Pass till död häst

hermulen

Trådstartare
Vi var tyvärr tvugna att ta bort vår russvalack i förra veckan.
Vi hade en kille ute som avlivade honom och tog honom med sig för destruktion. Han sa ingenting om passet alls.

Så nu till min fråga, vad gör man med passet? Ska jag höra av mig till russavelsförmedlingen på något sätt och säga att han är avlivad? Hur fungerar det?

(Tråden ligger säkert fel, flytta den gärna om så är fallet.)

Sv: Pass till död häst

Jag tog nyligen bort mitt hbl-sto. Till halvbloden så ska man iaf skicka tillbaka passet till avelsföreningen.
Kolla i ditt pass om det står något i det om det ska skickas tillbaka.

Det står i passet hur du ska göra, antagligen så ska det skickas till russavelsförmedlingen.

Instämmer i vad övriga skrivit. Det är det som gäller för "xx'arna" också.

Tack för svaren allihopa.
Men jag kan inte hitta att det står något om det i passet. Det närmaste jag kan hitta är att Jag ska skicka in en blankett om ägarbyte, ifall att ett sådant skulle ske, och att man ska fylla i om hästen ska användas till livsmedel eller inte.
Har kollat Russavelsförmedlingens hemsida men hittade ingen info där så jag mailade dem och frågade.

Hmm, kan jag hänga på din tråd lite? Hur göra med passet när det gäller en import som inte finns registrerad i ASVH. Ska passet skickas till Tyskland då, deras avelsförbund (Oldenburg)? Eller ska man inte göra någonting, lägga det i byrålådan som ett minne?

Jo, du hade rätt. Hon svarade tillbaka att jag skile skicka det på posten till dem.

Tack igen för svaren allihopa!

Werze; Självklart kan du det! :)

:confused: Måste ni skicka tillbaks era pass?

Jag ringde ju Stc när jga avlivat min vallack i våras och där sa de att jag fick göra vad jag ville med passet. Så det ligger kvar här hemma som ett minne.

:confused: Måste ni skicka tillbaks era pass?

Jag ringde ju Stc när jga avlivat min vallack i våras och där sa de att jag fick göra vad jag ville med passet. Så det ligger kvar här hemma som ett minne.

Likadant för mig och min gamla korsningsvalack, jag ringde och frågade och dom sade bara att "ha det kvar du, vi behöver det inte"..

KL
Jag tog bort mitt sto i våras och hennes pass har jag sparat tillsammans med alla hennes papper...
någon gång i framtiden kanske minnet av henne satt sig till ro i min själ och jag kan skicka in det men just då det hänt var det helt otänkbart att skicka iväg något. På samma sätt som hennes grimma ligger i mitt rum så blir nog passet kvar ett tag till

Anledningen till att passen ska förstöras är för att du/annan (om det hamnar i fel händer) inte ska kunna använda det på en annan häst (stulna hästar, importer utan papper, eller för all del svenska hästar utan papper)

Jag skickade bara in ägarebeviset, ifyllt dödsdatum o orsak. Passet har jag kvar. Rasen är Nordsvensk (FNH/SH)

har också fått behålla pass från STC.
Min kompis, som jag delade hästen med, skötte den kontakten, vet inte om vi fick skicka in det eller så (med människopass kan man ju göra det, men man får en stämpel som gör att passet inte gäller längre?)
Vi fick behålla det iaf.

Anledningen till att passen ska förstöras är för att du/annan (om det hamnar i fel händer) inte ska kunna använda det på en annan häst (stulna hästar, importer utan papper, eller för all del svenska hästar utan papper)

Fast i mitt fall handlar det ändå om en frysmärkt häst. Skulle någon stjäla, importera osv så skulle det bli trassligt att fixa en gammal frysmärkning. Dessutom står ju hästen ändå som död hos STC så passet kan ändå inte användas för någon annan häst.

När jag tog bort min ena häst för två år sedan skickade jag in passet till SIF. Svenska Islandshästförbundet. Angav orsak för avlivning (enl anvisning) och bad dessutom att få tillbaka passet. Inga problem. Fick tillbaka det efter ett par veckor och då var det stämplat "Mackulerat".

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 117
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 047
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 884
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II