med att passet ska skrivas, så de kollar så det är rätt häst.
Det är många travare som nu uppstår ifrån det döda i och med passreglerna.

Det stämmer!

Jag har gjort Exakt samma sak (dödförklarat då köparen inte ville betala ägarskifte) då det alltid finns en risk att någon framtida ägare drar iväg med hästen till ATG-klinik och jag får räkningen.

Jag kan tillägga att du troligtvis måste försöka få en namnteckning från den person som stod som sista ägare, för så är det i mitt fall (med hästen jag dödförklarade alltså).
MEN det skiftar tydligen lite efter vem man pratar med på STC? :confused: Men om de säger det bör de också kunna hjälpa till med adress till den personen...

/// ghost

Jag tror det ska räcka med kontraktet om man har ett sånt.

Jag har bara ett gåvobrev på honom.
Får ringa STC på måndag och höra vad de säger ;)

Om nu hästen anges som död i registret innebär det väl i praktiken att den inte längre är registrerad?

Ett alternativ är kanske att registrera om den i STC:s tredje stambok? Fråga om det när du är i kontakt med dem.

Immer

Vad är tredje stamboken för nått?
Ringde till STC idag. Vilken cirkus det blev ;)
Det verkade inte som om nån viste hur jag skulle göra.
Det de kom fram till var att han måste "återupplivas" och så blev jag slussad vidare till uppsala som de påstod visste vad som gällde.
De visste ju ännu mindre...
Hon på labb tyckte jag kunde ringa och säga att jag inte visste vad jag hade för häst, som med alla söta ponnyer utan härstammning och skaffa pass på det viset.
Fick nummer till ett annat labb och fick för 4:e gången förklara att hästen inte var död. Hon skulle i alla fall skicka ut en massa papper till mig så jag får se hur det blir när de kommer hem.

STC sa att passet senast ska vara utfärdat innan utgången av 2005, så jag har ett helt år på mig att komma på hur jag ska göra.

chrysler skrev:
Jag tror det ska räcka med kontraktet om man har ett sånt.

Det beror kanske på vem man pratar med men varje gång jag haft kontakt med STC har det varit Ägarskiftesblanketten som gällt.

Och även denna gång när nuvarande ägare gjort (DNA?)-prov för att bevisa att han är han gäller inte deras kvitto utan den heliga blanketten gäller.

STC var extremt snabba på att ta bort det kostnadsfria ägarskiftet för överåriga hästar när passbestämmelserna dök upp... :angel:

/// ghost

Hur blir det med en häst som är död då?
Han borde väl inte ha någon ägare?
Var går gränsen för kostnadsfritt ägarskifte?

Den tredje stamboken kom till just med tanke på hästpasstvånget.
Det finns en massa travare som av någon anledning inte blivit registrerade och med anledning därav startade STC en tredje stambok 2002.
Hästar som registreras i tredje stamboken får inte deltaga i travtävling, det är enda skillnaden. :smirk:

Skicka ett PM, om du är intresserad av att få "användbara" namn hos STC.

Immer

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 079
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 636
Senast: Enya
·
Övr. Hund Funderade lite på vart jag skulle lägga tråden men lägger den här på Hund och så får moderatorn flytta om den passar bättre någon...
2
Svar
27
· Visningar
2 988
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar