Pass till travare....

L

LeGrandé

Skulle ta ut veterinär i veckan och fixa pass till pållan men då fick jag höra från en liten källa att alla frysmärkta travhästar får ett pass när dem märks och att det skulle räcka att ha?

Vet ni vad som gäller och hur har ni gjort? :confused:

Sv: Pass till travare....

det beror på när dom är födda, alla hästar födda 2000 och senare har pass med sig från födseln, de födda innan har det inte och då måste man skaffa det.

Säger som Martha de äldre hästarna har det inte så därför måste du skaffa pass till de också. Men hästar som är född 2000 och framåt började de skaffa pass till. Har fått för mig att det är enklare att skaffa pass till travare än tex korsnings hästar? eller har jag helt fel

man tar ut en identifierare och skickar in till diagrammet till STC...där fixar dom till passet...tror det kostar 425 inkl moms.....+ den som identifierar ca 200 kr...

Stc tar 450 kr ink.moms för passet o id kontr. tog 375 kr ink.moms, nästan som "hittat" :crazy: för lite papper......

Vilken dyr ID-kontrollant du fick tag i, :crazy: min tog 200 per häst och gav en hundring rabatt eftersom det var tre stycken!!!

O fan,tar dom inte mer alltså,rackarns han med orange hästägardress...... det ska han få höra för vi har två till som ska ha pass

jag tog ut en veterinär eftersom den andra hästen ändå skulle vaccineras, hon tog 200 för identifieringen.

Mehl skrev:
O fan,tar dom inte mer alltså,rackarns han med orange hästägardress...... det ska han få höra för vi har två till som ska ha pass

Jag vet inte om alla gör så, men han tog även med sig pappren och skickade dem själv till STC och så frågade hen sist jag träffade honom om det hade funkat bra också... :bow: :bow:

*suck' Måste man ta ut en och göra konturdiagram??
Trodde det räckte med att bara skicka in till STC.. :smirk:

Så frysmärkningen anses inte som säkerhet då!!??? :devil: :eek:

Så är det inte hos andra, varför ska STC krångla så och varför kostar det så mkt? kompisen ordnade pass till sin ponny (kommer inte ihåg om hon är connemara eller.. :confused: ) och betalade 250:-!!

Näpp, alla hästar skall ha konturdiagram. Nu ritas ju ettåringarna i samma veva som de frysmärks, det är på de äldre djuren det kan kännas lite fånigt eftersom man redan typat, frysmärkt och konstaterat att det är rätt häst. Men STC verkställer ju bara order från jordbruksverket som verkställer order från EU osv.

/Krims som är helt nöjd med att bara vara veterinär och därför bara får identifiera travhästar och därmed med gott samvete kan vägra rita av skäckar :devil: :devil:

Krims skrev:
/Krims som är helt nöjd med att bara vara veterinär och därför bara får identifiera travhästar och därmed med gott samvete kan vägra rita av skäckar :devil: :devil:

JAg kan maila över en penna som ritar vit färg åt dig... så kan du rita skäckar också. :idea: ;)

AM

Tänk bara på att kontrollanten måste vara godkänd av Travförbundet eller att det är en veterinär som gör det. Dessutom måste det vara originalblanketten som man kan få från STC. Vi gjorde nämligen misstaget att använda oss av en annan kontrollant som inte var godkänd av travförbundet och som dessutom använde sig av en annan blankett. Så det blev till att göra om alltihopa! :(

Sen en annan sak: Vi har en fd travare (kallblod) och det visade sig att det fortfarande var uppfödaren/travtränaren som stod som registrerad ägare hos STC. (Vi hade inte köpt hästen av honom)

Så vi fick först skicka in en "ägarbytesblankett" till STC där den registrerade ägaren (i vårt fall travtränaren) skrivit på att vi numera äger hästen. Detta kostar också pengar (ca 500 kr tror jag)

Man kan kolla på STC:s hemsida vem som står som registrerad ägare
och det är även där man kan beställa både "ägarbytes"-papper samt
Pass-blanketten.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
997
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
823
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 117
Senast: Milosari
·
Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
272
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka